Søren Torstensen. Delingsdalen u/Melau.
Moderator: MOD_Vestfold
Søren Torstensen. Delingsdalen u/Melau.
Etterlyser opplysninger om : Søren Torstensen. Delingsdalen u/ Melau 1740-1794. Gift med: Margrete Torkelsdtr. 1746- Er det mulig han er sønn av : Torsten Mikkelsen. 1685-1755. Brekke gård i Andebu.?
Re: Søren Torstensen. Delingsdalen u/Melau.
Per Arne Nordby skrev:Etterlyser opplysninger om : Søren Torstensen. Delingsdalen u/ Melau 1740-1794. Gift med: Margrete Torkelsdtr. 1746- Er det mulig han er sønn av : Torsten Mikkelsen. 1685-1755. Brekke gård i Andebu.?
Nei. Torsten Mikkelsens datter Kari døde 1802 på Moland under Andebu prestegård. Hun hadde ikke barn og ble derfor arvet av sine avdøde søskens etterkommere. Da Søren Torstensen Delingsdalens barn ikke nevnes som arvinger, kan Søren utelukkes som sønn av Torsten Mikkelsen.
Jeg ser imidlertid ikke bort fra at det kan være snakk om Søren Torstensen og Margitte Torkelsdatter som ble gift i Hjartdal i Telemark 30. juni 1768. At paret i Delingsdalen hadde ei datter ved navn Torbjørg, indikerer at de var innflyttere (navnet er lite brukt i Vestfold).
Dette må imidlertid undersøkes nærmere før det eventuelt kan slås fast.
Kristian Hunskaar skrev:Dette må imidlertid undersøkes nærmere før det eventuelt kan slås fast.
Ifølge Hedrum bygdebok hadde Søren Torstensen og Margrete Torkelsdatter ei datter Gunvor, som bygdeboka ikke kjenner fødselsår på. Det siste tyder på at Gunvor var født utenbygds.
Søren Torstensen og Margrete Torkelsdatter på Skårdal i Hjartdal lot ei datter Gunvor døpe 24. november 1770. Det er godt indisium på at rett par er funnet, men ikke noe bevis.
Mange takk for svaret. Jeg har undersøkt i Hedrum Kirkebok og der så jeg i 1774 Cicel , far Søren Delingsdalen. Det var jo det året han flyttet til Delingsdalen. Da er det mulig du har riktige foreldre. Mange takk.
Kristian Hunskaar skrev:Søren Torstensen og Margrete Torkelsdatter på Skårdal i Hjartdal lot ei datter Gunvor døpe 24. november 1770. Det er godt indisium på at rett par er funnet, men ikke noe bevis.
Jeg gjorde et raskt oppslag i bygdeboka for Hjartdal og fant at mor til Margrete (Margitte) Torkelsdatter fra Skårdal het Sissel Haraldsdatter. Ettersom Søren Torstensen og Margrete Torkelsdatter i Delingsdalen hadde ei datter ved navn Sissel, er det vel nå mye som tyder på at saken er løst.
Mange takk for svaret. Jeg kom ikke videre , men nå er det bare å søke igjen.
Per Arne Nordby skrev:Mange takk for svaret. Jeg kom ikke videre , men nå er det bare å søke igjen.
Mitt tips er at du låner bygdeboka for Hjartdal på biblioteket.