God fortsättning!
Jag är svensk och söker mer information om släktingar till mig - om min farfars far (oldefar?) och hans søsken. Det är mycket svårt att få fram information, eftersom deras far, min farfars farfar (bestefars bestefar?) var ”Fantemand og Kludehandler” och hela familjen var "omstreifere"/"omreisende folk".
Tre av min oldefars søsken; Ole Nilsen, Alfred Nilsen och Marie Magdalena Nilsdatter är döpte samma dag i Onsøy; 23 januari 1881.
Sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Merknaden om barna i kirkeboka:"Forældrene Omstreifere, hvis 3 udøpte Børn Onsøy Fattigvæsen har overtaget til Forsørgelse, indtil deres Hjemstavnsret kan oplyses."
Barnens mor, Marie Olsdatter (Olsdotter), kom från Sillerud i Värmland, Sverige. Anledningen till att barnen blev sålda på auktion i Sillerud, kanske berodde att det var svårt att påvisa "hjemstavnsrett". Det kanske var rättsliga stridigheter om detta i Onsøy.
Hvor kan jag få tag i eventuella dokument/handlingar som skrivits av Fattigvesenet i Onsøy? Ska jag kontakta Fredrikstad kommune i detta spörsmål?
Hvor i Norge kan jag hitta dokument/handlingar på eventuella rättsliga stridigheter om att påvisa "hjemstavnsrett" för dessa tre barn?
Med vänlig hälsning
Robert Nilsen
Kilder om barn fattigvæsen har overtaget til forsørgelse
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Kilder om barn fattigvæsen har overtaget til forsørgelse
Det beste tipset for å finne informasjon er som du selv har foreslått, fattigstyrets arkiver.
Jeg er ikke kjent med hvordan forholdene er i Østfold, men det ser ikke ut som om Fredrikstad kommune er medlem i Østfold Interkommunale arkivselskap, og da har nok Fredrikstad sitt gamle arkiv selv.
Min erfaring med kommunale arkiver er at de kan være i stor uorden. Og du må lete selv, hvis du i det hele tatt får tilgang til arkivet. I én kommune fikk jeg tilgang til det gamle arkivet men ble innelåst på kommunestyresalen, der jeg fikk lest papirene. De var kanskje redde for at jeg skulle ta med meg noen gamle papirer. I min hjemkommune fikk jeg ikke tilgang da det ikke var ordnet. I en nabokommune får jeg ikke tilgang selv om det er ordnet. Det er ingen regler, så vidt jeg vet, som sier at du har rett til å få tilgang til arkivene.
Fattigstyrets arkiv fra Onsøy kan også være i Statsarkivet. Sognepresten var formann i fattigstyret og hvis han hadde papirene og protokollen liggende hos seg, kan det ha blitt med da prestearkivet ble sendt til statsarkivet.
En tredje sak er at protokoller og papirer kan ligge i huset til et tidligere medlem av fattigstyret. Det er ikke mange tiår siden at vi fikk kommunehus og rådhus i norske landkommuner. Før det oppbevarte mange formenn/sekretærer protokollene og papirene hjemme hos seg. De kan ha blitt liggende der og ikke blitt overført til kommunens arkiv.
Men først bør du nok sende en henvendelse til Fredrikstad kommune og Statsarkivet og spørre etter fattigstyrets arkiv for gamle Onsøy kommune.
Strid om hjemstavnsrett vil foregå på denne måten, slik jeg har sett det i kommunale arkiver: Fattigstyret sender brev til den aktuelle kommunen hvor disse barna kan ha sin hjemstavn, og ber dem ta ansvaret for dem. Hvis dette nekter, kan brevene gå fram og tilbake i flere år mellom de berørte fattigstyrene.
For omstreifere kan vel fattigstyret i Onsøy ha problemer med å finne hjemstavnen til barna? Og da kan dette være en sak som kommer opp flere ganger i fattigstyret.
Jeg er ikke kjent med hvordan forholdene er i Østfold, men det ser ikke ut som om Fredrikstad kommune er medlem i Østfold Interkommunale arkivselskap, og da har nok Fredrikstad sitt gamle arkiv selv.
Min erfaring med kommunale arkiver er at de kan være i stor uorden. Og du må lete selv, hvis du i det hele tatt får tilgang til arkivet. I én kommune fikk jeg tilgang til det gamle arkivet men ble innelåst på kommunestyresalen, der jeg fikk lest papirene. De var kanskje redde for at jeg skulle ta med meg noen gamle papirer. I min hjemkommune fikk jeg ikke tilgang da det ikke var ordnet. I en nabokommune får jeg ikke tilgang selv om det er ordnet. Det er ingen regler, så vidt jeg vet, som sier at du har rett til å få tilgang til arkivene.
Fattigstyrets arkiv fra Onsøy kan også være i Statsarkivet. Sognepresten var formann i fattigstyret og hvis han hadde papirene og protokollen liggende hos seg, kan det ha blitt med da prestearkivet ble sendt til statsarkivet.
En tredje sak er at protokoller og papirer kan ligge i huset til et tidligere medlem av fattigstyret. Det er ikke mange tiår siden at vi fikk kommunehus og rådhus i norske landkommuner. Før det oppbevarte mange formenn/sekretærer protokollene og papirene hjemme hos seg. De kan ha blitt liggende der og ikke blitt overført til kommunens arkiv.
Men først bør du nok sende en henvendelse til Fredrikstad kommune og Statsarkivet og spørre etter fattigstyrets arkiv for gamle Onsøy kommune.

