Nannestad type 1 batch 102 Xansen eller Kristiansen?

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
dn23493
Sted: Sverige

Nannestad type 1 batch 102 Xansen eller Kristiansen?

Legg inn av dn23493 » 3. november 2009 kl. 21.35

Hej!

Det är andra batchen nu i Nannestad där de skrivit Xansen istället för Kristiansen. Hur ska jag transkribera det?
I första batchen skrev jag likadant men nu kom jag på att det blir ju hopplöst att söka på det senare så nu funderar jag på om det är bättre att skriva Kristiansen? "X" är ju trots allt ett skrivsätt för bokstäverna "Kristi".

Har ni råkat ut för detta?

Mvh,
Jörgen

Brukeravatar
10082
Sted: HOSLE

Re: Nannestad type 1 batch 102 Xansen eller Kristiansen?

Legg inn av 10082 » 4. november 2009 kl. 0.27

Hei,

Dette er det samme som noen ganger blir skrevet for Christiania/Kristiania, nemlig Xania. Til nå har jeg som korrekturleser akseptert Xania, men jeg jeg enig i at vi skal legge til rette for en lettest mulig søking på ord. Derfor er jeg nå i tvil om det er riktig å akseptere slike omskrivninger/forkortelser. Noen steder bruker man forkortelsen 'do' for å indikerere at neste felt er likt det foregående. Begrepet 'do' er intetsigende i en søkesammenheng. Derfor har jeg konsekvent skrevet inn teksten i det foregående feltet for å gjøre søkingen lettere. Kravet til kildetrohet bør derfor kanskje fravikes i dette tilfellet.

Har noen andre synspunkter på dette?

Mvh
Magne Michaelsen

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 4. november 2009 kl. 7.40

Vi skal foreta en registrering som er tro mot originalen, dvs står det Xania så skriver vi det og verken Kristiania alelr andre former for navnet på Oslo den gang.

Det er ikke denne registreringen som skal tilrettelegge for gjenfinning/søking. Derimot er det viktig at det utvikles en søkemotor som oppfatter kjente ulike skrivemåter og gir deg som leter treff selv om du ikke har tenkt på at Xania kan være en mulig skrivemåte for Oslo. Arbeidet med søkemotor er ikke en del av virksomheten til registreringen av 1875.

dn23493
Sted: Sverige

Legg inn av dn23493 » 5. november 2009 kl. 19.11

Bra att jag frågade! Nu har nämligen varianterna av Kristiania dykt upp, nu senast Xana :-)

Mvh,
Jörgen

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»