Nils Jakobsen på Sarp i Skjeberg f ca 1786

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Nils Jakobsen på Sarp i Skjeberg f ca 1786

Legg inn av Erik Hov » 3. mars 2010 kl. 22.48

Hei.

Denne Nils var født ca 1786 uvisst hvor og døde i Skjeberg 4 Mai 1844 ,gift i Skjeberg 10 Oct 1812 med Karen Marie Halvorsdatter Sarp ,født 1795 i Skjeberg. En av deres sønner var James Nielsen Sarp.
Jeg lurer på om det er noen som vet hvem Nils var sønn til?
Kunne han være sønn til James Keith som kom til Glemmen i 1807?

på forhånd takk for hjelp.

mvh Erik

dn14556
Sted: GRÅLUM

Re: Nils Jakobsen på Sarp i Skjeberg f ca 1786

Legg inn av dn14556 » 11. september 2011 kl. 17.29

Tja. Si det. Det er en Nils Jacobsen født/døpt 16. mai 1785 på Sandøy (tror jeg) på Hvaler, Østfold. Foreldre jacob Jørgensen og Johanne Nilsdatter.

Erik Hov
Sted: GJØVIK

Legg inn av Erik Hov » 25. januar 2012 kl. 8.22

Nils Jakobsen på Sarp og kona Karen Maria Halvorsdatter hadde 8 barn. Av fadderne til eldste datteren Maren Severine født 1812 ,var det ei Dorthea Jakobsdatter ,som burde være søster til Nils Jakobsen. Det er ei Dorthea Jakobsdatter født i Skjeberg 1781 datter til Jakob Wetlesen ,men hun ble tydeligvis gift i Larvik før 1812....
Så uannsett hvem foreldre til Nils var så kane en vel gå utfra at de hadde hvertfall 2 barn Nils og Dorthea. Men hvem de var hadde vært interessant å visst....
mvh Erik

gj15983
Sted: Halden

Legg inn av gj15983 » 19. april 2012 kl. 15.56

Jeg har prøvd å sjekke opp alle Nils/Niels Jacobsen i Østfold i FT1801. Har sett på de med alder 12 - 16. Dette skulle godt og vel dekke en som er født ca. 1786. Desverre angir ikke FT1801 etternavn på barn i alle kommuner, dessuten er det noen som ikke har patronym, så jeg har søkt på alder og fornavn Nils/Niels og manuelt sjekket de uten etternavn/patronym og se om far kunne identifiseres:

Alder 12: Ingen
Alder 13: Ingen

alder 14:

Niels Biørnskoug, Moss, Husbondens søster søn - Ingen far nevnt i FT
Niels Morland, Fredrikshald, i snekkerlære - Ingen far nevnt i FT
Niels Haslund, Fredrikshald, far Jacob Haslund (forhenv. kjøpmann)

Alder 15:

Nils, Hvaler, Matros, Far Jacob Jørgensen (los)
Nils Westby, Fredrikstad, Repslagerdreng - Ingen far nevnt i FT
Niels Christian Berg, Fredrikshald, Skomakerlærling - Ingen far nevnt i FT

Alder 16:

Niels Jacobsen, Aremark, far Jacob Nilsen
Niels Jacobsen, Aremark, Tjenestedreng

----

Niels Biørnskoug i Moss tror jeg kan utelukkes, i familysearch.com finner jeg en Niels Christian Nielsen, Moss, Far Niels Biørnskoug.

De tre 15-åringene er nok mindre sannsynlig, de går i lære eller har et yrke som ikke er snekker.

Niels Morland er snekkerlærling, og dermed den som ser mest interessant ut i dette selskapet. Kirkebok for Halden (dåp av uekte barn) viser:

Niels, døpt 5 februar 1786, født 26 passato (26 januar?), mor: Anne Marie Pedersdatter Fosgrav, far: Jacob Morland, Corporal ved capitaine von Thomes Compagnie.
--- Finner ingen Jacob Morland i FT1801, han kan stå oppført med patronym, han kan være død eller han oppga falsk navn til Anne Maria. Anne Marie kan ha misforstått navn eller oppgitt falsk navn.
---Anne Maria Pedersdatter finnes i FT1801 i Festningskleven, sammen med sin mor Maren Abrahamsdatter (som også er nevnt under dåpen til Niels) og sin uekte datter Dorte Halsdatter. Hun er igjen f. 18/3-1792 døpt 1/4-1792 som Dorthea. Mor: Anne Maria Pedersdatter Faasgraw. Far Christian Hals(?), ??????????officer ved 1 Grenadier Compagnie.

