Noen som kan fortelle meg om hvordan å gå fram - Adopsjon

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj09243
Sted: HAFRSFJORD

Noen som kan fortelle meg om hvordan å gå fram - Adopsjon

Legg inn av gj09243 » 15. april 2009 kl. 18.40

Min far fikk en sønn med en annen kvinne noen år etter jeg ble født. På grunn av uoverstemmelser med hans mor var det ikke noe kontakt mellom denne gutten og resten av familien etter fars død, og noen år senere døde også guttens mor. Han ble så adoptert av sin tante og onkel og tok deres etternavn.
Jeg visste ikke det nye etternavnet hans, men har klart å finne ham på Facebook ved å manuellt gå igjennom alle med samme fornavnet. Jeg er en bestemt dame :lol:
Det var helt fantastisk å se lillebroren min igjen etter over 20 år, og nesten som å se seg selv i speilet :)
Siden han var så liten da far døde er jeg heller ikke sikker på om han husker meg, eller i det hele tatt er klar over at han har en søster.
Er det lovlig for meg å ta kontakt selv? Om ikke; Hvordan skal jeg eventuellt gå fram?

Takker for all hjelp :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Noen som kan fortelle meg om hvordan å gå fram - Adopsjo

Legg inn av Else Berit Rustad » 15. april 2009 kl. 19.51

Det er vel den adopterte selv som eventuelt må ta kontakt, ville jeg tro. Hvordan vet du forresten at han ønsker å bli "funnet"?

Mvh
Else B.

gj09243

Legg inn av gj09243 » 15. april 2009 kl. 20.35

Takker for svar :)

Jeg vet ikke om han ønsker å bli funnet, som sagt så er jeg ikke en gang sikker på om han husker meg. Det er derfor jeg skriver her før jeg eventuellt tar kontakt.
Syns det er forferdelig synd at søsken mister kontakt på den måten, men om loven er slik at det kun er den adopterte som kan gjennoppta kontakt så har jeg ikke noe annet valg enn å la det ligge..

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 15. april 2009 kl. 21.13

Det lover/forskrifter seier, er at den adopterte har rett til å få vite om opphavet dersom han/ho spør - og at desse opplysningane er sperra for alle andre. Men i dette tilfellet har du vel dei opplysningane som skal til. Då seier ikkje regelverket noko meir. Det vert opp til deg om du vil ta kontakt og korleis. Det vert det eit spørsmål klokskap, takt og tone .... - og det er naturlegvis vanskelegare enn eit reint juridisk spørsmål.

Ein tanke kan vere å bruke ein nøytral mellommann. Frelsesarmeen er eit mogeleg alternativ. Dei har formidla både kontakt og avvisning tidlegare og har røynsle med korleis dette bør gjerast. (I mange tilfelle har dei i tillegg spora opp den "ukjende" eller "bortkomne" slektningen, men det vert ikkje aktuelt her).

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 16. april 2009 kl. 0.14

En alternativ måte er å "tilfeldigvis" støte på vedkommende, men uten å fortelle hvem du er i første omgang.

Alt etter hvilken kontakt du får kan du jo forsiktig spørre ham om foreldre og hva han vet om dem. Hvis han vet at han har en storesøster, så kan du jo forsiktig fortelle at det er deg.

Ikke sikkert at han vil kople likhet med slektskap.

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 16. april 2009 kl. 10.50

Du kan ta kontakt med noen på http://adopterte.no - de kan sikkert stille opp og være mellommenn/damer. Det er en forening for adopterte barn i Norge. De kan sikkert også gi deg gode tips til hvordan du kan gå frem. Det står noen telefonnummer der til to personer.

Men for å ta spørsmålene dine, så har du selvsagt lov til å ta kontakt i den grad du vet at han er adoptert og at han er din bror. Dette regner jeg med at du er helt sikker på, og ikke bare tar leting på Facebook som sannhetsvitne på det. Du sier du har sett han, og ser familielikheten. Det kan være en indikasjon, men fortsatt ikke entydig bevis på at det er rett person du har funnet.

