Jakob Nilsen og Rasmus Nilsen Vintervold (1701)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Jakob Nilsen og Rasmus Nilsen Vintervold (1701)

Legg inn av Erik Hov » 1. juni 2009 kl. 11.36

Viser til Rasmus Arentsen emnet under Gauldal ukjent kommune.....

Under Ellien (Ellj) i manntallet for 1701 finner du to menn nevnt: Jacob Nielsen 42 og Rasmus Nielsen 44. Disse to var til stede ved et skifte etter en Olle Olsen Norfiord i 1702 (kalles da Rasmus og Jacob Vintervold). , og sies å være beslektet med avdøde.

Videre står det nevnt noen Jakobs og Rasmusbarn Vintervold ,sannsynligvis barn av Rasmus og Jakob.
Anders Jacobsen Vintervold 1700 - 1777
Kirsten Jacobsdatter Vintervold 1705 - 1761 og
Nils Jacobsen Vintervold 1707 - 1777
Karen Rasmusdatter Vintervold, gift 2 ganger
Anne Rasmusdatter Vintervold, og
Lisbeth Rasmusdatter, og
Gjertrud Rasmusdatter død 1795),

Mor til Lusia Bendixdatter gift med Rasmus Arentsen het ingeborg jakobsdatter (Vintervold) ,og flere av disse Vintervoldene var faddere for Lusia og Rasmus barn.

Det er sagt i Rørosboka at de første som kom til Vintervollen og bodde der hele året var 2 brødre ,men det ser ikke ut til å være nevnt noen navn. Jeg lurer nå på om Jakob Nilsen og Rasmus Nilsen på Vintervold kunne være de brødrene??

mvh Erik

[tittelen justert 30/5 2010. THV]

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Jakob nilsen og Rasmus Nilsen Vintervold

Legg inn av Astrid Ryen » 1. juni 2009 kl. 14.09

Erik Hov skrev:
Mor til Lusia Bendixdatter gift med Rasmus Arentsen het ingeborg jakobsdatter (Vintervold) ,og flere av disse Vintervoldene var faddere for Lusia og Rasmus barn.

Det er sagt i Rørosboka at de første som kom til Vintervollen og bodde der hele året var 2 brødre ,men det ser ikke ut til å være nevnt noen navn. Jeg lurer nå på om Jakob Nilsen og Rasmus Nilsen på Vintervold kunne være de brødrene??

mvh Erik

Det var skifte etter Bendix Larsen 20/1-1726 som døde i 1725 vel 34 år gammel. Her nevnes enken Ingeborg Jacobsdatter og barna Lars 7, Jacob 6, Kirsti 4 og Lucia 1 år.

Skifte etter Bendix Larsens mor Lucia Sivertsdatter 9/9-1748 sier at hennes avdøde sønn Bendix Larsens datter Lucia var gift med Rasmus Arnesen Tofte.

Dermed skulle den saken være grei.

Jacob Nielsen hadde en datter Ingeborg døpt 14 Trin 1692. Det er henne jeg mener var gift med Bendix Larsen.

Det finnes ikke skifter etter Rasmus Nielsen og Jacob Nielsen Vintervold. Alle slektsrelasjoner her må derfor baseres på indisier som oppkalling, fadderskap og bruk av slektsnavnet Vintervold. Det er hva jeg bygger mine antagelser på.

Det er forresten skifte etter Karen Rasmusdatters første ektemann Ingebrigt Eriksen. Her omtales Rasmus Vintervolden som sønnens morfar.

Jeg har de samme barn som deg men i tillegg den nevnte Ingebor. Videre Marit Jacobsdatter gift 1742 med Hans Jonsen Bjørken. Marit Jakobsdatter Vintervold opptrer som fadder.

Jeg antar at Rasmus Nielsen og Jacob Nielsen under Ellj i 1701 var brødre ut fra de kriterier nevnt ovenfor. Men usikkert er det jo.

Det finnes kanskje kilder som jeg ikke har oppsøkt, som kunne gi mer informasjon?

