Peder (Schielderup) Hartgen (f.ca.1795) kom hit fra Saltdalen og giftet seg den 13.10.1821 med enken Boletha Sparboe.I sitt ekteskap med Boletha fikk han ingen barn. Men derimot fikk han mange barn utenom sitt ekteskap:
En datter Elen Anna i 1833 med piken Karen Hermansdtr., en sønn Jørgen Blix med piken Lisabeth Nielsdtr. i 1836, en datter Ingebor Maria Jentoft i 1839 med tjenestepike, enken Christiana Hansdtr., en sønn Peder Johan Schielderup i 1841 med enken Berit Aronsdtr. Og en datter Karen Johanna Christiana i 1843 med samme enke Berit Aronsdtr.
Kilde:Borge og Valberg Bygdebok Bind 9 s.15-16. (Peder er nok født i 1799)
Jeg har søkt på folketellingene etter Lisabeth Nielsdtr. - Peders historie kjenner jeg - og den eneste aktuelle kandidaten jeg finner som Lisabeth, er i FT1801 for 1862 Borge, Gård Lie. De finner jeg Niels Paulsen 40år og Rachel Olsdtr. 32år sammen med tre barn. Yngste barnet er Elisabeth Cathrine Nielsdtr. 2år. Her bor også mannens moder Johanne Nieldtr. 82år.
Er det noen som kjenner Lisabeth Nielsdtr.? Kanskje det er noen som kjenner Elisabeth Cathrine, og kan bekrefte at jeg er på feil spor? Det er i alle fall endel som må være i slekt med Peder Hartgen.........