Forskjellige linjer men samme skip på Hero fra Trondheim

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj10249
Sted: EGGKLEIVA

Forskjellige linjer men samme skip på Hero fra Trondheim

Legg inn av gj10249 » 18. desember 2009 kl. 10.21

Fra Trondheim 5.Mai 1886 går skipet Hero til Hull i England. Men jeg ser at det er flere linjer med samme skip samme dag. Hva betyr dette? De reiste da med damme skip.

Linje er Inman, Stjerne, Cunard .American, Allan, tingvalla Dominion, National osv
men samme skip og samme dag. :shock:

Mvh
Rita

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Forskjellige linjer men samme skip på Hero fra Trondheim

Legg inn av dn18596 » 18. desember 2009 kl. 11.11

Alle de linjene du nevner gikk ikke Norge-Amerika, de gikk fra England. Fra Hull fikk de fleste ta toget til andre byer.

Mvh
Niels

gj10249
Sted: EGGKLEIVA

Legg inn av gj10249 » 18. desember 2009 kl. 12.16

Jo jeg forstår det. Men jeg lurer på hvorfor to personer fra samme bygd reiste ut fra Trondheim samme dag, samme skip men forskjellig linje. Var de da sammen ombord i samme skip ?
Jeg vet de alle dro til Hull, derfra med tog til Liverpool og videre til NY.

Dro disse innom flere byer i Norge før ferden mot Hull ?

Mvh Rita

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. desember 2009 kl. 14.11

Wilson Line som båten Hero tilhørte, hadde den funksjonen at den samlet opp emigranter fra Nord-Europa slik at skipene som gikk fra Liverpool, Glasgow etc. ble fylt opp. Du kan lese om Wilson Line på den utmerkede sida til Norway Heritage. I artikkelen om Wilson Line er det også ei lenke til en artikkel om Migration from Northern Europe to America via the Port of Hull, 1848-1914.

Det er utrolig mye informasjon på sidene til Norway Heritage. De anbefales på det sterkeste. :) Det kan være litt vanskelig å finne informasjonen av og til, men bare klikk deg rundt.
F.eks. her er avgangene for S/S Hero i ruta Trondheim-Kristiansund-Ålesund i 1886. :)
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Generelt»