Med skannede kirkebøker online og gravstedene online har man nok lett for å glemme at det er ikke alltid at man finner alle sine aner og deres etterslekt der.
Noen ganger kan det være at folk har migrert inn fra en annen bygd som du ikke vet hvor befinner seg, eller at etterkommeren har flyttet til en annen bygd og giftet seg der.
Så, problemet ender da gjerne opp som nåla i høystakken, hvor hvert sokn er en høystakk, både i Norge og i utlandet.
Og, den Anne Andersdtr som var nabo til Ole Olsen, var det virkelig hun som giftet seg med Ole? Selv om det synes opplagt, kan det være at et skifte et helt annet sted kan fortelle at nei, den Anne kom fra en helt annen bygd.
Her er det at DIStreff kommer inn som et verktøy.
Sett nå at et medlem har registrert dette skiftet og brukt det til å kople familien og har lagt inn dette i DIStreff.
Du finner ved søk din Ole Olsen, men vedkommende har helt andre foreldre til Anne Andersdtr.
Da tar du kontakt og spør om hvilke kilder han/hun har for dette. Jo, et skifte etter Annes foreldre forteller at Anne Andersdtr var gift med Ole Olsen på "din" gård. Og ved sjekk finner du kanskje da at "din" Anne Andersdtr i et skfite faktisk nevnes som gift med Peder Olsen i nabosognet.
slike gåter kan du både få løsning på, men også være med å hjelpe andre i å løse ved å bruke DIStreff aktivt, både ved å søke etter videre spor i forskningen, men like viktig, ved at DU også bidrar med dine spor.
Merk at selv om dine data kommer fra bygdebøker har de stor verdi for å løse andres slektsgåter. Det er jo ikke sikkert at de andre som leter kjenner til bygdebøkene du har benyttet deg av.
Tenk over det da!
Min anbefaling er at når du støter på nye personer, sjekk i DIStreff om andre har sporet dem opp. Ta kontakt! (Men, vær høflig om sporet avviker fra din teori!!)
Og kanskje du har funnet nye venner å diskutere favoritthobbyen din med.
Husker du fortsatt på å bruke DIStreff som et verktøy??
Moderator: MOD_DIStreff
Re: Husker du fortsatt på å bruke DIStreff som et verktøy??
Alf Christophersen skrev:Med skannede kirkebøker online og gravstedene online har man nok lett for å glemme at det er ikke alltid at man finner alle sine aner og deres etterslekt der.
Underforstått, i samme kirkeboka eller på samme gravsted

Det kan være at du må både via et skifte og en kirkebok et helt annet sted i verden for å fortsette tråden.
Selv har jeg et eksempel på en av mine oldemødre som giftet seg i Kragerø, men kom fra Drøbak.
Jeg som forsket her på min slekt oppad vet utmerket hvor hun kom fra fordi det står i kirkeboka, men slektsforskere som følger etterslekta etter hennes aner, f.eks. Fahne-slekta, vil finne et dødt spor. Anne Sofie forsvinner ut i tåka. Dåpen står i en brent kirkebok, men konfirmasjonen finnes. Og der ender sporene.
DIStreff vet videre skjebne.
Som et kuriosum kan jeg dog nevne at en person likevel klarte å finne frem.
Min far bodde før 2. verdenskrig i Amsterdam og lærte der bl.a. å kjenne diverse skippere da han jobbet hos en skipshandler der som korrespondent.
I den forbindelse fortalte han en av disse om bl.a. sin bestemor som kom fra Drøbak da han selv kom fra Hvitsten. Denne skipperen for øvrig ble senere i avisene kjent som Gullskippern da han førte en av skutene med gullet over til USA, via Bermuda.
På Bermuda ble han kjent med en norsk-amerikansk diplomat som da hun ble pensjonert, tok igjen kontakt med ham for å spørre om hjelp til å spore opp sin slekt i Norge, som kom fra Drøbak.
Da de satt på Riksarkivet og lette, så jo, de fant da bl.a. hennes bestefar, og ved leting blandt konfirmantene fant de også en søster som tilfeldigvis het det samme som min oldemor. Så han så ut som et tent lys, og utbrøt, men jøss, jeg kjenner jo ant. et barnebarn av Anne Sofie. Han ringte til min far og spurte om det var ok om å komme på besøk, men sa ingenting om hvorfor.
Så det første han spør etter da han kom, si meg, het din bestemors far Samuel Pedersen??
Joa, svarte min far. Vær så god, her har du en tremenning du ant. har hørt om før!
Verden er ikke stor, også før DIStreff sin tid
Min far bodde før 2. verdenskrig i Amsterdam og lærte der bl.a. å kjenne diverse skippere da han jobbet hos en skipshandler der som korrespondent.
I den forbindelse fortalte han en av disse om bl.a. sin bestemor som kom fra Drøbak da han selv kom fra Hvitsten. Denne skipperen for øvrig ble senere i avisene kjent som Gullskippern da han førte en av skutene med gullet over til USA, via Bermuda.
På Bermuda ble han kjent med en norsk-amerikansk diplomat som da hun ble pensjonert, tok igjen kontakt med ham for å spørre om hjelp til å spore opp sin slekt i Norge, som kom fra Drøbak.
Da de satt på Riksarkivet og lette, så jo, de fant da bl.a. hennes bestefar, og ved leting blandt konfirmantene fant de også en søster som tilfeldigvis het det samme som min oldemor. Så han så ut som et tent lys, og utbrøt, men jøss, jeg kjenner jo ant. et barnebarn av Anne Sofie. Han ringte til min far og spurte om det var ok om å komme på besøk, men sa ingenting om hvorfor.
Så det første han spør etter da han kom, si meg, het din bestemors far Samuel Pedersen??
Joa, svarte min far. Vær så god, her har du en tremenning du ant. har hørt om før!
Verden er ikke stor, også før DIStreff sin tid

Alf Christophersen skrev:I den forbindelse fortalte han en av disse om bl.a. sin bestemor som kom fra Drøbak da han selv kom fra Hvitsten. Denne skipperen for øvrig ble senere i avisene kjent som Gullskippern da han førte en av skutene med gullet over til USA, via Bermuda.
Mer om Bomma som Louis Johansen færte og dens involvering i gulltransporten fra England til USA (på Hvitsten-ressursen der det nevnes om ham står det feil opplysning, da det var fiskeskøyter og Glasgow som førte gullet fra Norge til England, ikke Bomma, selv om Bomma også var involvert i transport av troppeflyktninger fra Langfjord i Romsdal i aprildagene.
Se nærmere på http://www.warsailors.com/singleships/bomma.html hvor en mer detaljert historie om gulltransporten til USA fortelles.