Østre Aker - Batch 187, type 1, fødested

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
Tore Reidar Krum
Sted: BARDUFOSS

Østre Aker - Batch 187, type 1, fødested

Legg inn av Tore Reidar Krum » 25. januar 2010 kl. 20.32

Trenger litt hjelp her til å tyde fødestedet. Det ser ut som det står Sverige på skrå bakerst. Jeg har sett på kartet over Värmland uten at jeg fant noe lignende. Denne familien bor på plassen Nylændet under Ulven. I folketellingen for 1900 bor Anders Olsen fortsatt på samme sted med barna. Her oppgis fødested Sverige. I kirkeboken for Østre Aker finner jeg at Anders og Tollette giftet seg 20 des 1874. Her er brudgommens fødested Elgå forsamling i Vermeland. Har også sett etter gårdsnavn i Älgå uten å finne noe (http://www.genealogi.se/varmland/varmland/).

Mvh
Tore Krum
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Re: Østre Aker - Batch 187, type 1, fødested

Legg inn av Knut Bryn » 27. januar 2010 kl. 23.15

Jeg får ikke noe fornuftig ut av stedsnavnet i folketellingen, men Älgå er navnet på et kirkesogn like vest for Arvika. Kanskje kan du få hjelp av svenske slektsforskere eller lokalhistorikere til å finne et stedsnavn som passer med det som står i folketellingen?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Tore Reidar Krum
Sted: BARDUFOSS

Re: Østre Aker - Batch 187, type 1, fødested

Legg inn av Tore Reidar Krum » 3. februar 2010 kl. 17.10

Takk for et godt tips. Jeg har kontaktet noen som drev med slekt og historie som jeg fant på en lokalhistorisk side om Värmland og Älgå. Dessverre ble det ikke noe resultat.

Da ser det ut til at jeg bare får skrive Sverige som fødested. Resten lar seg ikke tyde. Det blir det det mest korrekte. Det var jo ganske lett å finne denne familien i kirkebøkene, så da klarer vel de som måtte trenge opplysningene å nøste det opp en gang i fremtiden.

Tore

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»