Stedsnavn-varianter Svads
Moderator: MOD_Telemark
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Stedsnavn-varianter Svads
Hei, holder på med navn på plasser og gårder. Har en rekke personer med navn:
Svas, Svads, Svarts, Svartz. Disse refererer vel til en plass, men kan alle disse representere en og samme plass? I tilfelle, hva er korrekt og hvor ligger denne?
tilleggsoppl: Svas Østre Klyveeiet; Svads u Østre Klyve; Svads af Klyve.
Jeg er primært interessert i Peder Pedesen Svads, f. 1795 Klyve vestre og Ole Johannesen Svarts, FT 1801 familie 4, husmann m/jord Klyve ø.
Er dette samme plassen, eller eksisterer det flere plasser med disse navnene?
håper på lokal ekspertise, også denne gangen
mvh Per E
Svas, Svads, Svarts, Svartz. Disse refererer vel til en plass, men kan alle disse representere en og samme plass? I tilfelle, hva er korrekt og hvor ligger denne?
tilleggsoppl: Svas Østre Klyveeiet; Svads u Østre Klyve; Svads af Klyve.
Jeg er primært interessert i Peder Pedesen Svads, f. 1795 Klyve vestre og Ole Johannesen Svarts, FT 1801 familie 4, husmann m/jord Klyve ø.
Er dette samme plassen, eller eksisterer det flere plasser med disse navnene?
håper på lokal ekspertise, også denne gangen
mvh Per E
Re: Stedsnavn-varianter Svads
Hei!
Peder Pedersen f. 1793 var barnebarn av Ole Johannesen Svarts.
Ole Johannese Svarts f ca 1730 ble gift 3 ganger.
Hans sønn Peder Johannes Olsen Svarts ble født i hans første
ektskap i 1762 med Inger Pedersdatter Moldhaugen.
Peder giftet seg med Lisbeth Olsdatter i 1788.
Jeg vet ikke om noe gårdsnavn ved dette navnet,
men jeg vil nok tro at etternavnet ble brukt
på plassen. Og da må den event ha ligget på Rønningen
under Klyve østre Solum.
Moldhaugen tilhørte Porsgrunn vest, mens Klyve tilhørte Solum.
Hvor grensa gikk den gangen er jeg usikker på, men det er ikke lange veien fra Klyve og ned til vessia.
Du finner mer om denne slekten på Solumslekt.no
Mvh Lisbeth
Peder Pedersen f. 1793 var barnebarn av Ole Johannesen Svarts.
Ole Johannese Svarts f ca 1730 ble gift 3 ganger.
Hans sønn Peder Johannes Olsen Svarts ble født i hans første
ektskap i 1762 med Inger Pedersdatter Moldhaugen.
Peder giftet seg med Lisbeth Olsdatter i 1788.
Jeg vet ikke om noe gårdsnavn ved dette navnet,
men jeg vil nok tro at etternavnet ble brukt
på plassen. Og da må den event ha ligget på Rønningen
under Klyve østre Solum.
Moldhaugen tilhørte Porsgrunn vest, mens Klyve tilhørte Solum.
Hvor grensa gikk den gangen er jeg usikker på, men det er ikke lange veien fra Klyve og ned til vessia.
Du finner mer om denne slekten på Solumslekt.no
Mvh Lisbeth

-
Hei Lisbeth og takk for svar. Jeg har data på disse familiene, men det var det navnet de la til som forvirrer. Kommer de fra samme plassen, eller fra forskjellige plasser under forskjellige gårder?
mvh Per E P.
mvh Per E P.
Hei
Skal se hva jeg finner ut senere.
Har bursdag gående her
Mvh Lisbeth

Skal se hva jeg finner ut senere.
Har bursdag gående her

Mvh Lisbeth
-
Hei igjen Lisbeth. Har sittet og tenkt vel og lenge og kom til at jeg i begynnelsen av denne "karrieren" har plukket ut feil Peder Pedersen (f. på Klyve). Jeg "tenkte" vel at han da bodde på "Svads". Denne feilen har vel da resultert i noen hundre feilregistreringer. Min Peder er vel sønn av Peder Johannes Olsen Svarts. Han ble gift med Karen Christine Heljesdatter fra V. P. som jeg hadde riktig. Men jeg lurer fremdeles på disse navnene. I Solumorg. (1801-1814) finner man Svas, Svads, Svartz, Svarts. Personene med navnet Svads og Svas er relatert til Klyve ø.
Du skal ha takk for at du rettledet meg mht disse Peder'ne!
mvh Per
Du skal ha takk for at du rettledet meg mht disse Peder'ne!
mvh Per
Hei igjen
Ja det kan virke litt innviklet dette her. Peder Pedersen Svarts som blir født i 1795 er sønn av Peder Olsen Svarts. Navnet ble visst forandret til Svars.
Jeg finner to stk ca 1720 med dette Svarts navnet. Hans Olsen Svarts og Johannes Olsen Svarts.
Sistnevnte er oldefar til Peder Pedersen Svars. Det skrives ingen ting om hvem som er foreldre til denne Løytnant Hans Olsen Svarts noe som egentllig er merkelig, for etter det som kommer frem er han nokså velstående. Johannes Olsen Svarts skal visstnok være sønn av Ole Simonsen??? fra Vessia Porsgrunn. Men dette er bare antakelser. Denne løytnant Hans Olsen Svarts overtar skjøte på store Børsen(Klyve) i 1720. Hans enke overdrar skjøte til Jens Kiil i 1726. Jens Kiil sin kone arver det etter hans død.
Men uansett så er Svarts, Svads og Swartz de samme folkene. Hans Svarts sine barn vokser opp på Vessia i Porsgrunn, mens Svarts navnet ikke dukker opp på østre Klyve før Peder Olsen Svarts sine barn blir født på Rønningen under Klyve østre, eller en plass under Klyve østre som det også står.
Peder Johannes Olsen Svarts
Død ca. 1835 på Rønningen under Klyve østre, Solum 6
Skifte 5. mars 1835 på Rønningen under Klyve østre, Solum: Los Peder Olsen død den 23 forrige måned. Enke Else Maria Sivertsdatter. Verge ble avdødes bror Los Hans Olsen Svads. Arvinger: Barn fra 1. ekteskap med Elisabeth Olsdatter: 1. Peder Pedersen, myndig; 2. Anne Pedersdatter gift med snekkersvenn Johan Møller, Skien. Fra dette ekteskap: 1. Sivert Pedersen 16 år 28. januar; 2. Kristen Pedersen 12 år 29 september forrige år; 3. Lisbeth Pedersdatter 25 år til 25 mai; 4. Inger Dorthea Pedersdatter 23 år 6. januar inneværende år; 5. Johanne Marie Pedersdatter 21 år 5. mai. Boet eide plassen Rønningen med hus og tilhørende jordvei med bruks- og besittelsrett under gården Østre Klyve: «Den årlege avgifta var 4 spd. -ved Klyve gards eigar Aslak Nilsens skjøte til avdøyde av 14. Mai 1806 overdregne han og arvingar.» Videre ble fremlagt skjøte av 17/5-1806 der avdøde fra Ole Johannesen Svads overdro husene på plassen. Brt: 294 spd. 111 sk. / Utg: 63 spd. 98 sk. (Sk. 26 s. 122b)
Mvh Lisbeth

