Bilde fra gravferd i Gildeskål (?) ca 1927-1929.

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj07056
Sted: MELHUS

Bilde fra gravferd i Gildeskål (?) ca 1927-1929.

Legg inn av gj07056 » 19. mars 2009 kl. 14.11

Er det noen som kjenner igjen personene på dette bildet? Det må være tatt ca 1927-1929.
Den lille jenta med skremt blikk er min farmor, Klara Bjørkavåg (f. Grøtting). Hun er født i 1920, og bildet er datert utifra antagelsen om at hun må være ca 7-9 år her.
Mannen ved siden av henne, tror jeg er hennes morfar Johan Oluf Ingebrigtsen Lund?
Jeg antar likeledes at den høye kvinnen ved siden av Klara (til høyre) er Johans kone Kaia, som står ved siden av sin datter, min oldemor Agnes Jentine Johansdatter Lund (Gift Grøtting, kanskje senere gift Christensen).

Jeg leter etter Klaras pappa (Agnes`mann), Johannes Olai Bredal Grøtting (1893-?).
Kan han være en av mennene på bildet?
Er det noen som kan tenke seg hvem som blir begravet, eller som kjenner igjen andre personer i gravfølget?

Takknemlig for alle svar!

Mvh
Rikke
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Bilde fra gravferd i Gildeskål (?)

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 20. mars 2009 kl. 8.44

Hei :)

Kan dessverre ikkje hjelpa deg med personane på bilde, men på DIS Gravminner fann eg ein Johannes Grøtting gravlagt 5/11 1970 på Orelund Gravplass (Nybo) i Sandefjord. Dessverre står ikkje fødsesldato. Kan det vera den du leiter etter?

Mvh
Anne Lisbeth

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 20. mars 2009 kl. 19.46

Hallo Rikke - kjekt å se deg på Slektsforum. Lurte på om det er noen mulighet for at bildet kan være tatt på Borgund kirkegård (M&R)?

Er personene på bildet fra Gildeskål?

:D som du ser har jeg skrytebilde av mitt nye barnebarn, Påls nyfødte sønn, Marcus som bilde.
Hilsen fra Marianne

gj07056

Legg inn av gj07056 » 3. april 2009 kl. 17.59

Hei!
Helt riktig -det er nok min oldefar. Jeg har blitt tipset om denne gravsteinen tidligere, noe som tyder på at han endte opp med kone og barn i Sandefjord. Imidlertid vet jeg ingenting om når han kom dit, om han fikk flere barn etc.

gj07056

Legg inn av gj07056 » 3. april 2009 kl. 18.01

Hei Marianne!
Bildet er garantert ikke fra Borgund, det må etter all sannsynlighet være tatt i eller ved Gildeskål, siden det var der min farmor vokste opp.

Jan Lasse Eilertsen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 16. desember 2010 kl. 16.46

Hei,

ingen kjente personer for meg, griper tak spørsmålet om hvor det kan være. Huset bak ligner ikke på Gildeskål prestegård, slik den står i dag, men den kan være omgjort. Kan det være at det er tatt utenfor huset det avdøde bodde, før følget tok veien til kirka eller gravplassen?

Over hodet til din farmor synes jeg at jeg ser antydningen til sjø og bratte lagdelte fjell i bakgrunnen. Det kan Sandhornøya sett fra Sund eller lengere inne i fjorden.

Kunne du poste et skarpere bilde av denne delen av bildet?

Jeg legger med et bilde av det partiet av Sandhornøya som jeg tenker på, sett fra Inndyr, sammen med utsnittet fra bildet ditt.

mvh
Jan
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Gildeskål»