Her har vi en snekkerlærling i Fredrikshald, født 26/1-1786. Han har en søster Dorthea som du etterlyste, men hun er nok ikke en Jacobsdatter. Jeg har ikke funnet noe som definitivt knytter Niels Jacobsen Morland, Fredrikshald til Nils Jacobsen, Sarp. Fødselsåret og yrke passer imidlertid.

De andre kandidatene har jeg ikke sjekket nok til å kunne utelukke.

Jeg er takknemlig for hjelp som kan bekrefte/sannsynliggjøre eller avkrefte at Niels Jacobsen Morland, Fredrikshald er den samme som Nils Jacobsen, Sarp.

Inger Rita Asbjørnsen
Sted: SKJEBERG

Legg inn av Inger Rita Asbjørnsen » 21. april 2012 kl. 12.34

Denne Nils Jacobsen var ikke lett !

Kan han være svensk ? Han var snekker ser jeg og det var mange svenske snekkere som kom til Norge. Jeg har selv 2 stk som kom til Skjeberg omtrent på samme tid. Desverre er det ingen innflyttningslister før 1815.

Ved Nils Jacobsen og Karen Marie Halvorsdatters dåp av datteren Maren Severine 25 des 1812 i Skjeberg, ser jeg at hun har disse fadderene : Jacob og Anne Elisabet Helstrøm, disse 2 bodde i 1808 på Skoningsfoss ( midt mellom Halden og Tistedal ) da de døper datteren Anne Marie 11 des.i Berg, Jacob Helstrøm var møller.

Kan det være en forbindelse her ? Helstrøm kan være svenske (eller kanskje finske)

Rita

dn24416
Sted: ROLVSØY

Legg inn av dn24416 » 22. april 2012 kl. 18.22

Nils Jacobsen er min tippoldefar.Det jeg vet er at han er født 1786 i Fredrikshald. Far:Jacob Morland gift med Anne Sørensdatter født omkring 1769.
(konfirmanter i Halden) Niels Jacob Morland fød i byen hvor hans afdøde fader har boet som strandsidder, nu er han i lære hos snekker Sandberg, 14 1/2 aar. (nr.11.1801,side114)
Dorthea Helvig Jacobsdatter fød i byen, værende hos stiffaderen, haarskjærer Ole Sørensen i 17de aar. (nr.3,1803,side127.)
Jeg har fått disse opplysninger av et annet familiemedlem.Har ikke sjekket selv.
Men vi kommer ikke lenger bakover.

gj15983
Sted: Halden

Legg inn av gj15983 » 22. april 2012 kl. 19.09

Så den Niels Morland i snekkerlære i FT1801 er den samme som Nils Jacobsen på Sarp, men er IKKE den samme som Niels Jacobsen, f. 26/1-1786, med far Jacob Morland og mor Anne Marie Pedersdatter Fosgrav?

Har du koblingen som viser at snekkerlærlingen Niels Morland fra Fredrikshald har flyttet til Sarp, Skjeberg, og begynt å kalle seg Jacobsen? Denne koblingen er viktig!

Du nevne konfirmantprotokoller. Disse finnes ikke i Digitalarkivet, jeg har også søkt på Arkivportalen, men finner bare de samme kirkebøkene som er tilgjengelige på Digitalarkivet. Vet du hvor man kan finne disse? Når de ikke synes i registeret på Arkivportalen så er de nok ikke tilgjengelige i Riksarkivet eller Statsarkivet i Oslo. Kan du evt. gi meg navn og kontaktinformasjon til den som har gitt deg informasjonen (send som privat melding)?

Anne Sørensdatter og Dorothea Helvig Jacobsdatter er vel her i FT1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 3092#nedre

Jeg har bladd igjennom kirkebøkene for året 1786 og ikke funnet den Niels Morland du viser til. Det kan jo bare være at jeg ikke har fått det med meg, men vet du noen fødsels/dåps-dato? Er han født i Fredrikshald, eller kanskje i Idd eller Berg?

Hvis Nils Jacobsen er din tippoldefar så er nok vi i slekt, han er min 3xtippoldefar :)

Gunni Selma Forsell
Sted: SARPSBORG

Legg inn av Gunni Selma Forsell » 16. oktober 2024 kl. 14.51

Er det noen av dere som har deltatt med innlegg som har funnet  den  rette Nils Jacobsen ?

Svar

Gå tilbake til «Sarpsborg»