Hvordan registreres to overstrøkne poster i en kirkebok?

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Hvordan registreres to overstrøkne poster i en kirkebok?

Legg inn av Espen Berg » 7. november 2009 kl. 22.17

Hvordan registreres de to postene nederst på denne siden: permanent sidelenke for side 226 i ministerialbok for Jelsa prestegjeld 1867-1883?

Skal de registreres i det hele tatt eller skal de bare overses? Hvis de skal registreres - skal da alle opplysninger for hendelsen og personene registreres med innledende og avsluttende % eller skal f.eks. informasjon om dette stå i merknadsfeltet slik at hele posten anses som overstrøket?

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Hvordan registreres to overstrøkne poster i en kirkebok?

Legg inn av dn23027 » 7. november 2009 kl. 23.24

Overse, er mitt forslag,- for de to personene er jo registrert på neste side i kirkeboken. Jeg bladde videre :)

Mvh
Linda W

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 8. november 2009 kl. 14.54

Det stemmer at de står på neste side. Jeg holder på med en etterkontroll av en registrering og da jeg igjen kom over disse to tenkte jeg at det var greit å vite hvordan de håndteres før jeg sender lista videre til korrekturlesing.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 8. november 2009 kl. 17.08

Poenget med å fullregistrere er vel at man ikke hopper over noe? Selv om samme opplysning finnes på neste side, så ville jeg ha registrert det og nevnt i merknad at postene er overstrøket.

dn09334
Sted: BODØ

Legg inn av dn09334 » 8. november 2009 kl. 23.18

Vitsen med å fullregistrere er vel å få det digitalt riktig, og skal det skrives digitalt uten selve overstrykingen så er det feil etter mitt syn hvis det må skrives merknader om overstykingen. Det som er overstrøket i boka er verdiløst. Hvis en ville ha kopi at offentlige dokumenter i tiden før kopimaskinenes inntreden så fikk man bekreftede avskrifter uten at det som eventuelt var overstrøket i originalen var tatt med.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 9. november 2009 kl. 0.43

Vil støtte Per-Olavs syn her. Kanskje blir det noe pedantisk, men lager man ei avskrift, så skal det også være ei avskrift av det man finner. Om det er verdilaust eller ikke er helt uinteressant for den som registrerer. Slike vurderinger hører ikke hjemme i en avskriftsituasjon, men i ei vurdering av hva avskrifta forteller - vurdert i ettertid.
hilsen
Arild Kompelien

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»