Håper dette var oppklarende.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 2. juni 2009 kl. 18.19

Skulle vel også tro at Jakob og Rasmus Nilsen er brødre ja....

om man plusser sammen det "sagnet" om de 2 brødrene som kom til Vintervold og det man vet av faddere og Vintervold navnet...hvor stor sannsynlighet ville det da være for at Jakob og Rasmus faktisk var brødre??
De skulle tydeligvis være i slekt på noen måte med Ole Olsen Nordfjord da begge er nevnt i et skifte som beslektet med Ole.
Hva vet man egentlig om Ole Olsen Nordfjord? hans familie? Kanskje den kan kaste lys over noe "Vintervoldsk"?

mvh Erik

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 4. juni 2009 kl. 11.29

Ja nå har jeg sett på fadderne til barna til de 7 Vintervoldsøsknene/søskenbarna jeg nevnte pluss på barna til Marit Jakobsdatter og Ingeborg Jakobsdatter og det er mange Vintervold folk her. Blant annet fant jeg Lars bendixen og Lucia Bendixdatter som fadder for (tror det var) for ett par av barna til Kirsten Jakobsdatter vintervold. Karen Rasmusdatter Vintervold var også fadder for sønn til Anders Jakobsen Vintervold og flere og hennes søster Gjertrud fadder for Kirsten J. Vintervold`s sønn Lars C. Ryen.

Kirsten Madsdatter (gift med Rasmus Vintervold) var også fadder for Rasmus Andersen Vintervold i 1724. Undres om hans mor Maren Rasmusdatter også kunne være datter til Rasmus Vintervold? Hun døde i 1765 oppgitt til 76 år ,kanskje for høyt oppgitt alder.
Ihvertfall dersom Rasmus` kone Kirsten Madsdatter var født ca 1688 og alderen stemmer da hun døde i 1753 og hun var mor til alle Rasmus barn. Det vet man vel ikke eller? Maren ble gift i ca 1722 med Anders jakobsen Vintervold ,de ville isåfall ha vært søskenbarn.

Dette med Maren blir vel bare mer spekulasjoner.....

Er i grunnen enig i at fadderne på disse folka taler for seg selv og at det ser ut som Rasmus og Jakob kan være brødre.
Takk for hjelpen så langt.

mvh
Erik

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 4. juni 2009 kl. 11.47

en annen ting.....
fant på internett en oversikt over personer med tilknytning til RØros Kobberverk
http://www.bjornnyheim.com/personer_roros1600t.pdf
,og der står det en Jakob Nilsen som fikk en datter Ingeborg døpt 14 post trinitatis 1692.
Så er det også nevnt en Jakob Nilsen Nordfjord som i 1693 skyldte kirken 3-2-0 for leiermål. Jakob og Rasmus var jo slektninger av Ole olsen Nordfjord så kans denne Jakob være samme som han i 1692 og at denne Ingeborg var født utenfor ekteskap?
Har ikke sjekket kirkeboka i 1692 ,men er ikke akkurat en "kløpper" på 1600talls skrift.....

mvh Erik

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 4. juni 2009 kl. 14.35

Faddere er alltid nyttig å notere seg, ettersom det blant disse kan være noen som er i slekt med barnet og dets foreldre. Det gjelder så absolutt Røros.

Den Ingeborg som var døpt 14 Trin 1692, er henne jeg refererer til lenger oppe. Faren står som Jacob Nilsen. Jeg har ikke notert meg at hun var uekte.

En Ole ble døpt 21 Trin 1693 med far Jacob Nilsen.

Niels ble døpt 2 søndag etter Hellige 3 Konger 1697 med far Jacob Nilsen Vintervold.

Anders ble døpt 2 juledag 1698 med far Jacob Nielsen. Anders døde i 1700 og faren angis som Jacob Vintervold.

Guri ble døpt 5/12-1700 med far Jacob Vintervold.

Rasmus Vintervold har en datter Karen døpt 6 søndag etter påske 1695.

Med alle forbehold når det gjelder datoer. Jeg har ikke korrekturlest dette!

