Anders Olsen og Jertru Løvesdatter skifte 1682 i Molde?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
John Harry Aarønes
Kontakt:

Anders Olsen og Jertru Løvesdatter skifte 1682 i Molde?

Legg inn av John Harry Aarønes » 11. januar 2010 kl. 23.08

Ofte er det vanskeleg å vite kva for kommune ein skal leggje eit spørsmål.

Dette skiftet skal visstnok ha funne stad i Molde i 1682. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24610/127

Noko fritt redigert (med alle forbehald om feil avlesing - mottek gjerne rettingar)

Romsdal skifteprt. nr. 1 fol. 118: Molde 1682 17/8 død Anders Olsøn g.m. Gjertrud Løvesdtr. Arvinger er avdødes søsken: Ole Olsen Hovde, Knud Olsøn Monsås, Iffuer Olsen Monsaas, Erich Olsen Monsaas, Magnhild Olsdtr., Siri Olsdtr. Holmem. 1 nytt Flamskåkle, diverse innbo og redskap. 3 kjør, 1 okse, 9 gjeter. Ingen sjøredskap ell. båter.
Kreditorer: Sander Peief, diverse kreditorer utover bygdene. Brutto: 46 rdlr. Netto: 3 rdlr.

Eg har prøvd å finne desse personane i Eid-boka, Raumadalsfolket utan hell. Ser ein familie på s. 256 i Myskja si bok frå Eid der nokre av namna går at, men ikkje alle. Vidare har eg sett at det sjeldsynte Løve-namnet finst på Holmem og Morkestrand på 1600-talet.

Har nokon fleire opplysningar om desse folka? Tar gjerne mot hjelp med tyding av skrifta i skiftet.

Ser at det i familieskatten 1681 er nemnt ein Anders Olsen som husmann med kone som er arbeidsføre, men om det er same folka veit eg ikkje.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Anders Olsen og Jertru Løvesdatter skifte 1682 i Molde?

Legg inn av Osvald Rydjord » 12. januar 2010 kl. 10.37

HeI!
Jeg tror nok det er den rette familien du har funnet fram til. Det er bare Erich og Siri som ikke er nevnt, og det står at Ola(v) trolig hadde minst en datter.

Jeg finner en Ole Olsen på Hovde, f 1648-d 1705, far hans var Ola Bårdsen og faren hans var og fra Øver-Hovde. Hvis det er den samme Ole (aldersmessig stemmer det jo) vil farsnavnet til Olsensøskenene være Ola Bårdsen og være knyttet til Hovde. Om Bård Olsen, f ca 1575, bruker på Hovde 1620-69, er far hans står ikke direkte i Voll s 348, men de følger hverandre i brukerrekka.

Det er gifte mellom Hovde og Holmem. Siri Ellingsdatter Holem var gift med Lars Trondsen Hovde, d 1775. (Trondgarden) Denne Si(g)ri Ellingsdatter er f ca 1718 og datter av Elling Ellingsen, 1670-1743, som fikk bygsel på Bøgarden (Indre Holmem) i 1700, og ukjent kone i andre ekteskap i 1710. Elling var først gift med Sigri Andersdatter, - 1709. Jeg har misstanke om at Elling kan være fra Sandnes, men har ikke belegg for det. En Elling Ellingsen Sandnes brukte Indre Sandnes i 1676, og Ola Olsen som var bruker etter Elling var fra Øverbøen (Ytre Holmem), (bestefar fra Rydjord).

Trondnavnet er knyttet til Siem og Ora. Trond Olsen er bruker på Monsås 1797, han hadde et barn med Magnill Olsdatter Monsås 1689, kanskje gift i etterkant.

