Kilder - data år 1500-1699 ?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Kilder - data år 1500-1699 ?

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 13. august 2009 kl. 21.01

Jeg har overtatt en mengde data om min slekt fra en slektning.
Men kun skjematiske oppstillinger (anetavler) med navn og årstall. Det finnes ikke noe bakgrunnsstoff.
Nå er min slektning død og det finnes ingen i slekten som vet hvilke kilder han brukte.

Mitt spørsmål er.
Hvor kan jeg finne informasjon fra år 1500 til 1699.?
Dette gjelder hovedsakelig personer som bodde i Vestfold (Hof, Botne, Ramnes), Buskerud (Sandsvær) og Telemark(Skien).

Jeg skulle gjerne få disse navn og årstall bekreftet med kilder.

Jeg kan nevne at flere personer har tittler som Lagrettemann, Lensmann/Underlensmann og Borger.

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Kilder - data år 1500-1699 ?

Legg inn av dn03022 » 13. august 2009 kl. 23.35

Spørsmålet er veldig generelt. Derfor blir mitt svar også generelt:

Kildene ligger i Riksarkivet, Statsarkivet i Oslo, Statsarkivet i Kongsberg. Dessuten kan noen kommunearkiv inneholde kilde rfra så gammel tid, f eks Oslo byarkiv. En del kilder er publisert i trykte kildeutgaver. Riksarkivets webside og Norsk Lokalhistorisk Institutts webside inneholder lister over de trykte kildene. På Riksarkivets - og Arkivverket webside finnes Felleskatalogen, som er en innfallsport til de utrykte kildene. Kildeutgavene kan dreie seg om et ca 100 bind.

Så kommer selvsagt all trykt sekundærlitteratur, så som bygdebøker, byhistorier og slektsbøker, som en finner frem i ved hjelp av trykte bibliografier og dyktige bibliotekarer.

En del av kildene er drøftet i artikler i tidsskriftene Slekt og Data, Heimen og Arkivmagasinet.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»