Skifte i Drammen 1788

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn20678
Sted: GODØYA

Skifte i Drammen 1788

Legg inn av dn20678 » 17. oktober 2009 kl. 10.37

Hei

Her trenger jeg litt hjelp. Veldig forvirret av dette skiftet,
men skal vel klare å tyde hvem som er hvem etter hvert.

Først-Hvem er det skifte etter??? Er det Maren og Jacob Smith med hennes slekt nevt før henne og hans slekt nevnt etter?

Mye detaljer her,men jeg "detter av lasset" med begrep som konas stesvigersønn bl.a.

Har ikke jobbet så mye med skifter enda,men vet at det sikkert er mange av dere der ute som synest dette er enkelt.

mvh
Vibecke

dn20678

Re: Skifte i Drammen 1788

Legg inn av dn20678 » 17. oktober 2009 kl. 10.38

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 17. oktober 2009 kl. 13.13

Denne flyttes fra "hjelp til tyding av kildemateriale" til "generelt" siden det ikke er snakk om tyding, men tolkning.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 21. oktober 2009 kl. 1.42

"arvelater" er den det skiftes etter, så eventuelle relasjoner skal gå ut i fra disse.

Jeg prøvde å sette opp en sammenstilling, men ramlet av litt. Mest fordi jeg ikke kjenner navnene, familien og relasjonene.

Skifter kan være kompliserte, spesielt når det er hans barn, hennes barn og gjerne i duplikater. :) Det beste vil være å se skiftet selv. Informasjon du trenger har du i lenken.

Skifteprotokoll 6, 1782-1793 folio 341a
samt skifteforhandlingsprotokoll, fol. 264a ff, 270b, 307b og 314b

Det står ofte litt i mer klartekst i skifteteksten, spesielt rekkefølgen er viktig for tolkningen av hvem som tilhører hvem. Dette er spesielt viktig når det er barn av forskjellige foreldre og når testamentet angir arvinger.

Det som virker klart er at dette er et skifte som tok litt tid, og en del behandling. Flere døde under behandlingstiden. Dette kunne selvsagt også ha innvirkning på skiftet, da nye personer med arverett måtte involveres.

Jeg anbefaler at du tar kontakt med Statsarkivet på Kongsberg for å få sett på skiftet.

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 21. oktober 2009 kl. 11.44

Skiftet er etter avdøde Maren Syversdatter og ektefelle Jacob Smith.

Arvinger er de som det står arving foran, andre er andre personer som er nevnt i skiftet men som ikke er arvinger. Alle nevnt med "mannens" først tilhører Jacob Smith sin slekt, alle nevnt med "konas" først tilhører Maren Syversdatter sin slekt.

"Konas Stedatter" og "Konas Stesvigersønn" betyr trolig at kona Maren Syversdatter har vært gift tidligere. Stedatteren hennes heter Marthe Steenersdatter og da har Maren trolig vært gift med en Steener tidligere, og han har ei datter Marthe i fra et av hans tidligere forhold/ekteskap.

Maren har ingen livsarvinger, altså ikke egne barn. Hun har vært gift tidligere med avdød ektefelle Cark Diderichsen. Hun har trolig vært gift tidligere med en Steener som hadde datteren Marthe Steenersdatter fra før (konas stedatter), denne Marthe er gift med Erland Thoresen (konas stesvigersønn), Marthe og Erland har sønnen Steener Erlandsen (konas stedattersønn). Flere er det ikke nevt på kona sin side.

Ektemannen Jacob Smith har disse barna: Maren Smith, Anne Cathrine Smith, Jens Iakobsen Smith.

Maren Smith er/var gift med Jørgen Dahl. Hun døde i løpet av skiftet.

Anne Cathrine Smith har vært gift med Hans Brandt, han er død. Hun giftet seg igjen med Søren Hamborg. Hun døde i løpet av skiftet.

Jens Smith er død. Han kone er også død og heller ikke nevnt i skiftet. Jens og kona har disse barna: Jørgen Friderich Rose 15 år, Jacob Smith 14 år, Emanuel Friderich Rose 11 år, Anne Dorthea Smith 10 år, Anne Cathrine Smith 8 år og Jonas Iensen Smith 4 år.

Ingen glemt og alle nevnt.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn20678

Legg inn av dn20678 » 22. oktober 2009 kl. 22.09

Tusen takk til både Remi og Petter for gode svar.

(og JA Per-Olav, innlegget passet bedre her enn hos tyding)

Neste gang skal jeg se på orginalen for å se om jeg får noe mer "vettugt" ut av dette selv.

Kjempetakk til Remi som har vist hvordan dette kan gjøres, en god oppskrift for ettertiden.

mvh
Vibecke

(pst..bare noen spørsmål til, hvordan har noen av barna til Jens og konen fått etternavnet Rose. Kan de ha navn etter mor? Det var vel heller uvanlig ? Og noen har etternavnet Rose og noen Smith, men det kan vel ikke være hans ELLER hennes barn? Da ville vel ikke hennes barn ha arvet sin stefar?)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»