Anders Olsens kone, Gjertrud Løvesdatter, kan være fra Holmem, og datter av Løve Holmem, ca 1580-1644. Han har tre kjente sønner Tron, husmann på Holmem i 1664, Ole bruker etter faren, og Sivert (Sjur), 1614-85, som vel er den som blir bruker i Nygarden (Indre Holmem). Han gifter seg 1850 med Birgitte Jonsdatter Holmem, ca 1630-75. Deres sønn Sjur, 1635-1709, er først gift med Eldri Pedersdatter Lerheim, ca 1632-75, men som enkemann gifter han seg med Birgitte Iversdatter Monsås, ca 1640-1690. Denne Birgitte er ikke nevnt i Myskjas Eidbok, men jeg tror hun må være datter til Iver Pedersen på Øver-Monsås som har en rekke barn på denne tiden.

Gjertrud Løvesdatter vil vel aldersmessig passe som Løve Holmems datter.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 12. januar 2010 kl. 19.35

Takk for hjelp Osvald!

Sjølv om det kan sj¨ut som om skiftet er i Molde er eg i tvil om Anders og Jertru budde i Molde. Det er litt uvanleg at skifte i Molde inneheld 1 okse, 3 kyr og geiter.

Dei namna som kjem seinare i skiftet lan kanskje hjelpe - men eg strevar med å lese namna der - kva for vigen han kom frå Poffuel har eg ikkje fått tak i enno.

Når det gjeld nn Løvesdattera har eg tenkt det same som du Osvald. Eg får jobbe på og sjå om eg kjem noko vidare - men eg trur det vert vanskeleg.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 12. januar 2010 kl. 22.03

Jeg tror ikke jeg tar feil når jeg tipper Bergsvik. Ikke ekspert på denne skriften, men har 38000 navn i basen nå og søk på Poffuel/Paul førte meg til Paul Arnesen Bergsvik ( i vår språkdrakt), 1614-1690. Se Nesjestranda s 484. Interessant er det kanskje også at Anne Pedersdatter Bergsvik, f Brevik, 1758-1814, som enke gifter seg i 1810 med Paul Andersen Morkestrand, 1773-1842. Han har Løve, f ca 1570-90, bruker på Morkestrand ( trolig født på Holmem) som sin tipptippoldefar. Det har rent noe vann i fjorden i løpet av de årene, men der er i hvert fall en Løve-link til Bergsvik.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 12. januar 2010 kl. 23.30

Hei Osvald!
Du har nok rett - det står nok Poffuel Bersvigen!

Når det gjeld Ole Olsen Hovde tvilar eg på at han er son til Ole Bårdsen. Kan det vere at han er gift med ei dotter på garden.

Ellers manglar jo Anders Olsen i søskenflokken som Myskja har sett opp på side 356 i Eid-boka. Men eg oppfattar det slik at ein Erich har vore brukar av eit vog før Ola Trondson overtok i 1797. For meg ser det ut som om det var to bruk her på den tida. Knud og Ivar på eine bruket og Erich på det andre. Grunnen til at Ola Trondson kom på Erichs part kan ein jo spekulere i - kanskje han vart gift med Magnild Olsdtr. som han fekk eit barn med nokre år før han tok over parten i Monsås.

Må nok leite i skifta for å sjå om eg kan finne noko der - men dei tek ikkje til tidleg nok til at eg kan finne faren til søskena som er nemnt i skiftet 1682.

Ellers merka eg meg Ingeleiv Ellingsdotter som Myskja skriv om på s. 257 i Eid-boka. Hennar 2. ektemann slektningen Anders Olsen busette seg på Molde der han framleis nytta namnet Monsaas og som enkemann gifta han seg med Karen Eriksdtr. Leganger som i sin tur vart gift med den rike kjøpmanne Ingver Iversen på Molde.

Av barna hennar Ingeleiv frå første ekteskap 2. Berit - døydde neppe i 1751 som Myskja skriv. Ho flytte først til Molde og vart gift med handelsmannen Jørgen (Robertsen?) Rennie og flytte seinare til Bud der ho døydde 1772, 40 år gl.
Sist redigert av John Harry Aarønes den 13. januar 2010 kl. 0.21, redigert 1 gang totalt.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 13. januar 2010 kl. 0.03

I skiftet ble det også utlagt fedrene børnepenger 3-0-0 (til Niels Nielsen 1 Søn?)
Så ser det ut som omlag det same er utlagt til Siri Nielsdatter, Birgit Nielsdatter og Giertrud Nielsdatter. Desse er nemnt før utlegga til dei andre kreditorane.