Kirkeboka 1691-1700 inneholder nok de fleste døpte innenfor denne perioden, men trolovelser og vielser mangler delvis 1692-98. Noen systematisk føring av døde finnes ikke før i 1699. Dette som en kommentar til at de fleste av disse barna nevnt ovenfor (unntatt kanskje Ingeborg, må være døde som små. Jacob Vintervolds barn som levde opp og ble gift er alle født etter 1700.

Tilbake til det skiftet du nevner: Ole Olsen Nordfjord, Ole Timmermands dreng. Dette skiftet fant sted i 1702. Det skal stå der at Rasmus og Jacob Vintervold var beslektet med avdøde. Den døde hadde vel ingen etterkommere? (Jeg har selv ikke sett skiftet).

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 4. juni 2009 kl. 19.33

Takk igjen for info om barna til Jakob Vintervold!.
Står det forresten hvem som er faddere for disse barna? eller førte de ikke dem i kirkeboka på den tiden?

Tror ikke det er mulig å komme noe nærmere svar på om jakob og Rasmus var brødre ,men det ser slik ut ut ifra det vi vet av faddere etc.

Takk igjen.

mvh Erik

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 4. juni 2009 kl. 21.35

Det er like mange faddere for dåpsbarn i perioden 1691-1700 som det er senere (etter 1720). Jeg har noen av barna til Jacob Nilsen (skrivemåten noe normalisert). Jeg har her ikke tatt med faddere som Bergmester Jürgens, Peder Hiordt etc som ikke har noen interesse.

1.1 INGEBORG JACOBSDATTER VINTERVOLD
Døpt 14 Trin 1692. Far: Jacob Nielsen. (Faddere: Marit Jonsdatter, Ingebor ?)

1.2.OLE JACOBSEN VINTERVOLD
Døpt 21 Trin 1692. Far: Jacob Nielsen. (Faddere: Berit Olsdatter, Kari Olsdatter, Peder Auensen?). Han døde sannsynligvis som barn.

1.3.NIELS JACOBSEN VINTERVOLD
Døpt 2 søndag etter Helligtrekonger 1697. Far: Jacob Nielsen Vintervold. (Faddere: Jøren Taralsdatter, Dorte Erichsdatter, Ole Jonsen Kuraas, Jon Olsen). Døde som barn.

1.4.ANDERS JACOBSEN VINTERVOLD
Døpt 2 juledag 1698. Far: Jacob Nielsen. (Faddere: Kirsti Michelsdatter, Peder Halvorsen). Han ble begravet 18/1-1700.

1.5 GURI JACOBSDATTER VINTERVOLD
Døpt 5/12-1700. Far: Jacob Vintervollen. (Faddere: Ragnild Michelsdatter, Anne Olsdatter). Hun døde trolig som barn.

Videre Karen Rasmusdatter:

Døpt søndag etter påske 1695. Far: Rasmus Nielsen. (Faddere: Sirj Olle Jonsens, Anne Ifversdatter, Niels hos Erich Glasmager)

De fadderne jeg kjenner her, er Ole Jonsen Kurås, sannsynligvis hans kone Siri Olle Jonsens. Videre Kirsti Michelsdatter (Skott) gift med Jon Olsen Bechosen. (disse er mine aner).

Med alle forbehold om at avskriften kan inneholde feil!

Videre kopierer jeg inn fra en oversikt jeg har laget barna til Anders Jacobsen Vintervold og Maren Rasmusdatter:

1.6 ANDERS JACOBSEN VINTERVOLD
Han ble begravet 18/2-1776 76 ½ år, født ca 1701? Han ble før 1720 gift med Maren Rasmusdatter, og må da ha vært temmlig ung! Maren Rasmusdatter ble begravet 9/6-1765 76 år, født ca 1689. Disse hadde følgende barn:

1.6.1 JACOB ANDERSEN VINTERVOLD
Døpt 2/6-1722. Far: Anders Vintervold. (Faddere: Ingeborg Vintervold, Rasmus Vintervold, Peder Haraldsen Gullikstad).

