Gro Sebjørnsdatter, født i Eggedal ca. 1640/42

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj02391
Sted: OSLO

Gro Sebjørnsdatter, født i Eggedal ca. 1640/42

Legg inn av gj02391 » 26. februar 2010 kl. 17.18

FS opplyser at ovennevnte kommer fra Hovland i Eggedal, Sigdal. FS har også to ca.-fødselsår: 1640 og 1642 og at faren het Sebjørn Evensen. Gro giftet seg i 1663 eller 1664 til Nore, og ektemannen var Lars/Laurits Gulbrandsen (1638 - 1704). Det jeg lurer på, er om det finnes oppslagsverk eller andre ting hvor jeg kan lete fram Gro og familien hennes i Hovland i Eggedal?
Mvh.
Anne Brit Benum
Oslo
:wink:

Nils Elsrud
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Gro Sebjørnsdatter, født i Eggedal ca. 1640/42

Legg inn av Nils Elsrud » 26. februar 2010 kl. 22.41

Hei på deg

Her kommer du inn på min familie også. Jeg har skrevet av en del som står i bygdeboka, kan ikke se at det står noe om Gro i boka men den sannsynlige faren Sebjørn står nevnt i en setning at han er i Skjønne i Nore.

Sigdal og Eggedal, Gard og slekt ved Andreas Mørch fra 1954 bind III side 1055 og 1056 står det følgende under Hovland i Eggedal

Steingrim Tordson fra Frøvoll var gift med Tønni Ormsdatter. I 1642 er det skifte etter Steingrim, enka ga opp sitt til deling også. Barna var vist disse:
1) Jon Steingrimsen var alt død, sønnen Lars var gift med Sigrid Kittilsdatter og var på Sporan sia Hørjusgard i Nore

2) Datter gift med Knut helgesen som fikk 6 skinn i Medalen og 1 setting i Skåla

3) Live gift med Eivind, var alt død, sønnen Sebjørn Skjønne i Nore fikk 7 skinn i Søland.

4) datter gift med Halvor Harsgarden i Gol, fikk 6 setting i Bakli, 2 setting i Frøvoll,

5) Ingrid Steingrimsdatter fikk 6 setting i Berg nedom veien (Berget) var vel gift med Kittil Reidarsen Verthus i Nore.

6) Gunhild Steingrimsdatter fikk 4 setting i fagerli med bygsel, 3 setting i Bøle og 1 setting i Søland gift med Torstein halvorsen Medalen.

Skiftet ble holdt i Bøle,

Det ble ei brordatter til Steingrim Ingebjørg Helgesdatter fra Frøvold og mannen Elling Eivindsen , som tok over Hovland fra 1636. Elling eide nedre Berget som pantegods og i Skår 13 lispund. Han var nok en hissig kar denne Elling Hovland. I 1649 stakk han Bjørn Skare 3 knivstikk og gjorde han lemster og vanfør. Han skjelte Helle Teige ut med sterke ordlag ,så skar han ett stort hol i haka og nær hadde skåret stupen ut. Dette er futens ord da han forsvara seg mot klagemål fra bygdefolket. Og han sier at Elling Hovland for sin alders skyld slapp med 13 riksdaler i bot.

Litt om HOVLAND

Det store veldet som rakk fra Hovsåa (Åselva) til Skaredelet, er det valgt å kalle Hovlandsveldet, men det er uvist hvilken gård som er den opprinnelige i veldet. Hovland var kirkegods som hørte til Holmen kirke. Hoffland i Eggedall svara 10 lispund landskyld i 1570 årene. I 1609 er Hovland kalt Prestegarden. Det er det daglige navnet ennå. Steingrim makeskiftet i 1609 3 setting i Kodalen til Birgitta Torsdatter Gulsvik og fikk tilbake 2 setting i Frøvoll. Han ble regna blant Odelsbøndene i 1617 og brukte Hovland frem til 1635. Han eide 4 skinn i Medalen, 2 skinn i Skadeland, 7 1/2 lispund i Bjøre, Krødsherad, 2 skinn i Fjøse, Flesberg og 2 skinn i Grøttfjorden, Uvdal. Etter dette eide han 19 setting i Bøle og 4 skinn (et seterbol) i setra Rudstaden.

Nils Elsrud
Kontakt:

Legg inn av Nils Elsrud » 27. februar 2010 kl. 13.22

Nils Elsrud
Kontakt:

Legg inn av Nils Elsrud » 27. februar 2010 kl. 13.39

Jeg har gjort en oppsummering med det jeg hadde fra før i min database, sammen med de opplysninger som lå på nettet. Da har jeg fått følgende aneliste.
Det er nok en god del usikkerheter, mesteparten av det som jeg legger ut her er tredje hånds opplysninger som må sjekkes nærmere.

