Slekt etter forlis mørekysten 16-1700tallet

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj07540
Sted: MOSJøEN

Slekt etter forlis mørekysten 16-1700tallet

Legg inn av gj07540 » 24. juli 2009 kl. 14.32

Er det noen som kjenner til historie om en skute/båt/skip som forliste utenfor mørekysten på 16-1700tallet (eller evnt seinere), hvor det "ryktes" om at det var en spansk prins ombord?

Det kan godt hende at denne historien (om sann) har foradret seg mye gjennom tidene, og at det kanskje bare var en vanlig spanjol, eller kanskje det bare var en person som var mørk i huden.. hvem vet.

Det skal iallefall ha oppstått barn med norsk(e) kvinner(r) og blitt en blandet slekt, som har blitt holdt "hemmelig" i ettertid. Nå prøver jeg å nøste opp i om dette kan være noe som er sant, eller om det bare er en myte.

Mine forfedre oppholdt seg i flere generasjoner i vanylven, men er ikke sikker på enda lengre tilbake. Denne slekten skal visst være blandet med person fra dette forliset jeg har blitt fortalt om.

Alle forslag, og andre lignende myter (som kan være den samme) taes imot med takk! :)

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Slekt etter forlis mørekysten 16-1700tallet

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. juli 2009 kl. 15.22

Her i Kristiansund sier vi det samme om Smøla. Jeg husker jeg ble forklart da jeg var liten, at grunnen til at det er en del mørke folk fra Smøla (jeg har sjøl svært mørkt hår og forfedre fra Smøla), er at det var et spansk skip som forliste en gang i tida. Jeg har også hørt sagt at det var et skip fra den spanske armada. :) :roll:
Etter at jeg begynte med slektsforskning har jeg ikke møtt på en eneste kildehenvisning på at dette var tilfelle.

Det finnes sikkert mange slike forklaringer på at folk ved kysten oftere har mørkere hår enn folk inne i landet. Langs kysten har det alltid vært mye flytting/reising og utveksling med folk som kom langveis fra, og Mendels arvelover tilsier vel da at det er de mørkhårede som dominerer etter hvert.

Historien kan jo være sann, men skjedde det så seint som 1600-1700-tallet så nevnes det sikkert i lokalhistorien til Vanylven.
:) Tore

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 24. juli 2009 kl. 16.34

Jo, der er en slik historie om et forlis utenfor Godøy, daværende Borgund prestegjeld. Forliset var kanskje lenger ut, men jenta ble funnet i fjøra. Skulle visstnok ha vokst opp på Valderøy.

Tror tema har vært her før, eller jeg må lete i papirer for å finne den igjen. :)
Hilsen fra Marianne

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 24. juli 2009 kl. 17.45

Hei :)

Her er eit audio innslag frå NRK som omhandler 1, muligens 2 skip utenfor Mørekysten. Begge forlis slutten av 1500 talet. Det nevnes gull, edelstener, rikt kledde katolske prester og esler bl.a.

Sidesprang:
Far min som var frå Bømlo, fortalte om eit russisk skip med ei prinsesse ombord som forliste utforbi Bømlo. Eg har dessverre ikkje studert dette nærmare. Kanskje eg skal gjera det nå :wink: . I alle fall har ein norsk romanforfatter gitt ut ein roman om dette for ikkje så lenge sida. Ho var på Bømlo og dreiv research.

Eg synest det er synd at noken avfeier det som fantasi og drøm sånn uten vidare. Ved det eine forliset på Møre er det henvist til ei prestefrue som beretter om dette forliset. Masse skatter ombord.

www1.nrk.no/nett-tv/klipp/228489

Mvh
Anne Lisbeth

dn20678
Sted: GODØYA

Legg inn av dn20678 » 24. juli 2009 kl. 19.29

Hører gjerne mer om forliset du nevner Marianne :)

Det er vel den båten som gikk ned "ved Lesten" som vi sier. Kan være jeg kan finne
en bok av lokalhistoriker Magne Godøy"Segn og Soge fra Godøy og Alnes" Jeg eier den ikke selv desverre, og den er utsolgt over alt.

