Erich Thommesøn og Anna Povelsdatter

Med tidligere kommuner Andenes, Dverberg og Bjørnskinn

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Kolbjørn Harald Blix
Sted: ANDENES
Kontakt:

Erich Thommesøn og Anna Povelsdatter

Legg inn av Kolbjørn Harald Blix » 14. august 2009 kl. 8.46

I vinter støtte jeg på "kvist" i min leting etter opphavet til min 5. tippoldefar på Andenes, Johannes Erichsen. Han døde i 1775 på Andenes. Det står da i kirkeboka at han var 65 år. Da skal han være jo født ca 1710. Etter å ha saumfart masse kirkebøker (alle i Nordland, Bergen, Trondhjem) for dette tidsrommet har jeg to ideer om hans opphav:

1. Han er hjemmedøpt og ikke bekreftet i kirken. Da er nok slaget tapt!

2. Med tanke på alle hans giftemål, alle på Andenes slik; 1736 1746 og 1752 synes jeg det er overhengende sannsynlig at han er fra området. Derfor lanserer jeg denne teorien:

6. s. efter Trinitatis, 12.7 1710 gifter Erich Thommesøn og Anna Povelsdatter seg på Andenes. Dette står i Dverberg / Andenes: 1708-1717, Ministerialbok side 21. Senere, i adventstiden i 1711 introduseres Erichs kone, Anna Povelsdatter for menigheten på Andenes. Dette skulle vel bety at han var gravid etter det jeg har erfart. Nå blir det imidlertid aldri født noe barn av Anna og Erich etter dette. I allefall ikke etter kirkebøkene å dømme. Erich drukner ikke lenge etter på havet i 1712. Dette står også i samme kirkebok.

Kan det være mulig at Anna rett og slett ikke hadde råd til dåp, eller bare foretok en hjemmedåp?
Er det noen som har kjennskap til Erich og Anna? Hun giftet seg dessuten på nytt ikke lenge etter Erichs bortgang. Også da på Andenes.

-Kolbjørn Dahle
Andenes

Svar

Gå tilbake til «Andøy»