Ja det kan virke litt innviklet dette her. Peder Pedersen Svarts som blir født i 1795 er sønn av Peder Olsen Svarts. Navnet ble visst forandret til Svars.
Jeg finner to stk ca 1720 med dette Svarts navnet. Hans Olsen Svarts og Johannes Olsen Svarts.
Sistnevnte er oldefar til Peder Pedersen Svars. Det skrives ingen ting om hvem som er foreldre til denne Løytnant Hans Olsen Svarts noe som egentllig er merkelig, for etter det som kommer frem er han nokså velstående. Johannes Olsen Svarts skal visstnok være sønn av Ole Simonsen??? fra Vessia Porsgrunn. Men dette er bare antakelser. Denne løytnant Hans Olsen Svarts overtar skjøte på store Børsen(Klyve) i 1720. Hans enke overdrar skjøte til Jens Kiil i 1726. Jens Kiil sin kone arver det etter hans død.
Men uansett så er Svarts, Svads og Swartz de samme folkene. Hans Svarts sine barn vokser opp på Vessia i Porsgrunn, mens Svarts navnet ikke dukker opp på østre Klyve før Peder Olsen Svarts sine barn blir født på Rønningen under Klyve østre, eller en plass under Klyve østre som det også står.
Peder Johannes Olsen Svarts
Død ca. 1835 på Rønningen under Klyve østre, Solum 6
Skifte 5. mars 1835 på Rønningen under Klyve østre, Solum: Los Peder Olsen død den 23 forrige måned. Enke Else Maria Sivertsdatter. Verge ble avdødes bror Los Hans Olsen Svads. Arvinger: Barn fra 1. ekteskap med Elisabeth Olsdatter: 1. Peder Pedersen, myndig; 2. Anne Pedersdatter gift med snekkersvenn Johan Møller, Skien. Fra dette ekteskap: 1. Sivert Pedersen 16 år 28. januar; 2. Kristen Pedersen 12 år 29 september forrige år; 3. Lisbeth Pedersdatter 25 år til 25 mai; 4. Inger Dorthea Pedersdatter 23 år 6. januar inneværende år; 5. Johanne Marie Pedersdatter 21 år 5. mai. Boet eide plassen Rønningen med hus og tilhørende jordvei med bruks- og besittelsrett under gården Østre Klyve: «Den årlege avgifta var 4 spd. -ved Klyve gards eigar Aslak Nilsens skjøte til avdøyde av 14. Mai 1806 overdregne han og arvingar.» Videre ble fremlagt skjøte av 17/5-1806 der avdøde fra Ole Johannesen Svads overdro husene på plassen. Brt: 294 spd. 111 sk. / Utg: 63 spd. 98 sk. (Sk. 26 s. 122b)
Mvh Lisbeth

-

mvh Per
Hei Lisbet! jeg må nok bry deg litt til, håper det er ok. Er man sikker på at det er Berthe Kirstine Olsdatter Svarts som gifter seg i 1804 med John Andersen Lindrup, og ikke en annen Berthe Olsdatter? Det står forøvrig i Solumslekt at hun er "pige" ved inngåelse av ekteskapet. Men hun var enke, tidligere gift med Jens Torsen (gift 1791 Porsgrunn og to barn; Ole Jensen). Det står så vidt jeg kan se "E":
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108
Håper jeg kan få en avklaring på at det er korrekt når jeg fører Svarts slekten inn i Lindrup.
John Andersen Lindrup har jeg forresten innlegg på under Skien-Porsgrunn.
mvh Per
Hei jeg vet om ett sted på Bjørnstad som heter Svads vedkommende het Anton til fornavn og bodde på en liten gård i nærheten av der jeg bodde som liten gutt og han hadde en bror men han husker jeg ikke navnet på men han er Død for mange år siden
-
Hei og tusen takk for tipset. Siden du er fra området, kan du kanskje hjelpe meg med et annet stedsnavn. Jeg synes det står "Lossegjerdet" men er meger usikker. Se konfirmant no 24, Søren Andreas født på Bjørnstad:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-229
hilsen Per
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-229
hilsen Per