Underoffiserskoler i artilleriet

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Underoffiserskoler i artilleriet

Legg inn av dn22204 » 22. februar 2009 kl. 0.48

Jeg trenger litt bistand til leting av kilder.

Jeg leter etter en som ble tok eksamen ved Den Kgl. norske artilleribrigades underoffiserskole i 1868. Ble gevorben overkonstabel i 1869, landvernsjersjant i 1871, nasjonal sersjant også i 1871 og gevorben sersjant i 1873 (på seks år).

Jeg har sett i håndbok for statsarkivene, hvor det på s 416 står "I statsarkivene finnes arkiver fra underoffiserskolene i Trondheim (1838-1939) ..."

Er det noen som vet hvilken våpengren dette gjelder ?

I boken "Underoffiserer ved artilleriet i Trøndelag" side 35, står det "Ved Kongl. res. av 8/12 1866 så ble det i følge Wergelands forslag opprettet skole i garnisonene. Dette var de såkalte Overkonstabelskoler. Uten å ha bestått eksamen fra en av disse skoler kunne eleven ikke komme inn på Underoffiserskolen i Oslo. Alle manskaper i garnisonene måtte gå på overkonstabelskolen"

Hvilke garnisoner fantes på den tiden ? Aktuelle steder er Trondheim, Oslo evt. Kristiansand.

Vedkommende person jeg leter etter var født i 1849/50 og heter Adolf Fredriksen Groth Monrad. Han er uekte barn, døpt i Kristiansand. Det er usikkert hvor han vokste opp. Jeg vet ikke hvor han var mellom 1850 og 1872, hvor han fikk et uekte barn i Trondheim, da som sersjant. Jeg prøver å finne kilder hvor jeg kan finne belegg for
a) hans militære karriere
b) hans liv mellom 1850 og 1872

Det ultimate søket er å prøve å finne ut hvem som er hans far. Han som er nevnt i dåpen, Johannes Fredriksen, handelsmann fra Trondheim. Adolf ble døbt Adolf Groth. Hvor Monrad navnet kom fra er forløpig litt usikkert.

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Underoffiserskoler i artilleriet

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 22. februar 2009 kl. 4.17

Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Underoffiserskoler i artilleriet

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 22. februar 2009 kl. 4.35

Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»