Slekten Theigler
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Slekten Theigler
Innen slekten Theigler, så går det et rykte om at slekten kanskje stammer fra Nederland. Er det noen mulighet for og finne ut dette, når det er såpass langt tilbake som på 16-1700 tallet? Jeg tenker ikke minst på språket, det må jo bli problematisk og finne ut dette skulle jeg tro? 

- Jan M. Keus
- Sted: JAR
Re: Slekten Theigler
Navnet Theigler lyder jo ikke specifikt nederlandsk; jeg skulle heller lete i det tysk-språklige området (som kan være veldig stort...). Søkemaskin Genlias gir en oversikt over folkeregistere i Nederland og koloniër etter 1811 (da Napoleon innførte den civile registeringen og påla alle innbyggere av det fransk-styrte Europa å skaffe seg et slektsnavn). Her fant jeg ikke noe om navnet Theigler.
Før den tiden gjelder kirkebøkene. Men om du ikke vet hvor i Nederland denne slekten kommer fra, blir det vanskelig å komme videre. På CD'n som ble utgitt ifm 50 år's jubileum av den Nederlandsche Genealogische Vereniging i 1995 står alle publikasjoner av tidsskiftet Gens Nostra til da. Der finnes en søkemaskin som kunne være interessant å bruke.
Før den tiden gjelder kirkebøkene. Men om du ikke vet hvor i Nederland denne slekten kommer fra, blir det vanskelig å komme videre. På CD'n som ble utgitt ifm 50 år's jubileum av den Nederlandsche Genealogische Vereniging i 1995 står alle publikasjoner av tidsskiftet Gens Nostra til da. Der finnes en søkemaskin som kunne være interessant å bruke.
Er det denne du søker ettere??
http://boards.ancestry.com/localities.c ... ashx?pnt=1
Isåfall, Google er din venn
http://boards.ancestry.com/localities.c ... ashx?pnt=1

Isåfall, Google er din venn

Alf Christophersen skrev:Isåfall, Google er din venn
Søkeord: "Theigler family"
Finnes masse.
Jeg takker for alle svar. Dette ryktet har oppstått for omkring 50 år siden blant de som arbeidet på Høvik Verk, og har blitt fortalt til etterkommere. Men nå har jeg en god del og undersøke videre, så jeg takker for all hjelp. 

- Jan M. Keus
- Sted: JAR
Det var det jeg tenkte meg: Tyskland. In casu Nord-Tyskland, som så mange andre innvandrer med tyske navn kommer fra.
Hei! Hvor har du dette fra? For det er også en annen mulighet at dette slektsnavnet egentlig er Ziegler, og det låter etter min mening mer hollandsk enn tysk. 

Søker du på Ziegler og family finner du bl.a. en ziegler-våpenside samt en etternavnsliste (surname list) http://genforum.genealogy.com/ziegler/
Kanskje noen der kan hjelpe deg videre ??
Kanskje noen der kan hjelpe deg videre ??
Hei Alf. Takk skal du ha for hjelpen. Alle monner drar som kjent, men det jeg egentlig er på utkikk etter, er om det er noen som kan verifisere det ryktet jeg har hørt, om at slekten skal stamme fra Nederland. Kanskje jeg finner ut av det ved og kontakte noen av dem som nevnes på den siden du heviste til, hvem vet?