Lille og Store Vedø

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Lille og Store Vedø

Legg inn av 6820 » 19. desember 2009 kl. 18.44

Hei, er det noen som kan gi meg tips om kilder for informasjon om disse øyene. Jeg arbeider med en slekter på Vedø som ligger på østsida av Hitra. Men finner at der var to øyer ved Hitra som ble kalt Vedø.

Slik jeg forstår det er det den østlige Vedø som er Lille Vedø?
Hilsen fra Marianne

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Lille og Store Vedø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. desember 2009 kl. 20.15

Ikke lett med like navn i samme distrikt :D

Vedøya på østsida av Hitra lå i Fillan sogn, senere i det utskilte Sandstad sogn. Vedøya utgjorde sammen med bl.a. Stora en egen krets. Så det er mange som har sine aner herfra, bl.a. gjelder det meg.

Når det gjelder Lille Vedøy er jeg mindre kjent. Men kan ikke skjønne annet enn at den ligger i arkipelaget Bispøyan, i Dolm hovedsogn, senere Kvenvær. Men mystisk, denne Vedøya er ikke avmerket på mitt detaljerte Hitrakart ! Ta derimot en kikk på denne oversikten over gårder som starter med "ved" i Hitra/Frøya 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... amn=f61617
Store Vedøy eller Henriksøy ? Monsøy, Vedøy Lille. Henriksøya og Monsøya er kjente navn det ja.

Konklusjonen er at både Store og Lille Vedøy ligger der, vest for selve Hitra. Vedøya øst for Hitra har alltid kun blitt kalt Vedøya.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 20. desember 2009 kl. 1.34

Hei, takk skal du ha. Ja, jeg har sett alle disse navnene - og det er vel DENNE som er den på nordøst-siden av Hitra (sør for Leksa) som er den jeg holder på med nå?

Denne Knut Olsen Vedø.

Vi har jo i tillegg Veø prestegjeld i Romsdal, også kalt Vedø i sin tid.

Skal laste ned det gamle Amtskartet for Søndre Trondhjem her på DIS.
Hilsen fra Marianne

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. desember 2009 kl. 1.54

Hei igjen,
du spør også om tips om informasjon om disse øyene. Går ut fra at det er Vedøya i Sandstad sogn du forsker på, og da er Hitraboka, del 3, "Sandstadboka" av Sverre R. Utseth en god kilde til de slekter og husstander som har holdt til der på øya.
Og når du nevner Knut Olsen Vedø, så er han også min ane, har en mengde info om etterkommere, og en del lenger tilbake også. Send meg en privatmelding om du er interessert, får nok ikke sendt deg noen oversikt før etter nyttår.

Skal ikke bevege meg for langt ut på viddene når det gjelder navn på disse øyene, men ved var neppe en overflod. Antaglig ble torv mer brukt som brensel ... så da kan det være at disse ganske store øyene utafor Hitra har noe felles med Veøy i Romsdal.
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 20. desember 2009 kl. 2.05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 20. desember 2009 kl. 2.01

Jeg fant på hjemmesiden til Kystmuseet i Sør Trøndelag om slekten Parelius, sitat under. Langt nede i artikkelen står om en som bodde på Store Vedøy:

Slekten Parelius og handelsstedet Hopsjø

Rasmus Rosing Parelius 1708-1780
Rasmus Rosing Parelius var født 1708 på Valen. Etter farens død i 1733 overtok han handelsstedet. Gården Dyrvik hadde han som nevnt fått overdratt mens faren ennå levde. Han var gift 3 ganger, og ved sine giftermål økte han i betydelig grad sin formue. Hans første bryllup stod på Sør-Valen den 22. september 1733. Bruden var Karen Henriksdatter Helkan. Hun var født på Hitra den 20. april 1706. Hennes foreldre var ”den velagtbare og velfornemme Mand Sr. Henrich Helkan, borger og handelsmenn paa Hitteren, Moderen og den gudelskende og dydziirede Matrone Karen Niels-datter Meddelfart.” – Henrik Pedersen Helkan var født i 1657 og døde 1717 på Store Vedøy. Han var sønnesønn av den innvandrede danske Anders Jensen Helkan, som døde som borgermester i Trondheim.

Kystmuseet i Sør Trøndelag

I boken "Der vester mellom Skjær og bå ...." av Svein Olderø fant jeg også noe. Boken kan lastes ned på Kystmuseets sider.

Så da får jeg lese og blir vel litt mer klok ang. disse øyene.
Hilsen fra Marianne

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. desember 2009 kl. 2.11

Men som du nevner, dersom du skal til Knut Olsen Vedø, så havner du på den Vedøya som ligger nordøst på Hitra, sør for Leksa. Store og Lille Vedøy ligger i Bispøyan, på motsatt side av Hitra - dette bare for å forsikre meg om at jeg har uttrykt meg riktig tidligere her, og ikke ledet deg på ville veier. I Sandstadboka vil du finne mye om Vedøygrenda og en del om Knut Olsen Vedø som kom fra Orkdal. Lykke til !

