Christopher Ravn og Cathrine Marie Jersin-Voss 1800.
Moderator: MOD_Hordaland
Christopher Ravn og Cathrine Marie Jersin-Voss 1800.
Hei!
Jeg er på leting etter min tipp-tippoldefar Peter Andreas Jersin. Født 1798-99? Hvor?
Han giftet seg i Bergen-St.Jørgen hospital kirke 18.12.1831 Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620282.jpg
med Pernille(Petronelle) Gullaksdatter født i Bergen 15.12.1807.
Her står det at Peter Andreas er 33 år. Og Pernille (Petronelle) er 24 år. Begge arbeider på Aarstad Papirmølle.
Problemet mitt er å "spore opp" den rette -("min")- Peter Andreas Jersin.
Jeg ser av Kirkeboka for Voss 1800 at det er en Peter Andreas Ravn som døpes okt.1800.
Det står noe om 2 år der også. Kan dette bety at han var 2 år da han ble døpt?
Kan det også bety at han senere har byttet etternavnet fra Ravn-Jersin? Jrf. mors navn.
Og hvor blir de av senere?
Det siste sporet jeg finner av familien Christopher Ravn/Catrine Marie Jersin er ved en dåp i Voss i 1807, hvor Christopher Ravn var fadder.Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630371.jpg
(Ligger nederst på venstre side i lenken.)
Her står det noe tekst etter Luint. Ravn som jeg ikke klarer å tyde. Står det noe om at han har fått seg annet oppdrag??...,vel jeg håper å få noen som er mer "garvet" i dette forum til å hjelpe meg med mysteriet.
Mvh
Johan Krüger
Jeg er på leting etter min tipp-tippoldefar Peter Andreas Jersin. Født 1798-99? Hvor?
Han giftet seg i Bergen-St.Jørgen hospital kirke 18.12.1831 Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620282.jpg
med Pernille(Petronelle) Gullaksdatter født i Bergen 15.12.1807.
Her står det at Peter Andreas er 33 år. Og Pernille (Petronelle) er 24 år. Begge arbeider på Aarstad Papirmølle.
Problemet mitt er å "spore opp" den rette -("min")- Peter Andreas Jersin.
Jeg ser av Kirkeboka for Voss 1800 at det er en Peter Andreas Ravn som døpes okt.1800.
Det står noe om 2 år der også. Kan dette bety at han var 2 år da han ble døpt?
Kan det også bety at han senere har byttet etternavnet fra Ravn-Jersin? Jrf. mors navn.
Og hvor blir de av senere?
Det siste sporet jeg finner av familien Christopher Ravn/Catrine Marie Jersin er ved en dåp i Voss i 1807, hvor Christopher Ravn var fadder.Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630371.jpg
(Ligger nederst på venstre side i lenken.)
Her står det noe tekst etter Luint. Ravn som jeg ikke klarer å tyde. Står det noe om at han har fått seg annet oppdrag??...,vel jeg håper å få noen som er mer "garvet" i dette forum til å hjelpe meg med mysteriet.
Mvh
Johan Krüger
Re: Christopher Ravn og Cathrine Marie Jersin-Voss 1800.
Hei
Finner på FS.: Peter Andreas Jersin f. 26/11- 1801 på Voss.( kan lett være forskjell på noen år på FS)
Foreldre : Andreas U. Jersin/ Thale Hellena Ravn
Det passer jo med navn?
Hilsen
Grethe Aud

Finner på FS.: Peter Andreas Jersin f. 26/11- 1801 på Voss.( kan lett være forskjell på noen år på FS)
Foreldre : Andreas U. Jersin/ Thale Hellena Ravn
Det passer jo med navn?
Hilsen
Grethe Aud
- Else Berit Rustad
Johan:
Her er dåpen til Peter Andreas Ravn (venstre side, litt nedenfor midten). Han er døpt 24. oktober 1800:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-130
Det står ingenting om "2 år" i denne innførselen, men derimot står det at moren ble introdusert 2. S. i Nov. (2. søndag i november). Er det denne anmerkningen du mente hadde noe med alder å gjøre?
Ravn er en av fadderne ved den andre dåpen. Disse fadderne er:
Lieut. Ravn, SognePræsten til Gravens Kald Herr G. Kars, SognePræsten til Kintzervigen Niels Herzberg, Jomfru Catrine Fleischer, Madamme Marie Blomberg.