I sjølve teksten ser det ut som Jacob og Knud Nielsen er nemnte - men er svært usikker på om eg har tolka rett.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 13. januar 2010 kl. 11.01

Jeg vet ikke om det er relevant i denne sammenhengen - men på Ner Malo ble enka etter Nils Nilsen Malo, 1605-59, i 1660 gift for andre gang med Anders Olsen, 1633-82, leiglending fra 1660. Med første kona hadde Nils tre kjente barn, Gjertrud Nilsdatter, f ca 1654, hadde leiermål med Søren Pedersen fra Molde, Knud Nilsen, f 1656 og Nils Nilsen, f 1659, han ble neste bruker på Ner Malo.

Kan dette være den Anders Olsen vi savner, aldersmessig passer han helt inn i bildet. Jeg vet ikke hva som menes med børnepenger, men kan det være penger til hans Anders sine stesønner og at det har vært to døtre til med i barneflokken, Siri og Birgit. Knutd er ikke mer omtalt, og Anders og enkens felles sønn Ole, 1663-80, er død ved skiftet.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 13. januar 2010 kl. 13.46

Da har ikkje skiftet vore på Molde men på Malloe (siste ordet i første line i skiftet) - for eg trur du har heilt rett i det du skriv i siste innlegg.

Det er godt å få god hjelp. Eg tolkar teksten som Poffuel Bergsvigen er overværende på vegne av den afdødes stebarn for å sikre at dei får sin farsarv som Anders Olsen må ha teke vare på - og at faren er Niels Nielsen.

Bakgrunnen for denne etterlysninga var at eit fann eit uddrag av dette skiftet i forarbeidet til Molde bys historie. Dei hadde plassert skiftet på Molde. Eg greidde ikkje å finne nokon høveleg Anders Olsen i Molde på den tida - syntes og det var merkeleg med dyra. I utdraget som eg fann mangla og eit par brør.

No reknar eg at dette er oppklara takka vere deg Osvald.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 13. januar 2010 kl. 15.23

Det var hyggelig at navnene falt på plass, i hvert fall mange av dem, og at basen kommer til nytte. I tillegg kan bygdebøkene både for Eid og Nesjestranda suppleres med noen navn til, og Voll kanskje korrigeres hvis du mener at Ole Olsen ikke er sønn av Ole Bårdsen, men egentlig kommer fra Monsås. Skiftet tyder jo på at det må være en Ole Olsen på Hovde i 1682, og jeg ser ingen andre mulige.

Malo finner en like utenfor høyre billedkant i dette bildet http://home.sandefjordbredband.net/osva ... tranda.htm på hjemmesiden som jeg fikk snekret sammen like før jul.

I første innlegg skriver du at kona til Anders Olsen het Gjertrud Løvesdatter. Kan tolkingen av etternavnet være Sørensdatter? Da vil det stemme med Anders sin kone på Malo - og Løvenavnet er irrelevant i denne sammenheng.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 13. januar 2010 kl. 17.40

Fin utsikt Osvald!

Nei - eg er ikjje sikker på noko av dei to problemstillingane du nemner i siste innlegg.

Slik eg les skiftet frå 1682 må vel denne søskenfloken helst stamme frå Monsås - eller i alle fall ha sterk tilknytning dit. Ser at Myskja også uttaler seg diffust på s. 256 når det gjeld brukarrekka. Eg har diverre ikkje tilgang til Voll og Nesjestranda no - og det er eit minus. Har Ola Bårdsen noko tilknytning til Monsås.

Når det gjeld kona til Anders har eg vanskeleg for å lese det som står i skiftet for Søfrensdatter - for meg ser den første bokstaven i namnet å vere ein L og ikkje S. Kanskje det er råd å finne skiftet etter første mannen hennar Niels Nielsen - har du noko dødsår på han?

