Harald/Harold Halvorsen født 1888-men hvor?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Kari Elisabeth Myhre
Sted: TRANBY

Harald/Harold Halvorsen født 1888-men hvor?

Legg inn av Kari Elisabeth Myhre » 8. september 2009 kl. 22.44

Harold Halvorsen "jumped ship"-han var en ung sjøman i som gikk i land i San Fransico,USA i 1912. han oppgir å være født 21/4 1887.
I hans papirer fra søknad om amerikansk borgerskap står Drammen som fødested,ved innkallelse til det amerikanske militære står det Horten.
Jeg har søkt og lett over hele Vestfold,alle mulige og tenkelige steder i Drammen,Skoger,Tangen osv---uten hell.

Hans foreldre skal være Julius Halvorsen f.1860 i Skoger og Stina Olava Christiansen født 1860 i Borre. De giftet seg i Skoger,Vestfold 25/10 1886.
De har to andre barn Selma Petrea f. 18/9-1888 i Skoger og Jørgen Sigurd født 31/10 1892 i Borre. Disse finner jeg enkelt og greit-

I 1900 tellingen for Borre finner jeg familien på Adal Østre,men Harald/Harold er ikke i husholdet.
Han dro antagelig til sjøs i ung alder,så et søk i skipslister ga meg en Harold Halvorsen som var lettmatros,men ingen alder,årstall eller fødsels/bosted- han var på skipet H.C.Richards og befant seg ved tellingen 3/12 1900 i syd atlanterhavet. Kan jo være riktig,
men problemet er at jeg ikke finner ham i noen kirkebøker--- og hvorfor ikke? Det mangler noen bøker her og der,søkt etter evetuell konfirmasjon og flytting for foreldre/familie-uten hell-
Er det noen av dere der ute som kan hjelpe??

Håpefull hilsen fra Kari Elisabeth

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Harald/Harold Halvorsen født 1888-men hvor?

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. september 2009 kl. 22.54

Det må vel være han her, Harald Christopher (nr. 18 ) i Skoger? Fødselsdato og foreldre stemmer jo.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23

Mvh
Else B.

Kari Elisabeth Myhre
Sted: TRANBY

Legg inn av Kari Elisabeth Myhre » 9. september 2009 kl. 0.45

Å kjære Else hvor glad jeg ble :D Tusen hjertelig takk- noen ganger lurer man på om det er " du ser ikke skogen for bare trær"--- oj hva jeg har lett og brukt timer og dager på den der-- og nå så det så enkelt ut. Hvordan kan jeg ha unngått det-?--- Du skal vite at i Usa sitter et barnebarn som kommer til å takke deg !!
Hjertelig takk fra oss-
Kari Elisabeth

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 9. september 2009 kl. 12.55

Det er VELDIG fort gjort å overse noe når man leter i kirkebøkene. Øynene er det første man blir blind på, heter det :)

Bra at det løste seg :D

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»