mtDNA haplogruppe distribusjon i Norge

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn25293
Sted: Sveits

mtDNA haplogruppe distribusjon i Norge

Legg inn av dn25293 » 10. mars 2010 kl. 20.20

Etter jeg hadde skrevet innlegget om Y-DNA distribusjon i Norge i dette forum,
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=86190
fant jeg en tidligere artikkel som behandler både Y-DNA og mtDNA haplogrupper i Norge.
«Different genetic components in the Norwegian population revealed by the analysis of mtDNA and Y chromosome polymorphisms», G. Passarino et al, EJHG, 2002.
http://www.nature.com/ejhg/journal/v10/ ... 0834a.html

I denne artikkelen som kom ut for omtrent 10 år siden, ble 74 norske menn testet for noen SNP mutasjoner i både Y-DNA og mtDNA pluss noen STR mutasjoner i Y-kromosomet. For 10 år siden var definisjonen av Y-haplogruppene så forskjellig fra i dag at resultatene er vanskelig å oversette til dagens haplogrupper, men mtDNA resultatene er brukbare.

På FamilyTreeDNA databasen sier de at de har 1141 norske mtDNA resultater, men lik Y-DNA resultatene, er det ikke mulig å få tak i dem direkte. Jeg har til nå samlet 132 av dem og nedenfor viser jeg en liste av de mtDNA haplogruppene de representerer. Jeg viser også resultatene fra Eupedia, http://www.eupedia.com/europe/european_ ... ency.shtml , og fra Passarinos artikkel.

Som i resten av Europa er det mtDNA haplogruppen H som er dominerende i Norge med rundt 40% av befolkningen (husk at både menn og kvinner har mtDNA). Mt-haplogruppene U, J og T er de nest største. Det er interessant at all tre resultatene er veldig lik selv om de er basert på ganske få resultater.

Fra 132 norske mtDNA resultater jeg har samlet:
mtDNA haplogrupper
Hg H = 38.6%
Hg V = 8.3%
Hg J = 11.4%
Hg T = 10.6%
Hg U = 19.7%
Hg K = 4.5%

Fra Eupedia basert på 703 resultat:
mtDNA haplogrupper
Hg H = 42.0%
Hg V = 4.0%
Hg J = 12.0%
Hg T = 11.0%
Hg U = 16.5%
Hg K = 6.5%

Fra Passarino et al basert på 72 resultat:
mtDNA haplogrupper
Hg H = 40.3%
Hg V = 5.6%
Hg J = 11.1%
Hg T = 12.5%
Hg U = 18.1%
Hg K = 4.2%

Jeg har vedlagt en Excel fil med de mtDNA resultatene jeg har samlet og jeg håper de som har testet vil kontrollere om de er på listen. De som ikke er der må si fra.
I filen er også de mindre haplogruppene tabulert.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: mtDNA haplogruppe distribusjon i Norge

Legg inn av dn01013 » 11. mars 2010 kl. 0.50

Det mange virker som ikke har oppfattet er at mtDNA sammen med mitokondriet (mt) arves kun via moren. Farens mitokondrier og derav gener går tapt ved befruktningen.

Dog skal visstnok en danske ha ha en genetisk arvelig sykdom som kun hans fars bror har også. Men i senere tid skal visstnok det ha blitt påvist at moren var i slekt likevel så det kan være at den likevel er arvet via moren.

Til forskjell fra vanlige celler deler mitokondrier seg med kort tids mellomrom og det er mange av dem pr celle.

Derfor kan det også være at mitokondriene i en og samme celle har forskjellig genetisk sammensetning, men så vidt jeg har forstått er det de mest hyppige markørene som rapporteres i samme stilling.

Ved befruktningen er det altså bare ett sett som videreføres, eggets mitokondrier.
Dessverre er mitokondrier følsomme for en rekke miljøgifter som kan endre dnakoden, noe som kan medføre mutasjoner og endrete egenskaper for elektrontransportkjeden og dermed energiutnyttelsen av mat slik at f.eks. røyking før befruktning og tidlig under svangerskap kan f.eks. medføre varig genetisk skade hos barnet som kan overføres neste generasjon om det er en jente.

Svar

Gå tilbake til «mtDNA - direkte morslinjer»