Hva betyr "Dem:" foran navn på faddere ved dåp?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn09676
Sted: TYLLDALEN

Hva betyr "Dem:" foran navn på faddere ved dåp?

Legg inn av dn09676 » 4. november 2009 kl. 22.15

Jeg er usikker på om dette er det riktige forumet - håper Moderator sender det til riktig plass.

Anders Pedersen Schieldrup, prest i Tynset 1736-1749, har i minst 6 tilfeller brukt "Dem:" foran fadderes navn. Så vidt jeg kan se gjelder dette kun kvinnelige faddere, antagelig fra de høyere sosiale lag. Kan dette være latin for frøken, jomfru el.l.? Kanskje det tydeligste eksemplet er dette, nederst til venstre:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-33

I 4 av tilfellene er det kun personen Ferøe/Ferrøe som har dette foran seg, kun i ett tilfelle er hun ikke nevnt. Jeg kan supplere flere linker hvis det er ønskelig.

Det skulle vært artig å vite hvem denne damen var, men det er vel et annet tema.

Mvh
Andreas Øverby

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Hva betyr "Dem:" foran navn på faddere ved dåp

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. november 2009 kl. 22.48

Jeg tror du kan ha rett, Andreas :)

Uten at jeg har gått så mye inn på dette, ville jeg tro det var en forkortelse for "Demoiselle" som betyr frøken/jomfru - eventuelt flertall, frøknene, dersom "Dem." står foran flere kvinnenavn.

Mvh
Else B.

dn09676
Sted: TYLLDALEN

Re: Hva betyr "Dem:" foran navn på faddere ved dåp

Legg inn av dn09676 » 5. november 2009 kl. 8.20

Takk skal du ha, Else !

Dette høres ut som veldig sannsynlig. Presten brukte begrepet i et knapt års tid så vidt jeg kan se, damens navn tyder vel på at hun var fra kontinentet et sted og det er sikkert blitt fornorsket (bokstaven ø bl.a.) av presten.

Mvh
Andreas

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»