Jami forlise i 1958

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20573
Sted: RANDABERG

Jami forlise i 1958

Legg inn av dn20573 » 31. mars 2009 kl. 22.13

Forlise til "Jami" ved Stadt 09.07.1958. Er det noen der ute som kjenner til dette forlise, og har noen bedre bilde av redningen av mannskapet fra "Jami". Redningen var organisert over Ålesund Radio. Manskapet fra "Jami" ble fraktet inn til Ålesund.

Det skal ha kommet ut ei bok i 1958 som omhandler berningen. Det er fra denne boka disse bildene er hentet fra. Ønsker å komme i kontakt med folk som kjenner til denne boka.

Har alt som er skrevet om forlise i Bergenavisene og Ålesundavisene.

På bilde under:
Fra venstre kaptein Karl A. Meyer (far) fra "Jami", i midten skipperJohan Holset fra redningsfartøyet "Steinfalk", og til høgre passasjer Konrad Avløp.

"Jami tilhørte Jacob Misje i Bergen.

Karl
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj10206
Sted: TANANGER

Re: Jami forlise i 1958

Legg inn av gj10206 » 23. oktober 2009 kl. 15.40

Hei,
Johan Hoset, kaptein på M/S Steinfalk, var min far. Mens redingsaksjonen pågikk satt jeg (12 år gammel) med øret klistret til vår stueradio og lyttet på nødfrekvensen på "Fiskeribølgen". Min far døde i mai 1991, men jeg har ikke vært i stand til å finne noen bilder fra hendelsen, annet enn det samme avisbidet som du allerede har. Derimot har jeg et oljemaleri, som er malt av maleren Peder Jacobsen fra Molde, etter et bilde som ble tatt av en av mannskapet ombord.
Etter mine opplysninger skjedde ikke forliset ved Stadt, men omtrent midtveis mellom Island og Stadt.

Ta gjerne direkte kontakt med meg på min E-mail: [email protected]

Mvh
Torvald Hoset

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»