Vår stamfar Heinrich Irrich

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn06358
Sted: SYLLING
Kontakt:

Vår stamfar Heinrich Irrich

Legg inn av dn06358 » 19. juli 2009 kl. 13.47

Det har i mange år blitt hevdet at glasspusteren Heinrich Irrich, eller Erich som han het her i Norge, kom fra Mecklenburg i Tyskland. Denne påstand holdt seg lenge fordi de aller fleste glasspustere på den tiden kom nettopp fra Mecklenburg. Men min søster og jeg vi fikk en slektsforsker der nede til og kikke i arkivene i Mecklenburg, og i følge ham så finnes det ingen i arkivene verken Irrich eller Erich på den tiden når han skal være født. Så det jeg lurer på, finnes det noen måte og sjekke arkivene i Tyskland, på lik linje med at kirkebøkene her i Norge ligger åpent på nettet, og eventuelt hvordan går man frem når jeg ikke kan tysk? :D

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Vår stamfar Heinrich Irrich

Legg inn av dn03022 » 19. juli 2009 kl. 18.22

1) Hvis spørsmålet er om man kan forske slekt i tyske arkiver fra f eks 1700-tallet uten å kunne tysk, så er svaret nei. Det kan man ikke. Man kan heller ikke forske slekt i Norge fra 1700-tallet uten å kunne norsk, dansk eller svensk.

2) Finnes det en måte man sjekke arkiver i Tyskland på ? Ja, slik som man sjekker norske arkiver.

3) Det er ikke etablert et Digitalarkiv for Tyskland. Slikt digitalarkiv som vi har i Norge, er unikt i hele verden. (Det forsøkes nå i Storbritannia.) Forklaringen på det kan være vår rikdom. Hvis slike digitalarkiv kommer i Tyskland senere, kan vi gå ut i fra at de lages land for land. (Land = Bundesland.)

4) Digitaliserte tyske kilder finnes i et visst omfang på kommersielle websider og på privat utgitte CD'er. Slikt innhold finnes f eks ved hjelp av Cindys List, Vereins für Computergenealogie m fl.

5) Kirkebøkene eies av kirkesamfunnene og tas vare på av disse. Kirkesamfunnene har altså egne arkiver for bl a kirkebøker. I Mecklenburg er en del fotografert og tilgjengelig i arkiver, f eks i Mecklenburgisches Landesarchiv i Schwerin. I andre arkiver, f eks Archiv der Hansestadt Rostock, finnes filmede kirkebøker for dette stedet. Noen steder foregår det nå filming av kirkebøker. Andre steder er slik filming ennå ikke planlagt.

Så et spørsmål: Har slektsforskeren levert dere en rapport - og går det frem av denne rapporten hvilke arbeidsoperasjoner som er gjennomført ? F eks om kirkebøker fra Mecklenburg for en viss tidsperiode er gjennomlest ? Er andre kildeserier gjennomgått - hvilke ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 19. juli 2009 kl. 19.27

For og svare på spørsmålene først: Når min søster og jeg sendte en forespørsel til en tysk slektsforsker, så var det så langt tilbake som på slutten av 1990 en eller annen gang. Og hvis jeg ikke husker feil, så fikk jeg en mail hvor det sto at det fantes ingen ved det navnet der nede. Det er fullt mulig at vi har blitt lurt den gangen, for jeg fikk også en regning på noen hundre kroner for jobben. Men noe mer enn det sto det ikke. Og det merkelige er, at i ingen papirer her i Norge, verken når han giftet seg igjen her i landet, eller på andre måter, slik som hytteretten som de hadde på Hadelands Glassverk den gangen, så står han nevnt noe sted om hvor han kom fra. Det står bare at han bodde på Jevnaker. Og det er sikkert dette en mann ved navn Brorson, som selv var en kjent slektsforsker, og arbeidet på Hadelands Glassverk, har tatt det for gitt at også Irrich kom fra Mecklenburg, når de aller fleste glasspusterne kom derfra på den tiden. Og mye av den viten som ligger ute på nettet når man søker på navnet, stammer fra meg og andre som slekter på ham. Så på en måte, så er vi skyld i at vi har havnet i et blindspor. Jeg får se om jeg kan få tak i en person som kan tysk, til og hjelpe meg med og lete i arkivene der nede. Nå vet jeg i alle fall en god del mer. Så takk for hjelpen, så langt. :D

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 19. juli 2009 kl. 23.18

Her er en slektsforsker i Mecklenburg som jeg kan anbefale: http://www.berufsgenealogie.net/deutsch/start.html (Karl Heinz Steinbruch)

Når det gjelder svaret ditt, så virker historien merkelig. Dvs, jeg tror deg jo på det du forklarer. Men den slektsforskeren dere var i kontakt med, kan ikke ha vært helt klar. (Jeg kjenner imidlertid ikke hans rapport.) Det er ingen som er i stand til å si at et visst slektsnavn (som Irrich eller Errich) *ikke* finnes i Mecklenburg. Det er ingen som sitter med oversikten over alle slektsnavn i Mecklenburg, selv ikke engang for et enkelt tiår.