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 13. januar 2010 kl. 18.41

Eg ser no i skifteregisteret at han vert kalla Anders Olssen Maloe - så da skulle det vere klart at vi er på Malo og ikkje på Molde.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 13. januar 2010 kl. 19.20

Anders Olsen giftet 1660 seg med enken etter Nils Nilsen Malo som døde året før. Men denne enken, som han har en sønn med, Ole, 1663-80, må da dødd mellom 1660 og skiftet 1682. Solemdal skriver: "Ved skiftet etter Anders i 1682 hadde han ny kone, Gjertrud Sørensdatter, for ingen av borna er omtala der."

Når det gjelder Øver-Hovde er brukerrekka slik:

"1. Bård Olson, f ca 1575.
Han var bruker i tida 1620-1669, og jordvegen var på 2 1/2 våg. Truleg var han son til Ola som er nemnt 1597. I 1657 fødde han 2 hestar, 12 storfe, 4 geiter og 1 sau. Dette var skattegrunnlag for 1 daler 1 skilling.

2 Ola Bårdson, 1610. Son Ola 1648.

3. Ola Olson, 1648, d 1705." Skifte 1705, brutto eige 52 rd. og gjeld 48 rd. så det ble lite igjen. To sønner, Ola, f 1685 og Nils, f 1692. Folkene forsvinner fra Hovde, og det er nye folk som kommer inn i 1711.
Det er altså denne Ola som kan være den Ole Olsen Hovde som er nevnt i skiftet i 1882. Det er mange Hovde-garder, men det er den eneste Ole Olsen i det tidsrommet det kan være snakk om.

Jeg kan ikke finne Bård nevnt i forbindelse med Monsås noen steder, derimot eier en Ola Olsen Bø 1 pund i Monsås i 1661, men det er nok lensmannssønnen f 1638.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 13. januar 2010 kl. 21.34

Nok ein gong takk Osvald.

Eg har gått gjennom skifteregisteret for å finne Niels, kun 4 og ingen høver - men han døydde jo så tidleg som 1659. Heller ikkje kan eg finne noko Jertrud som høver.

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 13. januar 2010 kl. 23.14

John H. Aarønes skrev:Ofte er det vanskeleg å vite kva for kommune ein skal leggje eit spørsmål.

Spørsmål om hjelp til tyding av kildemateriale skal legges under "Hjelp til tyding av kildemateriale". Ikke verre enn det. :)
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 13. januar 2010 kl. 23.37

Da er det ikke sikkert dette hadde blitt oppklart, det var Molde og Romsdaltilknytningen som vekket min interesse.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 14. januar 2010 kl. 0.23

Jo - eg har nok lese retningslinene - men her var det først og framst eit val mellom 2 eller fleire kommuner i Romsdal - og eg var ganske sikker på at Osvald ville kome på bana her. :D

Eg trur dette spørsmålet vart ganske greitt oppklara etterkvart Men eg har nokre verkeleg vriene skifte som eg gjerne vil ha hjelp til å tyde med tid og stunder og då skal eg nok nytte tipset ditt Henning.

Nok ein gong Osvald - takk for kjempegod hjelp!! Og så har eg fått litt øving i å lese i Romsdals eldste skifteprotokoll - og det trengst for min del.

mvh
John H.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 14. januar 2010 kl. 8.51

Det slo meg seint i går at kanskje det er Løvedatter som er det riktige, og at det er Solemdal og bygdeboken som har feil? En ting til, faren til Olsensøskenene skatter for flomsag, Holmem har sag og Malo er jo kjent for sitt sagbruk, det kan være slik kontakten har vært mellom gårdene. Det er ikke ofte det er gifte mellom Eid og Nesjestranda.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 15. januar 2010 kl. 13.02

Hei!
Ja jeg så det i går kveld, og Else er dreven på dette, og det støtter jo ditt funn. Det betyr at vi med ganske stor sikkerhet kan stryke Sørensdatter I Nesjestranda s 882 og skrive Løvesdatter.

