Oppland/Romsdal - amerikanere på besøk i juli.
Moderator: MOD_Oppland
-
- Sted: SANDNES
Oppland/Romsdal - amerikanere på besøk i juli.
Jeg hjelper en amerikansk bekjent (arbeidskollega) med å søke etter hans kones familie i øvre del av Romsdalen og området Bjorli, Lesja og Dovre - Oppland.
Familien er oppgitt å komme fra: ” Lesja (Bjorli, Enstad, Kvam farms”.
Det søkes etter referanser til Olaf Bjorlie or Louise Enstad som er besteforeldre til min kollegas kone.
Både Olaf og Louise skal begge ha hatt familie på Lesja. Jeg vil tro at Bjorli-navnet har blitt til Bjorlie etter at de kom til USA.
Denne familien skal besøke Lesja –Bjorli traktene i begynnelsen av juli – og om det er noen som har god kunnskap om denne slekten, og som eventuelt kan møte de amerikanerne i området – er det bare å kontakte meg på: [email protected]
Oppgi gjerne et telefonnr som de aktuelle kan ta kontakt på.
Hilsen Gunnar Aarseth
Familien er oppgitt å komme fra: ” Lesja (Bjorli, Enstad, Kvam farms”.
Det søkes etter referanser til Olaf Bjorlie or Louise Enstad som er besteforeldre til min kollegas kone.
Både Olaf og Louise skal begge ha hatt familie på Lesja. Jeg vil tro at Bjorli-navnet har blitt til Bjorlie etter at de kom til USA.
Denne familien skal besøke Lesja –Bjorli traktene i begynnelsen av juli – og om det er noen som har god kunnskap om denne slekten, og som eventuelt kan møte de amerikanerne i området – er det bare å kontakte meg på: [email protected]
Oppgi gjerne et telefonnr som de aktuelle kan ta kontakt på.
Hilsen Gunnar Aarseth
- Roger Johan Engvik
- Sted: ÅLESUND
- Kontakt:
Re: Oppland/Romsdal - amerikanere på besøk i juli.
Der er en Louise Enstad som emigrant fra Trondheim, men hun kommer fra Nærø -
og det er vel Nærøy i Nord-Trøndelag:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 64424#ovre
der er også en Olaf Johannes Henriksen fra Bjørlie Nordre - den eneste Olaf jeg kan finne på Lesja:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=88#ovre
Hadde vært fint om du hadde hatt litt mer opplysninger om alder, fødselsår etc.
og det er vel Nærøy i Nord-Trøndelag:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 64424#ovre
der er også en Olaf Johannes Henriksen fra Bjørlie Nordre - den eneste Olaf jeg kan finne på Lesja:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=88#ovre
Hadde vært fint om du hadde hatt litt mer opplysninger om alder, fødselsår etc.
- Roger Johan Engvik
- Sted: ÅLESUND
- Kontakt:
Her er to muligheter på Olaf:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 11395#ovre
Skulle hatt litt mer opplysninger....
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 11395#ovre
Skulle hatt litt mer opplysninger....
Anbefaler at du stiller dette spørsmålet under Lesja.
En rask titt i Bygdebok for Lesja I, s.69, 3-8, med kombinasjonen Bjorlie og Enstad viser at
7 av 10 barn dro til USA.
En rask titt i Bygdebok for Lesja I, s.69, 3-8, med kombinasjonen Bjorlie og Enstad viser at
7 av 10 barn dro til USA.
Ola Alfsen Bjorli f.1815, g 1844 m Kari Pedersdtr fra Vesl-Enstad. De hadde 10 barn hvorav 7 dro til USA.
Ole f.181848, til Amerika 1867
Andreas f.1853, til Amerika 1866
Rønnaug f.1853, til Amerika 1867
Ingrid f.1856, til Amerika 1867 gm Peder Olsen fra Ner-Enstad. De ble farmere i Pekin, NDakota.
Alv f.1859, til Amerika 1867
Mattias f.1860, til Amerika 1867
Petra f.1864, til Amerika 1867
Far til Ole var gift med ei dame fra Brue i Romsdal.
I går var det ca. 30 varmegrader her.
Ole f.181848, til Amerika 1867
Andreas f.1853, til Amerika 1866
Rønnaug f.1853, til Amerika 1867
Ingrid f.1856, til Amerika 1867 gm Peder Olsen fra Ner-Enstad. De ble farmere i Pekin, NDakota.
Alv f.1859, til Amerika 1867
Mattias f.1860, til Amerika 1867
Petra f.1864, til Amerika 1867
Far til Ole var gift med ei dame fra Brue i Romsdal.
I går var det ca. 30 varmegrader her.
-
Hei igjen og takk for svaret. Jeg har anmodet min kollega om om å komme med mer detaljer om sine aner. Om du klarer å finne mer ut om dette ville det være fint. Kjenner du til om det er noen kontaktpersoner i området Lesja - Bjorli som kan være aktullle å kontaktes av disse amerikanerne? Det er rart med det, men de synes å ha fått det for seg at de alle stammer fra Vikinge-konger, Harald Hårfagre og mer til....da jeg anmodet om at de måtte sendte meg noen referanser til Norge- kom de med referansene under..:
Sever Henry Bjorlie (Syver Henrickson Bjorlie born 1854 Norway- died 1931 North Dakota,USA) was Olaf's father (or our great-grandfather).