1.6.2 RASMUS ANDERSEN VINTERVOLD
Døpt 19/3-1724. Far: Anders Vintervold. (Faddere: Kirsten Madsdatter, Ole Colbentsen, Ole Jonsen Bechosen).

1.6.3 KIRSTEN ANDERSDATTER VINTERVOLD
Døpt 8/12-1726. Far: Anders Vintervold. (Faddere: Karen Israelsdatter, Kirsten Jacobsdatter Vintervold, Harald Gullikstad, Niels Jacobsen).

1.6.4.OLE ANDERSEN VINTERVOLD
Døpt 4/12-1729. (Faddere: Ingebrigt Erichsen, Helena Møller, Karen Rasmusdatter Vintervold, Karen Haraldsdatter.

1.6.5 ANDERS ANDERSEN VINTERVOLD
Døpt 3/6-1731. (Faddere: Christen Ryen, Arne Estensen, Iver Colbentsen, Karen Arnesdatter, Karen Haraldsdatter, Maritte Jacobsdatter Vintervold.

Erik Hov

Re: Jakob Nilsen og Rasmus Nilsen Vintervold (1701)

Legg inn av Erik Hov » 4. juni 2009 kl. 22.34

Dette var i grunnen interessant.
Kan ikke si jeg vet hvem mange av de eldste fadderne er da ,men det var jo flere kjente navn blant fadderne for Anders` barn.
Virker også som du har litt greie på Røros og folk der.....Vet du forresten noe om om hvor navnet Salve og Paul egentlig kom fra før det kom til Røros? (er i slekt med Salve Paulsen og Siren Pedersdatter ,men vet ikke hvor de var fra)....

mvh
Erik

[tittelen justert 30/5 2010. THV]

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 18. november 2010 kl. 9.34

I Tingbok for Røros 1706 får man vite navnet på konene til Jacob Nilsen og Rasmus Nilsen Vintervold.

17/7-1706. Det var blitt feiret bryllup på Nyplassen tre uker før, og noen menn havnet i klammeri. Henrich Pettersens dreng Ingebret Fredrichsen fikk sin arm slått fordervet og stevner inn for Bergretten brødrene Ellen og Oluf Ellensønner Vold. Ingebret innkaller blant andre tre kvinner som vitner, se nederst på siden til venstre:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Tingbok 1A 03 , 1706-1727, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31182/3

To av disse er: Kirsten Olsdatter Jacob Vintervoldens og Kirsten Madsdatter Rasmus Vintervoldens Hustru .
Sist redigert av Astrid Ryen den 18. november 2010 kl. 10.43, redigert 1 gang totalt.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 18. november 2010 kl. 10.30

Rasmus Nilsen var gift to ganger, og Kirsten Madsdatter var hans andre kone.

Bergretten 18/2-1708 til høyre:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Tingbok 1A 03 , 1706-1727, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31182/37

Rasmus Nielsen er innkalt for at Retten skal eksaminere ham angående en ulykke som skjedde 3 juledags aften. Rasmus Nilsen skulle besøke sin forrige Værmoder paa Kuraasen. Det som skjedde videre var at sleden veltet og hans 13 år gamle datter Karen (født 1695) druknet i Glomma, i Kroken ved Mogens Pedersens våning.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 16. desember 2010 kl. 22.39

På dette utmerkede nettstedet ligger mye interessant:

http://slektskilder.blogspot.com/

Her finnes bl. a. Skifteekstrakter Gauldal fogderi 1690-1714, avfotogafert av Erlend E. Mæhlum.

11/3-1714 var det i Ålens Sogn på gården Vintervold i Circumferentzen ved Røraas skifte etter Kirsten Olsdatter mellom hennes etterlatte mann Jacob Vintervold og deres felles barn som var Anders og Niels Jacobssønner, Ingeborg, Kirsten og Maritte Jacobsdøtre, alle umyndige.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 16. desember 2010 kl. 22.43

Forsøker å legge lenke til dette:

http://lh3.ggpht.com/_DSmFWr0MOu4/SjKXR ... G_2937.JPG
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Røros»