Båberg, Rygge eller Båberg Trollhättan, Sverige?

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Berit Carlsen
Sted: ÅLESUND

Båberg, Rygge eller Båberg Trollhättan, Sverige?

Legg inn av Berit Carlsen » 16. april 2009 kl. 14.41

Gjelder Claus Johannesen, angivelig født i Sverige ca. 1777. Prøver å "forfølge" ham til Sverige.

I klokkerbok for Rygge, s. 386nr. 2 1818 finnes giftermålet hans med Else Jørgensdatter. Der står det at han er født i "Sverrig". Det er det eneste jeg har på ham som kan lede meg til et fødested.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167

Under fødselen til ene sønnen, Johannes Clausen, f. jan. 1819, står det etter navnet til faren, Claus Johannesen, tilføyd Båberg. Noen som kjenner til om dette er et navn ved Rygge, eller kan det være stedet han kom fra? Har funnet ut at det er noe som heter Båberg i/ved Trollhättan.

Her er linken til sønnens fødsel:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21

Det finnes også en Claus Johannesen finnes i FT 1801 for Moss som kan passe i alder:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1779#ovre

Da håper jeg det er noen som sitter inne med lokalkunnskap om Båberg.

Med hilsen
Berit Carlsen

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Båberg, Rygge eller Båberg Trollhättan, Sverige?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 16. april 2009 kl. 17.41

Hei,

Det er vel helst Buberg det står som 'adresse' til Claus Johannesen ved dåp av sønnen Johannes i 1819 ?

Kona hans, Else Jørgensdatter 9 år gammel i 1801?

'Gårder og slekter i Rygge' bind I - s. 230 omtaler husmannsplasser under garden Buberg. For plassen Bubergdalen omtales Hans Jørgensen Dalen, f.17 jan 1804, d. 10 febr 1857, sønn av Jørgen Johnsen Støtvikdalen. En kontroll ved plassen Støtvikdalen viser at Jørgen Johnsen, f. 1763, d. 12 apr 1825, først ble gift med Sofie Kathrine Hansdtr og en av de andre barna var Else Cathrine Jørgensdatter, f.1792.

Dette som en form for begrunnelse for å tyde Buberg i stedet for Båberg ved dåpen i 1819, men jeg kan ta feil ! Uansett gir det ikke noe svar på ditt egentlige spørsmål om hvor Claus Johannesen kom fra, dessverre.

Mvh Kjell H.

Berit Carlsen
Sted: ÅLESUND

Re: Båberg, Rygge eller Båberg Trollhättan, Sverige?

Legg inn av Berit Carlsen » 16. april 2009 kl. 20.47

Takk for svar! Er enig med deg at der står Buberg, så der svant det håpet om at Claus kom fra Båberg v/Trollh. . Jeg har også funnet ut at det må være "min" Else Jørgensdatter som står oppført i FT 1801. De andre opplysningene dine ser også ut til å være riktige. Skal sjekke fødselen til Hans i KB. Men Jørgen Jonsen var i 2det ægteskab med Sophie Hansdatter. Har funnet ut at han giftet seg første gang 11.7.1788 med pige Marie Willadsdtr., men ikke når han giftet seg for 2.gang. Og hvor det ble av Marie, har jeg heller ikke sjekket ennå.

Takk for hjelpen.

Hilsen
Berit Carlsen

Svar

Gå tilbake til «Rygge»