Petter P. Gisvold

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
19336
Sted: OPPDAL

Petter P. Gisvold

Legg inn av 19336 » 17. juni 2009 kl. 14.25

Petter P. Gisvold var i 1900 bosatt på eiendommen Flatmoen, gnr. 22, bnr. 1, i Oppdal kommune. Han var født i Orkdal, og gift i Oppdal med Anne Karlsdatter, født Flatmo/Brenden. De er ikke registrert med felles barn, men Anne hadde tre barn med tre ulike fedre før ekteskapet. Petter P. Gisvold var "handelskarl". Jeg håper noen kan hjelpe meg med flere opplysninger om Petter.
Per Odd Volden

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Re: Petter P. Gisvold

Legg inn av Solveig R. Håklev » 17. juni 2009 kl. 15.26

Lenke til vielsen i 1891
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Ministerialbok nr. 668A10 (1881-1894), Ekteviede 1891, side 34.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-35

Her står det f.år 1850 ?

dn09334
Sted: BODØ

Legg inn av dn09334 » 17. juni 2009 kl. 15.37

Hei. Kan det ha noe med denne Peder som var i Tromsø i Ft 1875? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =3134#ovre
Mvh
W

19336

Legg inn av 19336 » 18. juni 2009 kl. 7.47

Takk til Solveig og Wilfred for rask respons :D
Det er nok samme mann etter fødselsåret å dømme. At han drev som gullsmed i Tromsø kan høve godt med at han senere reiste en del omkring som kramkar. Smykkevarer var vel en del av vareutvalget vil jeg tro. Det var litt vanskelig å lese teksten i ministerialboken, men jeg mener å tolke navnene til forloverne? til hhv Lars og Rasmus Gisvold?
Per Odd Volden

gj05619
Sted: GJØLME

Legg inn av gj05619 » 23. juli 2009 kl. 1.22

Hei!

Petter Pedersens opprinnelse er ikke kommet fram. Han ble født på plassen Gjerthaugen under Engan i Børsa den 14 september 1850, nr. 70 her
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030420.jpg

Hans foreldre var Peder Paulsen fra Åsen i Børsa og Kari Ingebrigtsdatter fra Andåshaugen, begge født ca 1819.

Familien flyttet ca 1862 til Gjesvål, senere til Blåsmoen i Orkdal. - Børsaboka bd. II gir mange opplysninger om Petters opprinnelse.

Mvh John Tore

19336

Legg inn av 19336 » 23. juli 2009 kl. 11.19

Mange takk for fin suplering av opplysninger! Det står ikke på når en har så mange flinke og snille hjelpere!
Kanskje du har sidehenvisning på opplysningene i Børsaboka, så kan jeg antakelig få noen til å scanne siden(e) til meg, eller jeg låner boka.
mvh
Per Odd
Per Odd Volden

gj05619
Sted: GJØLME

Legg inn av gj05619 » 24. juli 2009 kl. 0.45

Hei Per Odd!

Det er trivelig å kunne bidra, men det er enkelt når en har så gode bygdabøker som de Per O Rød har forfattet. Jeg vil anbefale et fjernlån av begge Børsabøkene , dessuten Geitastrandboka, alle skrevet av Per O Rød. Diise bøkene gir deg oversikt over Peter/Petters opprinnelse flere generasjoner tilbake.- En av dem er Berit Tordsdatter fra Geita på Geitastrand - Hun stammer etter all sansynlighet fra Tord på Gedhen som svarte tiendepenger i 1520 og må være født på 1400-tallet. Denne slekta finner vi også i dag på Geitagardene. Det er også ei av mine slektsgreiner.

I mellomtida ville jeg sett på Kari Ingebrigtsdatters opprinnelse. Hennes foreldre var Ingebrigt Olsen f. ca. 1792 g.m. Olea Olsdatter f. ca. 1787 fra Gudbrandsdalen. Kari (Karen?) var født i Lom så det er kanskje lurt å starte der. Familien fikk bygsel på plassen Andåshaugen i 1835 etter at Kari var kommet hit som taus. Børsaboka bd.II side 365.
Hennes 3 søsken var Anne f.1820 i Oppdal, Marta f. 1824 i Rennebu og Ole f. på Skjerlia i Støren ca 1827.

En liten artighet til slutt. De to som sto som forlovere ved Peters giftemål, Rasmus og Lars Gisvold var sansynligvis brødre. Rasmus f.1811 var eier av Gjesvålgarden Han var dessuten sølvsmed. Lars var født i 1822 og reiste i 1888 til USA (Chicago/Illinois/Granstburg/Wisconsin. Han var juveler!

Mvh John Tore

19336

Legg inn av 19336 » 24. juli 2009 kl. 8.19

Interessant dette! Jeg kan ikke gå så langt tilbake i røttene til Petter, det fører for vidt innafor de rammene jeg har i bygdebokarbeidet. Imidlertid: dette med at mor Kari hadde søstre som var født i tre forskjellige kommuner kan nesten tyde på at det her er snakk om reisende folk på et eller anna vis. Det behøver ikke å bety at de hadde tilknytning til rom-folket, men etterkommernes yrkestilknytning kan samsvare med en slik eventuell tolking. Det som er sikkert når det gjelder opprinnelsen fra Gudbrandsdalen er at det skjedde en dels omfattende forflytning, særlig av småkårsfolk, derfra til Oppdal og Trøndelag tidlig på 1800-tallet, etter flere uår som rammet Gudbrandsdalen sterkere enn bygdene nord for Dovre. I det området hvor Petter Gisvold bodde til sist, var det en betydelig bosetting av mennesker som kom sørfra og tok til som bygselstakere i allmenningen, eller ble giftet inn inn i slike familier. Petter Gisvold sin kone Anne var av slik herkomst: av generasjonen før henne kom fem søsken i tur og orden til Oppdal, og har store etterslekter her.

Historiene til forloverne Lars og Rasmus er interessante; går det an å finne ut hvilke relasjoner de hadde til brurgommen Petter? At Lars ble juveller i Amerika er jo snedig i forhold til at Petter var gullsmed (i Tromsø) og senere drev omførselshandel (gjerne med smykker av varierende valør). At Rasmus også var sølvsmed tyder på en tett relasjon, men det kan være at de bare var "laugsbrødre" med samme etternavn? Kanskje var forloverne mellom leverandørene når Petter reiste omkring på småhandel? Om det var tett forhold senere i livet kan man spekulere i, men eieren av Gjesvål var ikke til hjelp for Petter når han kom ut i økonomisk uføre. Boplassen Flatmoen gikk til til sist (1927) på tvangsauksjon og ble kjøpt av stesvigersønnen. Jeg har foreløpig ikke funnet ut når Petter døde.

Jeg skal låne Børsabøkene i første omgang. Biblioteket er en velvillig og nyttig medspiller.
mvh
Per Odd
Per Odd Volden

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»