Det som står like etter Ravn, har altså ikke noe med ham å gjøre, men er tittelen til neste fadder.
Mvh
Else B.
Her er dåpen til Peter Andreas Ravn (venstre side, litt nedenfor midten). Han er døpt 24. oktober 1800:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-130
Det står ingenting om "2 år" i denne innførselen, men derimot står det at moren ble introdusert 2. S. i Nov. (2. søndag i november). Er det denne anmerkningen du mente hadde noe med alder å gjøre?
Ravn er en av fadderne ved den andre dåpen. Disse fadderne er:
Lieut. Ravn, SognePræsten til Gravens Kald Herr G. Kars, SognePræsten til Kintzervigen Niels Herzberg, Jomfru Catrine Fleischer, Madamme Marie Blomberg.
Det som står like etter Ravn, har altså ikke noe med ham å gjøre, men er tittelen til neste fadder.
Mvh
Else B.
Hei Grethe Aud!
Takk for svar. Jeg har sett på dette med Peter Andreas Jersin og Voss 1801. Det passer med navnet, men alder/år stemmer ikke-hvis det ikke, vel og merke er ført opp feil alder i kirkeboka for St.Jørgen hospital kirke i Bergen 18.12.1831. (Kirkeåret 1832) 33år står det der. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620282.jpg
Jeg har undersøkt alt som står i arkivene og i kirkebøkene om ekteparet Peter Andreas Jersin og Pernille(Petronelle) Gullaksdatter. (St.Jørgen hospital kirke)
I 1851 dør Peter Jersin(Papirarbeider-Papirmøllen)
Her står det oppgitt alder 56 år. ??
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690611.jpg
Jeg er nokså sikker på at dette er "min" Peter Andreas Jersin fra 1831. Og da var han 33 år!
For i 1856 dør Peter Andreas Jersin og Pernille Gullaksdatters sønn- Jørgen Julius. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690620.jpg
Pernille Gullaksdatter er da enke.
Det er forsatt noe tvil hos meg når Peter Andreas Jersin var født og hvor. (??)Hvem som var hans foreldre osv.
Jeg leter fortsatt... og er selvfølgelig takknemlig for den hjelpen jeg kan få.
Mvh
Johan
Takk for svar. Jeg har sett på dette med Peter Andreas Jersin og Voss 1801. Det passer med navnet, men alder/år stemmer ikke-hvis det ikke, vel og merke er ført opp feil alder i kirkeboka for St.Jørgen hospital kirke i Bergen 18.12.1831. (Kirkeåret 1832) 33år står det der. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620282.jpg
Jeg har undersøkt alt som står i arkivene og i kirkebøkene om ekteparet Peter Andreas Jersin og Pernille(Petronelle) Gullaksdatter. (St.Jørgen hospital kirke)
I 1851 dør Peter Jersin(Papirarbeider-Papirmøllen)
Her står det oppgitt alder 56 år. ??
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690611.jpg
Jeg er nokså sikker på at dette er "min" Peter Andreas Jersin fra 1831. Og da var han 33 år!
For i 1856 dør Peter Andreas Jersin og Pernille Gullaksdatters sønn- Jørgen Julius. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690620.jpg
Pernille Gullaksdatter er da enke.
Det er forsatt noe tvil hos meg når Peter Andreas Jersin var født og hvor. (??)Hvem som var hans foreldre osv.
Jeg leter fortsatt... og er selvfølgelig takknemlig for den hjelpen jeg kan få.
Mvh
Johan
- Else Berit Rustad
Johan:
Hvis du ser på linken jeg ga deg vedr. dåpen, vil du jo se hvem som var foreldrene til Peter Andreas? Både far og mor står jo der?
Mvh
Else B.
Hvis du ser på linken jeg ga deg vedr. dåpen, vil du jo se hvem som var foreldrene til Peter Andreas? Både far og mor står jo der?
Mvh
Else B.
Hei Else B!
Takk for ditt svar. Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få fra dere i forumet.
Det er helt korrekt det du har skrevet. Jeg innser nå at jeg var litt utafor sporet!
Men som du ser og forstår er jeg veldig ivrig etter å få vite bakgrunnen for min tipp-tippoldefar Peter Andreas Jersin.
Jeg tror rett og slett at jeg må gå bort fra Peter Andreas Ravn døpt okt.1800 på Voss.
(Noe passet jo der også!)
Jeg leter og leter....
Mvh
Johan
Takk for ditt svar. Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få fra dere i forumet.