Strid om hjemstavnsrett vil foregå på denne måten, slik jeg har sett det i kommunale arkiver: Fattigstyret sender brev til den aktuelle kommunen hvor disse barna kan ha sin hjemstavn, og ber dem ta ansvaret for dem. Hvis dette nekter, kan brevene gå fram og tilbake i flere år mellom de berørte fattigstyrene.
For omstreifere kan vel fattigstyret i Onsøy ha problemer med å finne hjemstavnen til barna? Og da kan dette være en sak som kommer opp flere ganger i fattigstyret.

Mycket stort TACK, Tore!
Dina tips och synpunkter är mycket värdefulla för mig.
Jag ska nu sända en henvendelse till både Frerikstads kommun och till Statsarkivet.
Är det någon speciell avdelning inom Fredrikstads kommun jag ska sända henvendelsen till?
Än en gång ett stort TACK för hjälpen!
Gott Nytt År!
Robert Nilsen
Dina tips och synpunkter är mycket värdefulla för mig.
Jag ska nu sända en henvendelse till både Frerikstads kommun och till Statsarkivet.
Är det någon speciell avdelning inom Fredrikstads kommun jag ska sända henvendelsen till?
Än en gång ett stort TACK för hjälpen!
Gott Nytt År!
Robert Nilsen
-
Send henvendelsen din til Servicetorget i Fredrikstad kommune. Da vil de sende den videre internt til rette vedkommende. 

-
I Felleskatalogen for Arkivverket har Statsarkivet i Oslo lagt ut sin katalog på internett. Du kan søke i den. Jeg valgte søkeord Onsøy og krysset av i alle boksene. Da fikk jeg opp en god del resultater.
Det ser ut til at Onsøy lensmannskontor har et meget stort og godt arkiv.
Det kan hende at du finner forhør av barna i lensmannsarkivet. Men det kan være at det ble foretatt et hjemstavnsforhør i stedet, og da finnes det i fattigstyrets arkiv, hvis det er bevart.
Jeg ser at det var bidragssaker i lensmannsarkivet. Det kan være at det finnes noe der.
Det ser ut til at Onsøy lensmannskontor har et meget stort og godt arkiv.

Jeg ser at det var bidragssaker i lensmannsarkivet. Det kan være at det finnes noe der.

Tack igen, Tore!
Du är mycket hygglig som hjälper mig med värdefulla tips!
Du är mycket hygglig som hjälper mig med värdefulla tips!