Registrering av nålevende personer i slektsprogrammer

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj09411
Sted: FROLANDS VERK

Registrering av nålevende personer i slektsprogrammer

Legg inn av gj09411 » 24. september 2009 kl. 11.38

Jeg registrerer etterslekt til mine forfedre i slektsprogram, og kommer da etterhvert ned til nålevende personer (feks mine firmenninger og fem-menninger) Dette er ofte personer jeg ikke kjenner, og ikke kjenner til.

Spørsmål:
- Fins det regler for hva jeg kan registrere om nålevende personer uten deres samtykke? (personvern) Registrerer navn og fødselsdato, ikke adresse. Tenker helst på til eget bruk, og men kanskje også til andre spesielt interesserte.

-Hvor leter dere for å finne nålevende personer, feks personer født etter år 2000? Mange bygdebøker er for gamle, og kirkebøkene ikke offentlige.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Registrering av nålevende personer i slektsprogrammer

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 24. september 2009 kl. 17.43

Nei hva en skriver til eget bruk og som ikke er beregnet for andre kan vel ingen nekte deg.
Det er jo din dagbok.
Selv registrer jeg både tre- og firmenninger og noen ganger for kuriositetens skyld også andre personer jeg ønsker å finne slektskap til.

Hvilke opplysninger en vil gi til andre bør vel derimot vurderes individuelt. Skal en arrangere et slektsstevne så må en jo utveksle opplysninger.
Men en overleverer jo ikke en slik base/liste til noen uten å ha garantier om at det ikke blir offentlig publisert vil jeg tro.

Å finne opplysninger om personer født etter 2000 har ikke jeg noen oppskrift på,
om en da ikke vil søke gjennom avisenes personaliaarkiv som kanskje er tilgjengelig hos avisene ?
Her må en vel rett og slett kontakte foreldre eller nære slektninger :)

Mvh Helge

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»