Det går et rykte.

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
dn06358
Sted: SYLLING
Kontakt:

Det går et rykte.

Legg inn av dn06358 » 15. september 2009 kl. 15.13

Hei! Det går et rykte innad i familien Theigler om at det en gang i tiden så var en nederlandsk adelsdame som ble "forvist" til Norge. Og her ble hun. Hun skulle visstnok ha giftet seg her i landet, og fått etterkommere. Men dette er ukjent. Mange år senere, så har det visstnok stått en annonse i noen norske aviser som etterlyste etterkommer etter denne damen. Noen i familien - eller Slekten Theigler har reagert på denne annonsen. Det ble visstnok tatt en advokat på denne saken. Men den døde ut da ble snakk om at man måtte dra til Nederland for og finne ut litt mer om denne damen. Og det hadde man ikke råd til på den tiden. Men går det an og finne noe ut om dette ryktet? Og om det har stått en annonse i noen norske aviser om dette? :D

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Re: Det går et rykte.

Legg inn av Vidar Holum » 16. september 2009 kl. 7.38

Hei Viktor
Lenge side, debatten gikk på Disforum :-)

Hadde en lignede sak selv som skulle ha skjedd like etter krigen i min mormors familie.
Men jeg fant aldrig annonsen, selv om jeg satt mange timer og rull avisfilmer på NB på Sollieplass. Var også i lokalene til Aftenposten den gangen i Akersgt. og fikk snurre deres originalfilm.

Nå var det ca. ann. du nevner skulle ha stått.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 16. september 2009 kl. 8.23

Hei Vidar. Ja det er lenge siden debatten gikk på DIS forum. Men til saken: Dette er et rykte som de som er godt voksne i Theigler slekta har hørt av sine bestemødre når de var små. Og at det er noe i dette tror jeg, for dette ryktet har gått hele veien fra Høvik Verk hvor slekta hadde sin base en gang i tiden, og helt opp til Tromsø, hvor en del av slekta bor i dag. Men det finnes ikke noe mer i den saken, enn at det visstnok skal ha stått i en eller flere aviser. Antagelig rett etter århundreskiftet altså mellom 1800 og 1900. Men det er gjerne slik at slike rykter har vondt for å dø ut, for man vil jo gjerne tro at det en sannhet i det. Men til og med i Sverige hos en mann som har forsket på norske glassverk så har jeg hørt at dette med at Theigler slekta stammer fra Nederland. Så at det har noe i seg, det tror jeg uansett adel eller ikke. :D

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 16. september 2009 kl. 9.06

Hei
Har du snakket med Jan Keus, kanskje han har et tips om Nederland.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 16. september 2009 kl. 9.15

Hei igjen. Nei, jeg har ikke snakket med Jan, men kanskje du har mailadressen hans? Dette kan bli spennende! :D

Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 16. september 2009 kl. 9.29

I kyst-Norge (bl.a. i Nordhordland og på Trøndelagskysten) går det diverse historier om skotske, nederlandske eller danske damer. Enten er de prinsesser, høyadelige og / eller arvinger til kjempeformuer. Selvsagt strander de her hos oss og får etterslekt her "i steinrøysa". Det dreier seg attpå til ofte om to eller tre søstre. Felles for disse eventyrene er at de som oftest er svært så vriene å dokumentere. (Den lokale utgaven her forteller om tre hollandske søstre, og pussig nok venter en eierløs milliardformue i Amsterdam på ætlingene etter disse... Rart at ingen har kunnet bevise sin arverett ennå! Og merkelig hvor mange hundre år alle disse pengene har ventet der sør på sine rette eiere! På Frøya utenfor Hitra dukker det opp to Gyldenløve-døtre, altså kongsætlinger. Det merkelige er imidlertid at ingen slektstavle der har klart å bevise sin påståtte herkomst fra disse, selv om en svært så fin kappe etter den ene av dem er påstått å befinne seg i Bodø.)

Historier som disse minner derfor mye om luftspeilinger, avisender (vandrehistorier) eller langt senere utgaver av den vestlandske Sunniva-myten. Dette blir lett som jakten på føttene til regnbuen -- jo nærmere en kommer, jo mindre ser en til dem.

En annen variant av vandrehistorie finnes i svært så mange norske bygder:

Da en ny kirke for mange hundre år siden skulle bygges, var den først påtenkte tomten en annen enn den endelige plasseringen, og det skyldtes som oftest at en voldsom vind på et svært så passende tidspunkt feide det lagrede kirketømmeret over en fjord, en innsjø eller en elv til en ny plass. Tro det den som vil.

Likevel: Et fåtall slike rykter har nok faktisk en kjerne av sannhet i seg, men det er antagelig langt færre enn det antallet som forekommer rundt omkring.

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 16. september 2009 kl. 12.11

Hei og takk for svar. Ja, jeg er fullstendig klar over at mye av dette er såkalte vandrehistorier. Og de kan være like vrange og finne ut av som svartahavre. Begge deler er like vriene og få ryddet ut, og ingen vet hvor det stammer fra. Men det er nødt til å være noe i dette med Theigler slekten, fordi når til og med en svenske som har forsket på norske glassverk, også har hørt at denne slekten skal stamme fra Holland. Og det eneste som er sikkert, er at stamfaren til Theigler her i Norge, er en mann som kom fra Tyskland og het Ziegler. Og Ziegler kan like godt være hollandsk som tysk. :D

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 16. september 2009 kl. 12.34

Det jeg reagerte på her var særlig avisannonseringen etter ætlinger. Det minner påfallende mye om de påståtte etterlysningene her vest på tidlig 1900-tall etter arvinger (etter sigende i 7. ledd, et tall som vel også har litt eventyrpreg) til milliardene i Holland, som vel neppe finnes i den virkelige verden.