Selv leter jeg etter informasjon om en båt som skulle gått ned ved Haram en eller annen plass, der en ung gutt overlevde. Han var tysk og hadde etternavnet Rose og skal være en stamfar til en side av min familie. Har ikke hatt treff på dette noen steder og er usikker på årstall (Marianne har vel også kommentert litt i mine etterlysninger i Rose slekten)

Har også blitt fortalt av en eldre slektning at Sunnmørsposten hadde en serie om forlis i distriktet på trykk for mange år siden. Kan være det er en ide å ta kontakt der?

mvh
Vibecke

gj07540

Legg inn av gj07540 » 24. juli 2009 kl. 22.09

Anne Lisbeth Stavland: Takk for radiolinken! :)

Interessant å høre at dette er et sagn som ikke er helt ukjent for flere. Jeg holder mest en knapp på at slekter videre fra dette inneholder en del vandrende fortelling som forandrer seg litt etter litt med tiden.

Men ut fra mine familierykter, så er det interessant at jeg hadde oldefar fra sunnmøre som virkelig ikke ser norsk ut. Mørk i huden, og hadde helt svart hår. For min samboer så ser han ut som en greker. At det er noe blandet inn i slekta, tror jeg gjerne, men tar "spansk prins" med en klype salt for nå... så får jeg holde åpent sinn og ta imot det jeg kommer til å finne videre i slektsforskningen :)

dn20678

Legg inn av dn20678 » 25. juli 2009 kl. 10.58

Jeg tror helt klart at dette er reellt Jens-Arthur.

Kjenner selv mange som er mørkere i fargene og sier det er pga innblanding fra mennesker
etter forlis. Dette gjelder da Søre Sunnmøre, og da er jo Vanylven helt klart i området.
Dette ligger jo ved Stadt og Runde, og at det har vært mange forlis i dette området er jo
kjent, uten at jeg kan komme med flere detaljer.

Hva med navn i familien din? Hvis det er "utenlandsk klingende" navn som går igjen, kan jo også det være med på å bekrefte historien? Har du søkt bakover fra din oldefar, så langt du klarer i kirkebøker osv?

Vibecke

gj07540

Legg inn av gj07540 » 26. juli 2009 kl. 22.08

Vibecke Valkvæ: Jeg holder så klart kortene åpne, men vil lissom ikke tenke at "oi.. gøy.. da håper jeg at jeg finner en spansk prins i slekta". Vi hadde flere rykter i slekta på min mors side som ikke stemte, og kjenner til det samme i andre slekter jeg har forsket på for andre. Det går ofte i rykte om spansk, tatere og "kongelig" i slekter, at det er slik de forklarer et litt andreledes utseende i ætten. Her i nord er slikt desverre ofte familierykte for å skjule samisk æt i slekta, noe som var skam blandt noen før i tiden, og slik dør sannheten ut, helt til noen virkelig finner ut av det i de orginale skrifter.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 27. juli 2009 kl. 23.59

Eit liknande spørsmålet er diskutert i tema 31332 i Brukarforum, Digitalarkivet,
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

Det finst nok dei som kan finne ein "sydlansk" forfader i slekta - men dei er få, og ein einsleg innvandrar ville ikkje gjeve kjennemerke til ei slekt. (sjå innlegg 33 i lenkja ovanfor).

Det har forlist skip - og det er skrive bøker om dei. Frå nokre forlis er det dokumentert korleis overlevande tok seg heimatt.

Anne Lisbeth: Prestefrua som skildrar forliset var Magdalene Thoresen (stemor til kona til Henrik Ibsen). Ho budde eit par års tid på Herøy Prestegard på 1840-talet, før ho og familien flytta til Bergen. Nokre år seinare skreiv ho "Billeder fra Vestkysten af Norge" (1872). Eg har lest originalversjonen frå 1872; men det finst også ein nyare, redigert/innkorta versjon. Ingen har tapt noko som helst ved å ikkje lese boka.... Ho brukte segnstoff som ho høyrde i Herøy - men merk at dette er eit skjønnlitterært verk.

dn20678

Legg inn av dn20678 » 28. juli 2009 kl. 19.59

Fant noe på nettet som kan være av interesse :)

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 376611.ece

Kristin Øveraas
Sted: OSLO

Legg inn av Kristin Øveraas » 28. januar 2011 kl. 22.02

Her står det 20-30 sider om segnstoff knyttet til forlis utfor Sunnmøre - mye knyttet til 1600-tallet:

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pi ... kid=biblio

Svar

Gå tilbake til «Sunnmøre - ukjent kommune»