Francke (i Meldal)
Moderator: MOD_Slekter
Francke (i Meldal)
Jeg har noen spørsmål angående disse etterkommerene av Frantz Francke, i følge familysearch.org (som jeg ser gjennom med gjevne mellomrom siden dsissøk ikke er åpen for gjester) fant jeg Frantz Francke og hans etterkommere i Meldal som forferde på min tippoldemor Elisabeth Maria Blakstad (gift med Kristian Kristensen Stalsberg fra Gudbransdalen) http://www.familysearch.org/eng/search/ ... .asp?recid =1160685260 . Etterhvert som man tråler seg gjennom Blakstadene møter man på Brynhild Pettersdatter Franck. Er det noe i dette treet? Snakket med Leiv Skjerve om dette før han dro på ferie og før jeg ble gjest her og han sa det skurret sant at distreff også hadde et par feil. noen som vet noe?
mvh Trond Oskars
[tittelen og enkelte ord endret 30.8 2009, THV]
mvh Trond Oskars
[tittelen og enkelte ord endret 30.8 2009, THV]
Re: Francke (i Meldal)
Hei
I kirkeboka for Meldal finnes det ingen som er døpt Elisabeth Maria Blakstad i det aktuelle perioden, men her er det ei som med navn og fødselsår som passer:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99
Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A06 (1821-1839), Fødte og døpte 1832, side 96.
I kirkeboka for Meldal finnes det ingen som er døpt Elisabeth Maria Blakstad i det aktuelle perioden, men her er det ei som med navn og fødselsår som passer:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99
Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A06 (1821-1839), Fødte og døpte 1832, side 96.
http://www.familysearch.org/eng/search/ ... rompage=99 her er i hvertfall det fra Family search. Den andre linken funket ikke desverre, men Elisabeth het Johannesdatter, i Vår Frue står faren som Ole Andreas, så tror ikke det er hun, i Smøla bygdebok 4 tror jeg hun sto som Johannesdatter 

Hei
Jeg fant det som var innlagt på FS før jeg la inn dåpen fra Trondheim.
På FS står det at Elisabeth Maria var født i 1842 - da kunne hun ikke ha giftet seg i 1857 så det må være feilregistrering.
Jeg har bygdebøkene for Meldal og ingen av Johannes Erikson og Johanna Arntsdatter har dette navnet. De fikk 6 barn mellom 1820 og 1838; Erik 1820, Guri 1824, Arnt 1828, Bent 1833, Johan 1835 og Marit i 1838 (Gard og Ætt III, Meldal bygdebok ved Nils Lykkja, side 416). Elisabeth Maria passer liksom ikke helt inn her, synes jeg ... og jeg fant heller ingen men dette navnet i kirkeboka.
Vet du navna på barna til Elisabeth Maria ? Kanskje evt. oppkalling kan avklare hvem hennes foreldre var.
mvh Aud Marion Røen
Jeg fant det som var innlagt på FS før jeg la inn dåpen fra Trondheim.
På FS står det at Elisabeth Maria var født i 1842 - da kunne hun ikke ha giftet seg i 1857 så det må være feilregistrering.
Jeg har bygdebøkene for Meldal og ingen av Johannes Erikson og Johanna Arntsdatter har dette navnet. De fikk 6 barn mellom 1820 og 1838; Erik 1820, Guri 1824, Arnt 1828, Bent 1833, Johan 1835 og Marit i 1838 (Gard og Ætt III, Meldal bygdebok ved Nils Lykkja, side 416). Elisabeth Maria passer liksom ikke helt inn her, synes jeg ... og jeg fant heller ingen men dette navnet i kirkeboka.
Vet du navna på barna til Elisabeth Maria ? Kanskje evt. oppkalling kan avklare hvem hennes foreldre var.
mvh Aud Marion Røen
Beklager, her har jeg nok oversett en meget viktig opplysning i ditt første innlegg; navnet til Elisabeth Marias mann. Den Elisabeth Maria Blakstad som gifter i Domkirken 26. april 1857 er nok feil dame, ja.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Om Francke i Meldal har jeg ingenting.
Men når det gjelder
De var husmenn på Reitastua på Dyrset på Averøya i Møre og Romsdal. De ble gift som nr. 41 i 1868: Møre og Romsdal fylke, Kvernes, Ministerialbok nr. 568A11 (1854-1868), Ekteviede 1868, side 332. De står omtalt i Averøy bygdebok, bind 4, side 412. Elisabet Marias foreldre står omtalt på husmannsplassen Reiten (nå bruksnr. 4 på Dyrset) som de overtok i 1854. Averøyboka bind 4 side 377. Foreldrene til Lisabet Maria kom fra Blakstad i Gjemnes og hennes far står omtalt i Gards- og ættesoge for Gjemnes, bind 7, side 84 som sønn av sine foreldre.
Lisabet Maria i FT1865. Lisabets mor og Johannes' første kone, var Randi Sivertsdatter fra Øre i Gjemnes. Hun døde i 1847. Lisabet Maria var født i Øre i 1842; nr. 135 helt nederst på sida: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A09 (1829-1843), Fødte og døpte 1842, side 190. Johannes og Randi står også omtalt under husmannsplassene på Blakstad i Gards- og ættesoge for Gjemnes, bind 7, side 291f.
Men når det gjelder
så har jeg ikke funnet at de har noen umiddelbare forbindelser til Meldal.Elisabeth Maria Blakstad (gift med Kristian Kristensen Stalsberg fra Gudbransdalen
De var husmenn på Reitastua på Dyrset på Averøya i Møre og Romsdal. De ble gift som nr. 41 i 1868: Møre og Romsdal fylke, Kvernes, Ministerialbok nr. 568A11 (1854-1868), Ekteviede 1868, side 332. De står omtalt i Averøy bygdebok, bind 4, side 412. Elisabet Marias foreldre står omtalt på husmannsplassen Reiten (nå bruksnr. 4 på Dyrset) som de overtok i 1854. Averøyboka bind 4 side 377. Foreldrene til Lisabet Maria kom fra Blakstad i Gjemnes og hennes far står omtalt i Gards- og ættesoge for Gjemnes, bind 7, side 84 som sønn av sine foreldre.
Lisabet Maria i FT1865. Lisabets mor og Johannes' første kone, var Randi Sivertsdatter fra Øre i Gjemnes. Hun døde i 1847. Lisabet Maria var født i Øre i 1842; nr. 135 helt nederst på sida: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A09 (1829-1843), Fødte og døpte 1842, side 190. Johannes og Randi står også omtalt under husmannsplassene på Blakstad i Gards- og ættesoge for Gjemnes, bind 7, side 291f.