Ang. navnevarianten Ziegler, så høres den nokså tysk ut. I kopperverksmiljøet (Kvikne og Meldal) finnes for øvrig en slekt Zietsler, som mulgens kan komme av "siselør" eller metalldekoratør. Tyske slektsnavn har ofte forbindelse med et eller annet håndverksyrke, noe som vel gjelder ganske mye for andre europeiske språk også, som engelsk og fransk. Det er jo ikke så merkelig, siden svært mange yrker i eldre tid er et håndverk, som dertil gjerne går i arv i samme familie gjennom flere generasjoner.

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 16. september 2009 kl. 14.36

Hei igjen. Ja det er klart at det er påfallende likt med alle de historiene som er ute og går angående skikkelig rike slektninger i et eller annet land. Kanskje er det ikke annet enn noe som en snill bestemor har diktet opp til sine små barnebarn? Det er noe vi kanskje aldri får vite. For det var nå en gang slik, at mange var fattige i vårt land (og er det enda) og drømte seg vekk ved og dikte opp en eller annen rik slektning i fjerne land? Angående navnet Ziegler, så har det klart forbindelse med et håndverk. For vedkommende arbeidet på Hadelands Glassverk, og der ble han til sin død. Og i gamle dager var det klart mange yrker innen håndverk, det var naturlig. Men kanskje det kan være en link og titte på Lulu Ziegler og hvor hun kom fra? Jeg har tenkt mange ganger og titte på hvor hun kom fra, men så glemmer jeg det igjen. Og angående denne myten om Sunniva, så går jeg ut fra at du mener dem irske nonnen som satte seg i en båt uten årer og seil, og som til slutt endte opp på en øy ved stad? Og om henne, så går det visstnok flere rare historier. :)

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 16. september 2009 kl. 16.29

Ang. det siste:

Det er nettopp hva jeg antar -- at den opphavelige myten (eller har den også en eller annen forløper?) om den irske kongsdatteren, som fløt i land ved Selje, senere kan ha blitt gjendiktet i nyere fasonger. Såpass mye som dette kvinnenavnet har vært brukt, så viser det gjerne at fortidens folk i deler av landet har vært opptatt av denne velkjente historien, og da har de gjerne også av og til brukt den som grunnlag for å lage nyere versjoner bedre tilpasset sin egen tid. Men dette antar jeg forskere har langt bedre greie på enn en amatør som meg.

For øvrig er dette kun en mulig kilde til slike fortellinger, og noen ganger har det nok også faktisk kommet storættede folk hit til landet, slik at en og annen versjon av slikt kan være korrekt nok. Noe annet vil vel faktisk være usannsynlig. Men utbredelsen er som sagt antagelig på langt nær så stor som det hevdes.

Den Ziegler du nevner er dansk (fra Sjælland), ser jeg på nettet, men det er jo ikke mange milene unna tyskspråklig område.

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 16. september 2009 kl. 17.04

Hei igjen. Såpass mye kjenner jeg til denne historien om Sunniva, som til slutt endte opp på øya Selja. Og dette har jeg fra forfatteren Vera Henriksen som har skrevet om dette. Og etter det jeg kjenner til, så var det ganske tidlig at det ble dannet et kloster der ute. Og hvis jeg ikke husker feil, så ble denne Sunniva helgenkåret en eller annen gang. Og man kom til denne øya for å be ved det hellige skrinet som visstnok inneholdt hennes levninger. Og jeg vet at Vera Henriksen ikke skriver om noe som hun ikke har undersøkt grundig, så jeg er villig til og gå god for det hun skriver om dette. Og etter det jeg vet, så er jo øya Selja i dag et sted som går under servedrigheter, og det går ferge dit ut. Så det ser ut til at noen anekdoter slår rot i vår virkelighet og blir en attraksjon. Så hvorfor ikke noen av disse andre historiene være sanne? Og når det gjelder navnet Lulu Ziegler, så er det riktig at hun var født i Danmark. Og det merkelige er at Slekten Theigler har flere personer som var født i Danmark på 1800 tallet. :)

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 16. september 2009 kl. 18.17

Hvis slike historier (fra de senere århundrer) er sanne, så bør det vel være mulig å finne litt dokumentasjon som indikerer det. Mangler slik helt, så øker vel sannsynligheten for at det dreier seg om en "luftspeiling". En annen mulighet er at det utenlandske opphavet er reelt nok, men at samfunnsposisjonen i opphavslandet med tiden kanskje er blitt litt overdrevet. Ellers fortelles det jo om flyktninger fra bl.a. svensk adel og franske hugenotter til litt bortgjemte strøk her i landet for lang tid siden. Slikt er jo faktisk tenkbart under krigstilstander og i alle fall for hugenottenes del vel litt riktig. Antar også at ankomsten til en rekke av mine og mange andres tyske forfedre ved bergverkene på 1600-tallet kan ha vært en god del påvirket av trettiårskrigen, og da vel kanskje også litt av broderfolket i øst, som i den sammenheng bidrog med sine litt forsinkede "vikingtokter" sør på kontinentet.
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 17. september 2009 kl. 7.09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 16. september 2009 kl. 21.49

Det er nettopp dette som er problemet. Nemlig dokumentasjon i enhver sak av denne type. Men som jeg har sagt før, det må komme fra et eller annet sted, særlig når det blir fortalt i gjennom generasjoner. Det er helt sikkert overdrevet dette med adel eller andre såkalt "fine folk" som har slått seg ned her i Norge for lenge siden. Men kort og godt: Jeg har tro på denne historien, inntil det motsatte er bevist.

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»