Sever's father was Henry Olson Bjorli (1817-1862 Bjorlivollen, Lesja, Norway) and his mother was Ronnaug Syversdatter Kvam (born 1827 Oppistugu Kvam, Lesja, Norway died 1904 North Dakota, USA). Henry Olson Bjorli's father was Ola Henrikson Bjorli (born 1788 Oppistugu Kvam, Lesja) who was the son of Henrik Syverson Oppistugu Kvam (born 1754 in Tornslette Einbu, Lesja ; died 1827)
Sever's mother Ronnaug was the daughter of Syver Henrikson Kvam (born 1785 at Oppistugu Kvam, Lesja -1863). Syver Henrikson Kvam was also the son of Henrik Syverson Oppistugu Kvam (1754-1827).
I hope that information helps. Please let me know if you have any questions, or if I can help out in any way. I also hope that Richard has a wonderful time in Norway and takes lots of photos!
Sever Henry Bjorlie (Syver Henrickson Bjorlie born 1854 Norway- died 1931 North Dakota,USA) was Olaf's father (or our great-grandfather).
Sever's father was Henry Olson Bjorli (1817-1862 Bjorlivollen, Lesja, Norway) and his mother was Ronnaug Syversdatter Kvam (born 1827 Oppistugu Kvam, Lesja, Norway died 1904 North Dakota, USA). Henry Olson Bjorli's father was Ola Henrikson Bjorli (born 1788 Oppistugu Kvam, Lesja) who was the son of Henrik Syverson Oppistugu Kvam (born 1754 in Tornslette Einbu, Lesja ; died 1827)
Sever's mother Ronnaug was the daughter of Syver Henrikson Kvam (born 1785 at Oppistugu Kvam, Lesja -1863). Syver Henrikson Kvam was also the son of Henrik Syverson Oppistugu Kvam (1754-1827).
I hope that information helps. Please let me know if you have any questions, or if I can help out in any way. I also hope that Richard has a wonderful time in Norway and takes lots of photos!
-
Hei igjen og takk for svaret. Jeg har anmodet min kollega om om å komme med mer detaljer om sine aner. Om du klarer å finne mer ut om dette ville det være fint. Kjenner du til om det er noen kontaktpersoner i området Lesja - Bjorli som kan være aktullle å kontaktes av disse amerikanerne? Det er rart med det, men de synes å ha fått det for seg at de alle stammer fra Vikinge-konger, Harald Hårfagre og mer til....da jeg anmodet om at de måtte sendte meg noen referanser til Norge- kom de med referansene under..:
-
Hei igjen og takk for svaret fra noen av dere. Jeg har anmodet min kollega om om å komme med mer detaljer om sine aner. Om du klarer å finne mer ut om dette ville det være fint. Kjenner du til om det er noen kontaktpersoner i området Lesja - Bjorli som kan være aktullle å kontaktes av disse amerikanerne, de er snart på vei til området og de er hyggelige mennesker - de som jeg kjenner av disse? Det er rart med det, men de synes å ha fått det for seg at de alle stammer fra Vikinge-konger, Harald Hårfagre og mer til....da jeg anmodet om at de måtte sendte meg noen referanser til Norge- kom de med referansene under.. hilsen Gunnar:
-
- Sted: OSLO
Det står litt om denne familien i bygdebok for Lesja under Bjorlivollen (bind 1, side 85), men Olaf Bjorlie var fødd i USA.
Olaf Bjorlie og kona Louise Enstad er også nevnt i slektsboka The Enstad Family av Diana K. Halvorson (utgjeve i USA i 1999).
Alle syskena (og mora) til Syver Henriksson Bjorli(vollen) emigrerte, men det er slektningar i Noreg - inkludert underteikna - som er etterkommarar etter sysken av foreldra hans. Mi tippoldermor Marit (gift Einbu) var syster til Rønnaug Syversdotter Kvam.
Kontakt meg gjerne på pernestande alfakrøll hotmail.com for kontaktinformasjon til slektningar i Noreg.
Helsing
Per
Olaf Bjorlie og kona Louise Enstad er også nevnt i slektsboka The Enstad Family av Diana K. Halvorson (utgjeve i USA i 1999).
Alle syskena (og mora) til Syver Henriksson Bjorli(vollen) emigrerte, men det er slektningar i Noreg - inkludert underteikna - som er etterkommarar etter sysken av foreldra hans. Mi tippoldermor Marit (gift Einbu) var syster til Rønnaug Syversdotter Kvam.
Kontakt meg gjerne på pernestande alfakrøll hotmail.com for kontaktinformasjon til slektningar i Noreg.
Helsing
Per
-
Hei og takk for svaret. jeg har oversendt e-postadr din til disse amerikanerne - så det kan være at de tar kontakt. De er på tur opp dit nå, så jeg håper at de får "napp" på sitt søk etter sine norske "vikingeaner". Ha en god sommer, hilsen Gunnar