Jeg søker etter Erikka Olausdatter f. 5.5.1890 i Åmot.
Gift med Johan Olsen f.3.1.1891 i Løten.
Sønn Olaf.. f. 14.3.1924 i Løten
Siste observasjon er ved Olaf`s dåp den 20.4.1924
Familien, og Johans søster Pauline Olsdatter f. 8.1.1896 i Løten er senere helt borte.
Er de muligens emigrert til USA??
Erland
Erikka Olausdatter
Moderator: MOD_ukjent_fylke
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Erikka Olausdatter
Vet du hvilken gard / plass de bodde på før de eventuelt flyttet? Det kan nemlig være at det tok det gardsnavnet som slektsnavn, og da kan det være greit å kunne søke på det navnet. Er Løiten en gard?
En mulighet er å ta kontakt med det statsarkivet som hører til det området, og spørre om de har personregistert / hovedkort på disse personene. Der vil det kanskje stå noe om flytting? Dersom de ikke har kort på disse, har de nok sannsynligvis flyttet før de ble registrert i folkeregisteret.
Vigdis
En mulighet er å ta kontakt med det statsarkivet som hører til det området, og spørre om de har personregistert / hovedkort på disse personene. Der vil det kanskje stå noe om flytting? Dersom de ikke har kort på disse, har de nok sannsynligvis flyttet før de ble registrert i folkeregisteret.
Vigdis
Hei igjen Vigdis, hyggelig å høre fra deg igjen!
Det siste jeg vet er at de bodde på en husmannsplass som hette "Bergersnippen" under Berger gård på Løten. Jeg har forsøkt Statsarkivet på Hamar, men det er ikke så lett å få noe ut av dem. Det eneste jeg fikk opplysning om var at sønnen Olaf ikke var konfirmert i Løten, og derfor går jeg ut fra at de hadde forflyttet seg til et annet sted, så fra 1924 er alt blankt. Undersøkte litt i USA, og kanskje kunne de kallt seg Olsen alle sammen, om de hadde utvandret. Det rare er jo at søsteren til Johan - Inga Dorotea Olsdatter - som du også fannt frem til sist vi snakket, allerede var kommet til USA og hadde stiftet familie der, og de vet ingenting mer enn jeg om resten av familien. Jeg har sjekket gravlistene for hele landet men ingen av navnene finnes - med riktig fødselsdato. Har sendt et nytt brev til Statsarkivet med spørsmål om de kan bekrefte en flytting eller ikke, men foreløbig ingen svar. Familien i USA er "helt på tuppene" etter å få vite mer om hvor de ble av.
Mange hilsener til deg fra Erland - Takk for at du svarte.!
Det siste jeg vet er at de bodde på en husmannsplass som hette "Bergersnippen" under Berger gård på Løten. Jeg har forsøkt Statsarkivet på Hamar, men det er ikke så lett å få noe ut av dem. Det eneste jeg fikk opplysning om var at sønnen Olaf ikke var konfirmert i Løten, og derfor går jeg ut fra at de hadde forflyttet seg til et annet sted, så fra 1924 er alt blankt. Undersøkte litt i USA, og kanskje kunne de kallt seg Olsen alle sammen, om de hadde utvandret. Det rare er jo at søsteren til Johan - Inga Dorotea Olsdatter - som du også fannt frem til sist vi snakket, allerede var kommet til USA og hadde stiftet familie der, og de vet ingenting mer enn jeg om resten av familien. Jeg har sjekket gravlistene for hele landet men ingen av navnene finnes - med riktig fødselsdato. Har sendt et nytt brev til Statsarkivet med spørsmål om de kan bekrefte en flytting eller ikke, men foreløbig ingen svar. Familien i USA er "helt på tuppene" etter å få vite mer om hvor de ble av.
Mange hilsener til deg fra Erland - Takk for at du svarte.!
Det er muligens Olaf som er registrert død 24.05.1997 under Dødsfall 1995-2001? Fødselsdatoen stemmer.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 12837#ovre
Mvh
Linda W
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 12837#ovre
Mvh
Linda W
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Ta kontakt med kirkevergen i Moss. Mulig de kan hjelpe deg med å finne ut om denne Olaf var født i Løten [email protected]
Mvh
Marit
Mvh
Marit
Tusen takk både Linda og Marit !
Dette var interressant, og jeg skal ta kontakt med Moss med en gang.
Hilsen Erland
Dette var interressant, og jeg skal ta kontakt med Moss med en gang.
Hilsen Erland
Linda og Marit - BINGO!!
Dette var rett person og nu har jeg navnene både på hustru-barn og barnebarn.
Tusen takk skal dere ha.
Erland
Dette var rett person og nu har jeg navnene både på hustru-barn og barnebarn.
Tusen takk skal dere ha.
Erland