Vær vennlig : - pass på rettskrivningen. Til hjelp, se Språkrådets webside, http://www.sprakradet.no/
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
heh, jeg la ikke merke til at jeg uheldigvis hadde trykket n i stedet for m i samt men javel, Datteren het Anna Maria Kristiansdatter Dyrset i alle fall, så at de holdt til på Dyrseth kan passe, takk for oppklaringen!
(Takk for den vennlige henvisningen til mine skriveferdigheter, ante ikke at de skilte seg ut så mye på forumet)
(Takk for den vennlige henvisningen til mine skriveferdigheter, ante ikke at de skilte seg ut så mye på forumet)
Hei Trond, her i forumet må person- og stedsnavn skrives med store forbokstaver !
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Du kunne jo bare ha skrevet det da
begynte nesten å lure her
skal passe på att jeg holder inn shift skikkelig heretter.

Såvidt jeg kan se må Dag Gurihus som lastet dette opp til familysearch, ha tatt utgangspunkt i Kristian Stalsberg, men forvekslet ...beth Maria'ene, men jeg søkte på dsitreff og der kommer hun opp som Elisabeth Maria Johannes. Blakstad, og det later til at det er samme kvinnen født i 42 i Meldal og hun som står på Kvernes/Bremsnes i på Averøya dukker ikke opp før mange år etterpå.
her dukker min oldemor opp som datter av Kristian og Elisabeth fra Meldal: http://www.familysearch.org/eng/search/ ... rompage=99
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Du henviser stadig til den samme kilden som gir en forbindelse for din oldemor til Meldal. Den kilden er noe en annen slektsforsker har lagt ut, og hos alle slektsforskere kan det oppstå feil. Det du bør gjøre, er å ta kontakt med ham, og gjøre ham oppmerksom på feilen.
Jeg har påvist i mitt innlegg at det ikke er en forbindelse til Meldal for Kristian Stalsberg og Lisabet Maria. Bruk heller primærkildene og jobb deg bakover i anerekka på den måten. Steg for steg.
På 1800-tallet er det jo ikke noe problemer med det heller, siden de er så lett tilgjengelige.
Hvis du står fast, og ikke vet hvor du skal begynne å lete, kan du bruke oversikter over anerekker som du finner på internett. Bruk dem som tips til hvor du skal lete. Ta også kontakt med den som har lagt ut informasjonen, for kanskje vedkommende har ekstra informasjon. Men du må alltid sjekke opplysningene du finner i slike anerekker med primærkilder (kirkebøker, skifteprotokoller etc.).

Jeg har påvist i mitt innlegg at det ikke er en forbindelse til Meldal for Kristian Stalsberg og Lisabet Maria. Bruk heller primærkildene og jobb deg bakover i anerekka på den måten. Steg for steg.

Hvis du står fast, og ikke vet hvor du skal begynne å lete, kan du bruke oversikter over anerekker som du finner på internett. Bruk dem som tips til hvor du skal lete. Ta også kontakt med den som har lagt ut informasjonen, for kanskje vedkommende har ekstra informasjon. Men du må alltid sjekke opplysningene du finner i slike anerekker med primærkilder (kirkebøker, skifteprotokoller etc.).

Ja jeg har prøvd å finne ham så jeg skal gjøre ham oppmerksom på det! er i gang
mvh
Trond R. Oskars

mvh
Trond R. Oskars
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650018.jpg
Her er Anna Marias dåp tror jeg og her står foreldrene som Kirstian Kristensen og Elisabeth, men klarer ikke helt å tyde det, ser ut til at det står Dyrset og Johannesdtr.
Her er Anna Marias dåp tror jeg og her står foreldrene som Kirstian Kristensen og Elisabeth, men klarer ikke helt å tyde det, ser ut til at det står Dyrset og Johannesdtr.