1. Anne Larsdatter, født 1665 i Sporan, Nore i Nummedal.

Hun giftet seg med Simen Toresen, ca 1685, født 1661 i Svalestuen, Nore, Buskerud, død 1696.

Foreldre

2. Lars Gudbrandsen Sporan, født 1638 i Sporan, Nore i Nummedal, død 1704. Han giftet seg med Gro Sebjørnsdatter.

Barn:

1. i Anne Larsdatter, født 1665 i Sporan, Nore i Nummedal. Hun giftet seg med Simen Toresen, ca 1685.

3. Gro Sebjørnsdatter, født omk 1642 i Nore, Numedal, Buskerud, død 1693.

Besteforeldre

4. Gudbrand Syversen Sporan, født omk 1610 i Flå i Hallingdal, Buskerud, død 16541657. Han giftet seg med (1) Ei Larsdatter Sporan, født omk 1620 i Sporan, Nore i Nummedal. Han giftet seg med (2) Åse Gudbrandsdatter,1 født omk 1620 i Nore, Uvdal. Han giftet seg med (3) Sigrid Kittilsdatter Vetterhus, omk 1650,1 født omk 1630 i Nore, Uvdal.

Barn med Ei Larsdatter Sporan:

i Helga Gudbrandsdatter Spore, født omk 1640 i Sporan, Nore i Nummedal.

2. ii Lars Gudbrandsen Sporan, født 1638 i Sporan, Nore i Nummedal, død 1704. Han giftet seg med Gro Sebjørnsdatter.

Barn med Åse Gudbrandsdatter:

iii Syver Gudbrandsen, født omk 1645 i Nore, Uvdal.

iv Ole Gudbrandsen, født omk 1645 i Nore, Uvdal.

Barn med Sigrid Kittilsdatter Vetterhus:

v Nils Gudbrandsen, født omk 1650 i Nore, Uvdal.

vi Anbjørg Nilsdatter, født omk 1650 i Nore, Uvdal.

5. Ei Larsdatter Sporan, født omk 1620 i Sporan, Nore i Nummedal.

6. Sebjørn Eivindsen Skjønne, født omk 1610. Han giftet seg med Gjertrud Kittelsdatter Bekkjorden, ca. 1640 <Sebjørnb hadde sannsynligvis vært gift før.>.

Barn:

i Helge Sebjørnsen Hovland, født omk 16490.

ii Gunhild Sebjørnsdatter Hovland, født omk 1640 i Hovland, Eggedal, Sigdal, Buskerud, død omk 1702. Hun giftet seg med Torstein Pedersen Skjønne.

3. iii Gro Sebjørnsdatter, født omk 1642 i Nore, Numedal, Buskerud, død 1693. Hun giftet seg med Lars Gudbrandsen Sporan.

7. Gjertrud Kittelsdatter Bekkjorden, født omk 1610, død ca 1654 i Nore, Numedal, Buskerud.

Oldeforeldre

8. Sigurd Bjørnsen Gulsvik Buøen, født omk 1555 i Gulsvik, Flå, Hallingdal, Buskerud, død omk 1630, ref.nr. 24.085.

Sigurd Bjørnsen Gulsvik (Ane. nr. 24. 085) var umyndig da det i 1569 ble gjort en "semje" (overenskomst) om gården Mellom Gulsvik (Medalgarden) , til tross for dette stadfestet lagmannen i 1593 foran nevnte brev. 27/01-1595 dømte lagmann Tjostolv Baardsøn , borgermester i Oslo , rådmann i Oslo , stattholderen , tre (3) høvedsmenn og syv (7) lagmenns nærvær , at Sigurd Bjørnsen på Gulsvik skulle ha åsete i Buøen, inntil 6 nøytrale menn fikk avgjort om Buøen virkelig var nødvendig for Gulsvik. Sigurd Bjørnsen eide 1/4 part mens Helge Jonsen på Buøen eide 3/4 part av Buøen. Sigurd Bjørnsen bodde i 1607 og 1616 på Mellom Gulsvik (Det er mulig at dette er feil så det er Sigurd Helgesen som bor der) Kongen eide 4 kalveskinn i gården , bonden eide selv resten og bygslet derfor alt. "End bruker han derunder Roppe som er Lauglands (?) krongods, og giver derfor 1 skill. frelse". Sigurd Bjørnsen er oppført i regnskap i 1619 , Sigurd Bjørnsen nevnes også sammen med sønnen Nils i 1621. Sigurd Bjørnsen er så vidt man vet ikke nevnt etter dette.

Han giftet seg med (1) Ukjent I.

Han giftet seg med (2) Ukjent II.

Barn med Ukjent I:

i Nils Sigurdsen Gulsvik, født omk 1580 i Gulsvik, Flå, Hallingdal, Buskerud, død 1646 i Hallingdal, Buskerud, ref.nr. 23.043.