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 20. desember 2009 kl. 2.12

Nå så jeg innlegget ditt. Jeg skal bestille de bøkene, ja. Igjen takk.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 20. desember 2009 kl. 2.20

... og et til svar, - det var enda mer oppklarende! Så der er 3 - TRE - Vedø'er! Takker. Ja, hadde akkurat funnet at denne Knut Olsen Vedø f. ca. 1805 var trolig fra Orkdal.

Du har tydeligvis bøkene, - der er en Benjamin Olsen som har en datter som gifter seg med nabogutten (?) Knut, og overnevnte Knut er bestefar til denne Knut. Denne Benjamin har to andre døtre som jeg har funnet; Jette Mariana og Hanna Berlotta.

Lurte litt på om det er vanlige navn i området? eller om forfedre til Benjamin (døpt i Fillan) eller kona Johanna (fra Stjørdal) kom "utanfra"?
Hilsen fra Marianne

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. desember 2009 kl. 15.30

Hei igjen,
det er bare ei bok som er nødvendig for å lese om slekt på Vedøya: Hitraboka 3:
Gårds- og slektshistorie for Sandstad sokn, v/ Sverre R. Utseth.

Jeg har boka her nå ja, Innergården Vedøy er beskrevet på s. 156-158.
Ole Andersen Gjøås og Annikken Knutsdatter kom fra Orkdal til Vedøya først på 1800-tallet og fikk skjøte på gården i 1812. Ole 1765-1831, Annikken 1767-ca 1816.
Barn:
Marit 1794, Annikken 1797, Anders, ca 1802, Knut, ca 1805.
Ole giftet seg på nytt i 1818 med Marit Amundsdatter Haldogård fra Orkdal, ca 1782 - 1859,
og fikk barna Amund og Kasper i dette ekteskapet.

Knut Olsen Vedø ble i 1833 viet til Maria Larsdatter Børø, barn:
Anne Marta, f. 1836,
Lavina, f. 1839, gift med Albert Gjertsen Ulvan, mine tippoldeforeldre.
Ole, f. 1844, bodde på Vedøya men døde i Meldal hos sin yngste sønn etter 1920.

Denne Ole ble gift med Ingeborg Johannesdatter, f. i Hemne 1837, død 1904. Barn:
Marie, f. 1872
Knut, f. 1873,
Johan Ludvig, f. 1876,
Andreas Kristian, f. 1878,
Lars Ulrik, f. 1880.

Nevnte Knut Olsen f. 1873 ble gift med Anna Benjaminsdatter Vedø, som du nevner.
Hennes slekt på Yttergården Vedøy er beskrevet på s. 161-163:
Gjennom sin oldemor Marit Knutsdatter ( se første avsnitt ) var Anna beslektet med sin ektemann. ( De var 3-menninger, om jeg regner riktig ).

Om Anna står det:
"Anna, f. 1880, gm skipper Knut Olsen Vedø fra Innergården, bodde i Trondheim."

Du spør om de navnene du oppgir er vanlige i strøket. Tror ikke disse navnene er spesielle for ytre Sør-Trøndelag, de er ikke blant de mest brukte men finnes nok sporadisk her og ellers i Trøndelag.

Du spør om Johanna, Annas mor: Det står om henne at hun var født i Værneskroa i Nedre Stjørdal i 1845, død i 1931, jeg vet ikke om hun kom alene til Hitra eller for eks. sammen med foreldre.

Benjamin var fra Hitra, hans farmor har vi alt nevnt 2 ganger, og slekta ellers fremgår i boka s. 162-163.

Og til slutt, det er 3 øyer kalt Vedøya ved Hitra ja, men de 2 som befinner seg i den fantastisk flotte og interessante øygruppa BISPØYAN ( Lille og Store Vedøy ) har nok etterhvert fått andre navn, se lenke i mitt første innlegg.

Vennlig hilsen
Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. desember 2009 kl. 15.39

ser at lenka i mitt første innlegg ikke virker helt frem:
Må søke på gårder som begynner med : ved for å få opp det riktige bildet.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 20. desember 2009 kl. 20.22

Hei, tusen takk. Om skipper Knud Olsen Vedø flyttet til Tr.h. vet jeg ikke sikkert. Sønnen Andreas og 3 søsken født på Vedø. Og Andreas slo seg ned i Agdenes pr.gj. på et tidspunkt, og gift der. Har ikke funnet Knud Olsen Vedø i adressebøkene i Tr.h.

Men kjekt å ha noe å lete etter, blir kjedelig om det er for enkelt :)

GOD JUL!
Hilsen fra Marianne

gj03957
Sted: ELVERUM

Legg inn av gj03957 » 5. mars 2010 kl. 11.33

Hei Marianne og Knut Ragnar min kone er etterkommer etter Knuts bror Anders f 1802.

Mange i denne grenen av slekten har etternavn Wedø i dag.

Er interessert i å utveksle info om etterkommere av disse fra Vedø.

Olaf Solberg Hansen

Svar

Gå tilbake til «Hitra»