Det man kan gjøre, er å foreta søk i kilde etter kilde og på grunnlag av slik leting fastslå at navnet ikke finnes i de kildene man har gjennomgått. Men man rekker svært lite leting på et par timer. Til nød rekker man å slå opp i navneregistre til en del publiserte bøker som er oppstilt i et bibliotek. Man kan også rekke på et par timer å slå opp i kartotekskort i et arkiv på jakt etter et bestemt slektsnavn. Hvis oppslaget er negativt, kan man fastslå at navnet ikke finnes i det gjeldende kartotekskortet. Men utover dét kan man ikke si at navnet ikke finnes i et land i en bestemt tidsperiode.

Jeg har skrevet er artikkel i tidsskriftet Genealogen (2002) om hvordan man kan gå frem for å lete etter slektsnavn, med Rostock i Mecklenburg som eksempel.

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 20. juli 2009 kl. 8.25

Først og fremst, takk skal du ha for all hjelp. Jeg skal ta kontakt med den personen som du anbefaler, så får vi se hva det kommer ut av det. Min søster kom med en teori i går, som det går an og tenke litt på. Hun mente at når den norske agenten Caspar von Storm ved det Norske kompaniet antagelig var i Mecklenburg for og verve tyske glasspustere til Norge, så har han bare registrert hvem som var der, og hvem som var villig til og dra til Norge. Men det ble antagelig ikke tatt opp data om disse personene, slik som hvor de var født. Bare hvor gamle de var og om de var gift og hadde barn. Derfor så har det blitt hengende igjen at de aller fleste av disse glasspusterne var fra Mecklenburg. Og dette kan være feil. Jeg vet at Heinrich Erich var i Hamburg en stund før han kom til Norge, for flere av barna hans var døpt i den frie lutherske kirken der. Så kanskje var han på besøk i Mecklenburg når agenten var der, og ble vervet til Norge. For ellers så ser jeg ikke noen sammenheng mellom Mecklenburg - Hamburg og Erich. Det rare er jo at det var flere brødre av dem som kom til Hadeland. Og alle kalte seg Irrich. Men i kirkeboken for Jevnaker når han giftet seg igjen her i Norge, så står han oppført som enkemann Heinrich Erich, og ikke Irrich. :D

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 20. juli 2009 kl. 9.30

Hei :)

Eg antar at dette dreier seg om 1700 talet. Her er 2 kandidater eg fann på FS. pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=recordResults;givenName=heinrich;searchId=92160931936393670000;searchType=standard;surname=irrich;eventPlace=Germany;placeId=1927074

Men på den andre Family Search sida fann eg kanskje ein bedre kandidat. (Direkte link virker ikkje her så du må skriva inn Heinrich Irrich og velga Germany). Opplysningane var sparsomme, det stod kun Heinrick Erich or Irrich birth 1716 Meklenberg.

www.familysearch.org/eng/search/frameset_search.asp?PAGE=/eng/search/ancestorsearchresults.asp

Mvh
Anne Lisbeth
Sist redigert av Anne Lisbeth Stavland den 20. juli 2009 kl. 9.38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 20. juli 2009 kl. 9.36

Hei igjen. Jeg har et problem: Når jeg sender en mail til ham i Tyskland, så får jeg mailen i retur med adresse ukjent. Hva nå? :(

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. juli 2009 kl. 11.08

Det samme problemet fikk jeg da jeg sendte ham epost i juni. Men eposten gikk igjennom til slutt. Prøv gjerne fax (det gjorde jeg) eller legg igjen epostadressen din på hans telefonsvarer (det gjorde jeg også, men han oppfattet ikke korrekt adresse før han fikk fax'en). På medlemsoversikten i lenken jeg gav deg, finner du hans biografi. I biografien er det lenke til hans egen webside, og epostadressen der fungerte heller ikke. Prøv deg frem med små bokstaver (ikke store forbokstaver).

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 20. juli 2009 kl. 13.09

Hei igjen. Jeg tror kanskje det er bedre at jeg sender en mail til foreningen han er medlem av, og at de kontakter ham, slik at jeg til slutt får kontakt. :D

Brukeravatar
dn06358
Kontakt:

Legg inn av dn06358 » 20. juli 2009 kl. 18.50

Hei! Jeg har tittet på de to som du foreslår. Og den ene er riktig. Det er han som er født i 1716. Men som jeg har sagt før, så tror jeg denne oppføringen skyldes meg og andre i vår slekt, som har tatt det for gitt at det er rett person. Kanskje det er rett, kanskje ikke. Jeg håper det blir avgjort når den slektsforskeren i Mecklenburg har tid og anledning til og kikke på det. :)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»