Nils Sigurdsen er nevnt som halvgårdsmann på Mellom Gulsvik (Medalgarden) 1620-1637.1621 og fremmover ga han 1/2 riksdaler i kvernskatt. I 1637 ga han odelsrett for 1 1/2 skipperpund.I 1644-1647 for 20 løb. Randi Helgesdatter hadde brødrene John Helgessønn Kvie og Østen Helgessønn Grov . Søsteren hennes Ingeborg Helgesdatter var gift med Elling Evensen Hovland i Sigdal.

Randi Helgesdatter giftet seg andre gang med Halgrim Olsen Vee Gulsvik. Ved skifte etter Nils og Randi fikk Helge og Syver 7 sett i Frøvoll Kari Vee 3 set i Gulsvik og 1/2 set i Frøvoll Barna etter Eli 3 1/2 set i Bjørke Kari Leknes 2 1/2 set i Frøvoll og 1 sett i Bjørke.

Skiftet ble avsluttet med at stebarna til Halgrim Olsen tok han i handa og takket for et hyggelig skifte. Det er et intrykk at det har vært gjensig forståelse mellom stebarna og Halgrim Olsen. Året etter startet imidlertid en strid i og med at Syver Vold og Fredrik Sønsteby stevnet Halgrim for arvesvik og beskylte han for å ha holdt tilbake penger som deres mor hadde eid. Den eneste som ikke var med på klagen mot Halgrim Olsen var hans bror Tor Olsen Vee. Følgende vitner var innstevnet Ole Aavestrud , Jacob Tromald og John Ellefsen Gulsvik. Ingen av disse hadde imidlertid sett masse penger hos Halgrim Olsen siden skiftet for et år siden. Halgrim Olsen ble frifunnet mens de som hadde stevnet ham måtte betale bot til kongen på 8 ørtunger 13 m/sølv hver.

.

Han giftet seg med Randi Helgesdatter Frøvoll, annet navn Gulsvik Ve.

Barn med Ukjent II:

4. ii Gudbrand Syversen Sporan, født omk 1610 i Flå i Hallingdal, Buskerud, død 16541657. Han giftet seg med (1) Ei Larsdatter Sporan,1 født omk 1620 i Sporan, Nore i Nummedal. Han giftet seg med (2) Åse Gudbrandsdatter,1 født omk 1620 i Nore, Uvdal. Han giftet seg med (3) Sigrid Kittilsdatter Vetterhus, omk 1650,1 født omk 1630 i Nore, Uvdal.

iii Ole Syversen, født omk 1610, død omk 1655. Han giftet seg med Guri Vebjørnsdatter Helling, barnløst forhold.

iv Syver Syversen, født omk 1610, bosted 1633 i Sigdal, Buskerud, død etter 1660. Han giftet seg med Anne Torsteinsdatter Skinnes.

9. Ukjent II.

12. Eivind Evensen Hovland, født omk 1580 i Sigdal, Buskerud. Han giftet seg med Live Steingrimsen Hovland, 1605 - 1610.

Barn:

6. i Sebjørn Eivindsen Skjønne, født omk 1610. Han giftet seg med Gjertrud Kittelsdatter Bekkjorden, ca. 1640 <Sebjørnb hadde sannsynligvis vært gift før.>.

13. Live Steingrimsen Hovland, født omk 1580 i Sigdal, Buskerud, død før 1642.

14. Kittil Helliksen Bekkjorden. Han giftet seg med Birgitte Gunnarsdatter Sund.

Barn:

7. i Gjertrud Kittelsdatter Bekkjorden, født omk 1610, død ca 1654 i Nore, Numedal, Buskerud. Hun giftet seg med Sebjørn Eivindsen Skjønne, ca. 1640 <Sebjørnb hadde sannsynligvis vært gift før.>.

15. Birgitte Gunnarsdatter Sund.

gj02391
Sted: OSLO

Legg inn av gj02391 » 27. februar 2010 kl. 14.55

Du store alpakka: For fantastisk flotte svar jeg har fått av deg! Hjertelig tusen takk.......
Han som er utgangspunktet mitt for å jobbe meg bakover i tid, heter Halvor (G)jermundsen Skagen/Skajem, og han ble døpt i Nore/Rollag i 1792. Han giftet seg til Sandsvær, og datteren, Anne Helene Halvorsdatter, ble født/døpt i Kongsberg i 1828. Hun ble en meget gammel dame, for hun døde for ca. 100 år siden i Holmestrand. Hun ble en av min farfars aner. Nå skal jeg sjekke godt alt det flotte materialet du har sendt meg. Igjen: tusen takk.
Mvh.
Anne Benum
:lol:

Svar

Gå tilbake til «Buskerud - ukjent sted»