Kirkebøkene

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj09148
Sted: Spania

Kirkebøkene

Legg inn av gj09148 » 1. april 2009 kl. 14.41

Hjelp, jeg har mistet "tråden"!

Hei!

Jeg er veldig interessert i slektsgransking, og har forsøkt å begynne. Oppdaget imdlertid ganske fort at dette ikke er enkelt; Tar utgangspunkt i kirkebøkene, men når jeg kommer til slutten av 1800 -tallet, er kirkebøkene slått sammen med flere kommuner (jeg leter på Leka Kommune) samt at det er utrolig vanskelig og tyde skriften til disse prestene.....

Noen tips for hvordan en kommer seg videre? Hvordan vet en at det er riktig person en har funnnet, hvis f.eks du vet fornavnet men ikker er sikker på etternavnet?

Fint med noen tips :roll:

Hilde

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Kirkebøkene

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. april 2009 kl. 19.09

Hei og velkommen til forumet.

Litt om sognehistorikken for hver prestegjeld med oversikt over kirkebøker finner du på digitalarkivet. For Nord Trøndelag og Leka her:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... delag.html

Ellers så er mange av DIS sine medlemmer noen kløppere i å tyde gammel skrift. Står du fast så kan du be om hjelp her i slektsforumet, Forumet Hjelp til tyding av kildemateriale.

For kryssjekking av opplysninger er jo folketellingene som ligger på nett et fantastisk materiale. Finner en for eksempel et gardsnavn i kirkeboka kan en søke på garder i folketellingene og kanskje slik også få fastslått navn som er vanskelig å tyde.

På slektsform vil det alltid være noen som er villig til å hjelpe. Tror det er alt for mange som har vegring mot å stille spørsmål.

Lykke til

Vh Helge

Svar

Gå tilbake til «Leksvik»