Anders Jensen og Anne Johannesdatter

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj09528
Sted: SKIEN

Anders Jensen og Anne Johannesdatter

Legg inn av gj09528 » 14. juni 2009 kl. 17.42

Hei!

Jeg prøver å finne foreldrene til min ane, Ole Andersen, som ble døpt i Eidsberg i 1805.

Foreldrene er oppgitt til Anne Johannesd. Nyengen og Anders Jensen Ultvedt. Ingen av disse har jeg funnet igjen i bygdeboka for Eidsberg og Mysen, og det er vanskelig å finne noen tilknytning til Ultvedt eller Nyenga under Ultvedt.

Ole Andersens barnedåp Eidsberg 1805: Uægte, dpt. 28de Juli. Ole. Moderen Anne Johannes D Nyengen under Ultvedt, som Utlagt til Fader affskedigede Jæger Anders Jensen Ultvedt. Test: Helvig Ultvedt, Anne Søndre Ultvedt, Anne Vestre(?)Ultvedt, Christian Houg, Arne Biørnerud.
(V Ultvedt KAN også bety Vesle Ultvedt = Nord-Ultvedt.)
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1805, side 85. (Nr. 3 høyre side)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86

Jeg har funnet et par av fadderne i bygdeboka: Helvig Ultvedt er sannsynligvis Helvig Erichsdatter, datter til Erich Olsen på Vest-Ultvedt., f 1784. Anne V. Ultvedt kan være hennes søster, Anna f. 1787.
Men jeg kommer ikke videre med dette. Hvilken forbindelse hadde de med Ole Andersens foreldre? Faddere pleier jo å være slekt. Og hva de med andre fadderne? Noen som kjenner dem?

Ved konfirmasjonen i 1820 er Oles oppholdssted oppgitt til Walhytten. Det finner jeg ikke. Hvor kan det ha vært? Og ved hans foreldrenes navn står Fjeld søndre. Siden foreldrene ikke var gift, antar jeg det kanskje var moren, Anne Johannesdatter, som bodde der.
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 7 (1814-1832), Konfirmerte 1820, side 259. (nr. 11)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-257

Jeg vet det var militære i Eidsberg på denne tida. Vet noen noe mer om dem? Hvor var de stasjonert, på hvilke gårder? Det står at faren var ”affskediged Jæger”, det må bety at han var militær. Men det betyr at han ikke nødvendigvis kom fra Eidsberg. Hvor kom de militære fra? Finnes det militærruller e.l. fra dette tidsrommet som er tilgjengelig?

Håper noen har noen tanker om dette.

Mvh Per Arne

gj09528
Sted: SKIEN

Re: Anders Jensen og Anne Johannesdatter

Legg inn av gj09528 » 19. juni 2009 kl. 15.49

Om du ikke har svar på mitt hovedspørsmål - som jo er en nøtt...

... så er jeg takknemlig for ALLE tanker og opplysninger - om stedsnavn og personer ji innlegget over.
Om hva slags folk som kan ha bodd på Ultvedt-gårdene osv. Det virker som det er flere enn de "fastboende"?

Det må vel finnes noen som er lokalkjent. :?:

Likeså om det er noen som vet noe om de militære i Eidsberg på denne tiden.

mvh Per Arne
:)

Svar

Gå tilbake til «Eidsberg»