Jeg har brukt dagen til å se nærmere på disse Løvefolkene.
På Ytre Holmem er Løve Holmem bruker 1612-ett 1630. Tre kjente sønner:
Tron, 1604 - død ett 1644, - husmann på Holmem
Ole, ca 1612 - ca 1660, bruker på Holmem, enka ukjent navn men gift 2. g m Ole Knutsen Holmem, f 1622, bruker 1661. En sønn Knut Olsen Holmem, f 1662. Folket ellers ukjent.
Sivert (Sjur) f 1614. Solemdal fører Birgitte Sjursdatter, f ca 1615, Indre Holmem gift med Sjur Løvesen Y. Holmem og viser til Nygarden. I Nygarden er Birgitte Jonsdatter Holmem, ca 1630-75, gift 1650 med Sjur Løvesen Y. Holmem, 1604-85, gardbruker, Nygarden. 5 born E1-5.
Her er det flere problemer:
1. Han gifter Sjur Løvesen med to Birgitte. Det kan være sammenblanding eller han har vært gift to ganger.
2. Fødselsår er 1604 ett sted og 1614 et annet sted. Kan være trykkfeil, men det er temmelig sikkert samme person.
3. Barna E1-5 er ikke ført noe sted, heller ikke noe om Sjur Løvesens bruk av Nygarden. Jeg tror Solemdals bakgrunnsmateriale ligger i Molde. Kanskje noen kunne sjekke det og finne ut om dette rett og slett er uteglemt i forbindelse med redigeringen/utgivelen av boka?

Dette gjør at det ikke er noen kjente etterkommere etter Løve på Holmem.

På Morkestrand forekommer også Løvenavnet, og Solemdal mener det kommer fra Holmem.
Løve Olsen Morkestrand, ca 1590-1658, trolig fra Holmem, var gardbruker og ødegårdsmann på Morkestrand i 1624. Han er altså bruker samtidig med Løve på Holmem, og han kan ikke være samme mann siden de skatter for hver sin gård. Det vil si det kan de kanskje, men denne Løve har også kjente barn:
Paul Løvesen, 1619 - ca 1685. Neste bruker, betalte leiglendingsskatt i 1657. En kjent sønn Anders Paulsen, 1658-1727, neste bruker, g m Anne Olsdatter Gjerde, - 1687, fra Voll.
Knud, 1622, husmann på Mork. To kjente barn, Ola, f 1660 og Løve f 1663.
ei datter, levde ved koppskattmanntallet i 1645.

Da spørs det om det er denne Løvedattera som er gift til Malo. Men Løvedatter fra Holmem kan jo heller ikke utelukkes, særlig siden Anders Olsens søster er gift dit.

Siden de to Løvebrukerne har barn født omtrent samtidig, kan de være brødre. I tilfelle er faren Ole, siden farsnavnet er knyttet til Løve på Morkestrand. Men det er underlig at det er to brødre som er kalt Løve, på den annen side har jo også Løve på Holmem en sønn som heter Ole som blir bruker der.

En ting til, Hovdenavnet. Kan det være knyttet til Hovdenakken? Jeg kjenner ikke til om det er en gard med navnet Hovde der, men Hovdenakken har vel fått navnet sitt av noe. Det er kort vei fra Malo til Hovdenakken, men jeg har ikke sjekket personnavn der.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 15. januar 2010 kl. 17.30

Ja - du har stått på Osvald! Her er mykje å tenkje over. Eg har dei to bøkene frå Holm, skulle ønske at eg hadde enklare tilgong til dei andre bøkene til Solemdal

No veit eg ikkje om Siri er gift på Holmem. Kanskje ho tente der og at ei grunn til det er at kona til broren Anders kom derifrå. Etter kvart har eg tenkt å leite etter i skifta om eg kan finne noko skifte der Siri er nemnt.

Ein vert ikkje arbeidsledig med denne hobbien!

Svar

Gå tilbake til «Molde»