Det er helt korrekt det du har skrevet. Jeg innser nå at jeg var litt utafor sporet!
Men som du ser og forstår er jeg veldig ivrig etter å få vite bakgrunnen for min tipp-tippoldefar Peter Andreas Jersin.
Jeg tror rett og slett at jeg må gå bort fra Peter Andreas Ravn døpt okt.1800 på Voss.
(Noe passet jo der også!)
Jeg leter og leter....
Mvh
Johan
- Else Berit Rustad
Synd hvis du må gå bort fra denne
Foreldrene passet så bra: Lieutenant Christopher von Ravn og Frue Catrine Marie Jersin....
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
-
- Sted: HAUGESUND
Peder Andreas Jersin født på Voss 20/11/1801, døpt 26/11 1801, er det ikke.
Han ble gift i Hogganvik, Rogaland 19/09/1836 med Thomine Fredrikke von Krog.
Død Bergen i 1883.
Mvh Edith
Han ble gift i Hogganvik, Rogaland 19/09/1836 med Thomine Fredrikke von Krog.
Død Bergen i 1883.
Mvh Edith
Hei Edith!
Takk for hurtig svar. Jeg er imponert!
Kan det likevel være Peter Andreas Ravn døpt på Voss okt. 1800?
Som giftet seg med Pernille (Petronelle) Gullaksdatter 18.12.1831 i St.Jørgen hospital kirke i Bergen?
Og som nå heter Peter Andreas Jersin? Jeg får en hard nøtt og knekke her
Da jeg er nokså "fersk" i dette forum tar jeg fortsatt imot den hjelpen jeg kan få fra dere der ute...
Mvh
Johan
Takk for hurtig svar. Jeg er imponert!
Kan det likevel være Peter Andreas Ravn døpt på Voss okt. 1800?
Som giftet seg med Pernille (Petronelle) Gullaksdatter 18.12.1831 i St.Jørgen hospital kirke i Bergen?
Og som nå heter Peter Andreas Jersin? Jeg får en hard nøtt og knekke her

Da jeg er nokså "fersk" i dette forum tar jeg fortsatt imot den hjelpen jeg kan få fra dere der ute...
Mvh
Johan
Hei dere!
Ifølge FS døde Kaptein Christopher Ravn i 1851. Hvor-?? Catrine Marie Jersin døde 1867 i Finland-Åbo?
Kan det hende de har flyttet til Sverige/Finland. Ifg. opplysningen jeg fant på FS ser det slik ut.
Deres sønn Peter Andreas Ravn ble ikke konfirmert på Voss. Hvor ble det av ham?
Jeg har en svak anelse om at dette er "min" Peter Andreas Jersin som "dukker opp" og gifter seg i Bergen i 1831.
Jeg må faktisk ha mer opplysninger før jeg kan tro på det....
Mvh
Johan
Ifølge FS døde Kaptein Christopher Ravn i 1851. Hvor-?? Catrine Marie Jersin døde 1867 i Finland-Åbo?
Kan det hende de har flyttet til Sverige/Finland. Ifg. opplysningen jeg fant på FS ser det slik ut.
Jeg har en svak anelse om at dette er "min" Peter Andreas Jersin som "dukker opp" og gifter seg i Bergen i 1831.
Mvh
Johan
Johan Krüger skrev:Hei dere!
Ifølge FS døde Kaptein Christopher Ravn i 1851. Hvor-?? Catrine Marie Jersin døde 1867 i Finland-Åbo? (Byen heter Turku i dag.)
Hvis det er noen der ute som vet-kan noe om omtalte,er jeg takknemlig for tilbakemelding.
Vet at det finnes god informasjon på Voss- (og andre steder-bygdebøker fra Voss bla.) fra begynnelsen av 1800 årene.
Mvh
Johan
Hei
Så tilfeldigvis denne "gamle" debatten.
Så vidt jeg kan se er det nok Peter Andreas Ravn som har tatt morens etternavn.
Dette var ikke uvanlig dersom morens navn var av "bedre" ætt.
Dersom du fortsatt er interessert har jeg endel om opphavet til Peter Andreas Ravn.
mvh
Terje W. Meldahl
Dersom du fortsatt er interessert har jeg endel om opphavet til Peter Andreas Ravn.
mvh
Terje W. Meldahl
Hei
mvh
Terje W. Meldahl
mvh
Terje W. Meldahl