Det er en stor, tykk mur mellom den biologiske familien og adoptivbarnet, som umuliggjør kontakt fra den biologiske familien. De kan legge et brev inn i mappen hos adoptivbarnet hos Fylkesmannen, slik at om det skulle undersøke om sine biologiske foreldre, så vil brevet ligge der. Det er sånn at om barnet undersøker sitt biologiske opphav hos Fylkesmannen, så vil de FØRST sende en skriftlig meddelelse til de biologiske foreldre om at kontakt KAN skje, i og med at adoptivbarnet har fått kjennskap til sine biologiske foreldre.

Men ta en prat med de i "Foreningen Adopterte". Jeg har blogget litt om dem, og søket etter min egen søster. http://petters-slekt.blogspot.com/

Lykke til! Om du har funnet rett person, så må du bare ta kontakt. Blod er tykkere enn vann.

Mvh
Petter Stene

gj09243

Legg inn av gj09243 » 16. april 2009 kl. 15.39

Takker igjen for noen flotte svar :)

Joda, jeg er 100% sikker på at dette er min bror. Ikke bare på grunn av fornavnet og bilder, men også fødselsdato og bosted.

Har tenkt mye på dette her i natt og jeg tror jeg kommer til å bruke en mellommann til å kontakte hans nåværende foreldre først.. De kjenner ham og vet om mulige problemer han kan hatt etter å ha mistet begge foreldrene, ingen kontakt med fars side av slekten, om han i det hele tatt ønsker noen form for kontakt osv.
Jeg ønsker ikke å rippe opp i gamle sår, om det er noen, så jeg tror den beste måten er at hans foreldre får overveie saken og finne den beste måten å ta det opp med ham på.

Kommer til å sjekke ut linkene over og ta noen telefoner rundt til folk som jobber med dette.
Har lett så lenge og nå som jeg har funnet ham er det plutselig et hav av ting å ta hensyn til..
Det viktigste er at jeg har funnet broren min igjen og at det ser ut som om han har det bra :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. april 2009 kl. 19.31

Jeg synes du har kommet fram til en flott løsning, Linda!

Lykke til :)

Mvh
Else B.

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 16. april 2009 kl. 20.11

Først av alt - lykke til. ;)

Et annet moment, som jeg ikke kan se er nevnt her; vil hans adoptivforeldre sette pris på om du kontaktet dem? Dette kan du jo ikke vite, og det er en sjangs å ta.

Hva med å se om du kan finne en venn av ham, som du kan snakke litt med?

Uansett, jeg ønsker alle parter en lykkelig gjenforening! :)
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 16. april 2009 kl. 20.34

Er du helt sikker på at det foreligger formell adopsjon med bevilling, eller kan det tenkes kun å være et fosterbarnsforhold?
Uansett - det er taktfullhet som her blir viktig, og slik du så reflektert skriver er jeg sikker på at du kommer til å håndtere dette på en god og riktig måte! Også jeg ønsker deg lykke til!
For ordens skyld legger jeg inn det som adopsjonsloven (av 1986) inneholder av rettsregler i et tilfelle som dette:

"§ 11. Forvaltningsloven § 18 første ledd skal ikke være til hinder for at partene i en adopsjonssak holdes ukjent for hverandre (anonym adopsjon).

§ 12. Adoptivforeldre skal så snart som tilrådelig fortelle adoptivbarnet at det er adoptert.

Fra barnet er 18 år har det krav på å få opplyst fra departementet hvem de opprinnelige foreldre er."

Adopsjonsloven inneholder følgelig ikke noe forbud mot at biologisk familie tar kontakt med den bortadopterte, men de kan ikke kreve statens medvirkning til kontakt.
Venleg helsing Kjetil

Svar

Gå tilbake til «Generelt»