Min oldefar Peter Magnus Johansen ble født 25.08.1850 på Rennemoplass og døpt i Solberg Kirke 27.10.1850. Som foreldre er oppført Johan Jørgensen og Karine Larsdatter.
Jeg har funnet at Johan Jørgensen skal ha dødt 01.11.1852, 50 år gammel, men har ikke funnet noe fødselsdato. Hans kone Karine Larsdatter skal ha levd fra 1811 til 1906.
Noe av det jeg har er fra mine avdøde besteforeldres notater. De skrev også at Johans far hette Jørgen Rennemo og at Karines far hette Lars Prestmark Svensviken. Denne Lars skulle også ha vært far til min tip-tipp-oldefar Anfind Larsen som døde 07.10.1891 og var husmann på Bu under Solberg prestegård i Beitstad.
Hvis det er noen som kan skaffe meg de dataene jeg trenger, ville jeg være meget takknemlig.
Med vennlig hilsen
Rolf Sund
Peter Magnus Johansen f. 25.08.1850, aner
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Peter Magnus Johansen f. 25.08.1850, aner
Har funnet at Johan Jørgensen og Karina Larsdatter ble gift 25. juni 1832. Øverst på siden: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Karinas dåp er kanskje her (14. april, Karen): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
I 1801 var de som (kanskje) var foreldre til Karin(a) tjenestefolk på Bartnes: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1474#ovre
Jeg er ikke sikker på hvilke opplysninger du ønsker, så du kan kanskje presisere det noe mer.
Mvh Eldbjørg Lyngstad
Karinas dåp er kanskje her (14. april, Karen): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
I 1801 var de som (kanskje) var foreldre til Karin(a) tjenestefolk på Bartnes: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1474#ovre
Jeg er ikke sikker på hvilke opplysninger du ønsker, så du kan kanskje presisere det noe mer.
Mvh Eldbjørg Lyngstad
-
- Sted: OSLO
Jeg har at Johan Jørgensen skal være døpt 15.juli 1804. og at foreldrene er Jørgen Sivertsen f 1763 og Guri Eliasdtr Jønnum f 1769. De hadde ihvertfall 3 barn til.
Faren til Karina Larstdtr skal være Lars Andfindsen. Hun skal være f abt 1811 i Beitstad. Men det kan bety både Beitstad, Malm og Namdalseid.
Anne
Faren til Karina Larstdtr skal være Lars Andfindsen. Hun skal være f abt 1811 i Beitstad. Men det kan bety både Beitstad, Malm og Namdalseid.
Anne
Takk, dette løste opp mye for meg.
Jeg fikk løst problemet med Lars, som mine besteforeldre benevnte som Prestmark Svensviken. Dåpen til Karen er nok riktig. Morens navn tolker jeg til Berithe Henricsdatter og da er det de som er tjenestefolk på Bartnes. At Lars og Berithe ble benevnt med Sålåteren (plass under prestegården) passer også bra i og med at deres sønn Anfind senere ble husmann på en annen plass under pretegården (Bu).
Jeg har også fått forbindelsen til Jønnum og derigjennom en videre forbindelse til Saugestad og Stål Nilsen som er min 5-tipp-oldefar på en annen gren.
Så dette var bra, men skulle jeg ønske meg mer så måtte det bli anene til Lars Amfindsen f. ca 1771 og Jørgen Sivertsen f. ca 1763.
Med vennlig hilsen
Rolf Sund
Jeg fikk løst problemet med Lars, som mine besteforeldre benevnte som Prestmark Svensviken. Dåpen til Karen er nok riktig. Morens navn tolker jeg til Berithe Henricsdatter og da er det de som er tjenestefolk på Bartnes. At Lars og Berithe ble benevnt med Sålåteren (plass under prestegården) passer også bra i og med at deres sønn Anfind senere ble husmann på en annen plass under pretegården (Bu).
Jeg har også fått forbindelsen til Jønnum og derigjennom en videre forbindelse til Saugestad og Stål Nilsen som er min 5-tipp-oldefar på en annen gren.
Så dette var bra, men skulle jeg ønske meg mer så måtte det bli anene til Lars Amfindsen f. ca 1771 og Jørgen Sivertsen f. ca 1763.
Med vennlig hilsen
Rolf Sund
-
- Sted: OSLO
Jeg har ikke mer på Jørgen Sivertsen. Jeg finner på LDS utskrfter fra kirkebøkene denne som kan være verdt å undersøke,
Jorgen <SIVERSEN ZITTER>
Sex: M
Event(s):
Christening: 24 Apr 1763 Place: Beistad, Nord-Trondelag, Norway
Parents:
Father: Siver ZITTER
Men på der hvor hvem som helst kan legge inn sies det dette om han:
Jorgen Sivertsen OR Gjeldem Tveraas Pedigree
Male Family
Event(s):
Birth:
1763 Beistad, , Nord Trondelag, Norway
Christening:
Death:
Burial:
Parents:
Father: Sivert Danielsen Tveraas Family
Mother: Anna Pedersen
Marriages:
Spouse: Guru Eliasen Family
Marriage:
31 MAY 1792
jeg har ingen Jørgen som sønn av dette paret, men de har en Sivert Sivertsen f i 1767 og døpt 29 Nov 1767, og de kan selvfølgelig ha hatt en sønn i 1763 også. Du bør vel her sjekke kirkebøkene for Beitstad.
Sivert Danielsen og Anne Pedersdtr giftet seg i 1754, så der gode muligheter for å ha hatt en sønn rundt 1763. Nå ser jeg ingen Jørgen i den lille anerekka jeg har på dem, men det kan godt være det for det.
Anne
Jorgen <SIVERSEN ZITTER>
Sex: M
Event(s):
Christening: 24 Apr 1763 Place: Beistad, Nord-Trondelag, Norway
Parents:
Father: Siver ZITTER
Men på der hvor hvem som helst kan legge inn sies det dette om han:
Jorgen Sivertsen OR Gjeldem Tveraas Pedigree
Male Family
Event(s):
Birth:
1763 Beistad, , Nord Trondelag, Norway
Christening:
Death:
Burial:
Parents:
Father: Sivert Danielsen Tveraas Family
Mother: Anna Pedersen
Marriages:
Spouse: Guru Eliasen Family
Marriage:
31 MAY 1792
jeg har ingen Jørgen som sønn av dette paret, men de har en Sivert Sivertsen f i 1767 og døpt 29 Nov 1767, og de kan selvfølgelig ha hatt en sønn i 1763 også. Du bør vel her sjekke kirkebøkene for Beitstad.
Sivert Danielsen og Anne Pedersdtr giftet seg i 1754, så der gode muligheter for å ha hatt en sønn rundt 1763. Nå ser jeg ingen Jørgen i den lille anerekka jeg har på dem, men det kan godt være det for det.
Anne