Botolf Olsen (1821-89) - født i Voss
Moderator: MOD_Hordaland
Botolf Olsen (1821-89) - født i Voss
For ordens skyld opplyser jeg at jeg har hatt en etterlysning etter Botolf på Webdebatt uten å komme noe lengre.
Botolf flyttet nordover til Borge i Nordland og giftet seg der 23. okt. 1856 med Wilhelmine Hansdtr. (1832-1908) fra Borge. Ved vielsen står det at faren het Ole Nielsen.
Ut fra de aldrene som er dokumentert ved hans bevegelser i Borge, anslår jeg at han var født ca. 1821. Det står at han var født i "Vos" (Bergens stift).
Jeg har lett i kirkebøkene etter hans fødsel og konfirmasjon, men ikke funnet han.
Vi vet at han druknet på sjøen i 1889 utenfor Borge.
Håper på svar på mysteriet. Takker på forhånd.
Hermod Moursund
Botolf flyttet nordover til Borge i Nordland og giftet seg der 23. okt. 1856 med Wilhelmine Hansdtr. (1832-1908) fra Borge. Ved vielsen står det at faren het Ole Nielsen.
Ut fra de aldrene som er dokumentert ved hans bevegelser i Borge, anslår jeg at han var født ca. 1821. Det står at han var født i "Vos" (Bergens stift).
Jeg har lett i kirkebøkene etter hans fødsel og konfirmasjon, men ikke funnet han.
Vi vet at han druknet på sjøen i 1889 utenfor Borge.
Håper på svar på mysteriet. Takker på forhånd.
Hermod Moursund
-
- Sted: VOSS
Re: Botolf Olsen (1821-89) - født i Voss
Det finnes en Botolv Olsen f. 1824 på Giljarhus, Opheim i Vossestrand.
Foreldre er Ola Person Haugstølen f. 1779 - død 1837 , gift 1813 med Marta Botolvsdtr. Lunde f. 1789.
Botolvs søster Marta f. 1821, gift med Anders Nilson Lunde, flyttet også til Borge i Lofoten :
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 011&lnr=00
I "Ættebok for Vossestrand" av Roald Lyngvær, er hun nevnt som flyttet til Amerika , mens det i kirkeboka står at hun dro til Nordland. Botolv er ikke nevnt utflyttet hverken i kirkeboka eller ætteboka.
Kan dette være rett Botolv ? Mvh. Britt
Foreldre er Ola Person Haugstølen f. 1779 - død 1837 , gift 1813 med Marta Botolvsdtr. Lunde f. 1789.
Botolvs søster Marta f. 1821, gift med Anders Nilson Lunde, flyttet også til Borge i Lofoten :
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 011&lnr=00
I "Ættebok for Vossestrand" av Roald Lyngvær, er hun nevnt som flyttet til Amerika , mens det i kirkeboka står at hun dro til Nordland. Botolv er ikke nevnt utflyttet hverken i kirkeboka eller ætteboka.
Kan dette være rett Botolv ? Mvh. Britt
Tusen hjertelig takk, Britt.
Tror nok at vi her er nokså nær der det "smeller". Så mye som jeg har lett... Kan det egentlig være noen andre? At han ikke er innskrevet som utflyttet, kan jo være en forglemmelse eller at han rett og slett ikke har meldt fra. Jeg ser vel egentlig ingen andre alternativer.
Finner du bedre forslag er jeg svært takksam. Takk igjen!
Hermod
Tror nok at vi her er nokså nær der det "smeller". Så mye som jeg har lett... Kan det egentlig være noen andre? At han ikke er innskrevet som utflyttet, kan jo være en forglemmelse eller at han rett og slett ikke har meldt fra. Jeg ser vel egentlig ingen andre alternativer.
Finner du bedre forslag er jeg svært takksam. Takk igjen!
Hermod
-
Ved Botolvs vielse kan farens navn være feilskrevet. Det hender av og til.
Det kan være en ide å se om familiene har hatt kontakt, f.eks. vært fadder ved barnas dåp, alle barna til begge familiene er født i Borge.
Det kan være en ide å se om familiene har hatt kontakt, f.eks. vært fadder ved barnas dåp, alle barna til begge familiene er født i Borge.
Takk igjen, Brit. Du er flink!
En god ide å se på fadderne til barna. Det skal jeg gjøre i morgen.
En god ide å se på fadderne til barna. Det skal jeg gjøre i morgen.
Har sett på barnas dåp, men finner bare en gang at Anders Nilsen (Andreas Nilsen) er fadder, men jeg har ikke sett på Martas barn. Det skal jeg gjøre.
Vi vet at Marta kom nordover sammen med mann og et ett år gammel barn i 1852. Det er vel sannsynlig at Botolf har blitt med sin to eldre søster for han ble gift i 1853 etter å ha vært i tjeneste på Rystad i Borge i ett år (der også Wilhelmine var).
Alt stemmer - bare at vi mangler dokumentasjon for utflytting/innflytting, men jeg tror at han ikke er blitt registrert. Marta og Botolf må være de to yngste barna til Ole Pedersen Haugstølen og Marta Botolfsdtr. Lunde. Har ikke lett etter barna fra 1810-1823, f.eks. Det er også en annen løs tråd - at det ved vielsen til Botolf heter at faren het Ole Nielsen og ikke Ole Pedersen. Jeg tror at jeg sier at sannsynligheten er stor for at dette er det riktige hendelsesforløpet.
Er det noen som vet hvem foreldrene til Ole Pedersen Haugstølen (1779-1837) var?
Hermod
Vi vet at Marta kom nordover sammen med mann og et ett år gammel barn i 1852. Det er vel sannsynlig at Botolf har blitt med sin to eldre søster for han ble gift i 1853 etter å ha vært i tjeneste på Rystad i Borge i ett år (der også Wilhelmine var).
Alt stemmer - bare at vi mangler dokumentasjon for utflytting/innflytting, men jeg tror at han ikke er blitt registrert. Marta og Botolf må være de to yngste barna til Ole Pedersen Haugstølen og Marta Botolfsdtr. Lunde. Har ikke lett etter barna fra 1810-1823, f.eks. Det er også en annen løs tråd - at det ved vielsen til Botolf heter at faren het Ole Nielsen og ikke Ole Pedersen. Jeg tror at jeg sier at sannsynligheten er stor for at dette er det riktige hendelsesforløpet.
Er det noen som vet hvem foreldrene til Ole Pedersen Haugstølen (1779-1837) var?
Hermod
-
Ola Persen og Marta Botolvsdtr. hadde disse barna :
Per f. 1813
Ola f. 1818
Marta f. 1821 g.1850 m. Anders Nilsen Lunde-Selland
Botolv f.1824
Ingebjørg f. 1830
Foreldrene til Ola : Per Larson Haugstølen, f. 1755, d. 1803 gift 1778 med Marta Olsdtr. Årmot, f. 1751 , d. 1841.
De hadde 4 sønner som var døpt Ola. Den eldste f. 1779, og den yngste f. 1793, vokste opp.
Haugstølen 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=406#ovre
Muligens Ole Pedersen i 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6620#ovre
Marta Botolfsdtr 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6706#ovre
Per f. 1813
Ola f. 1818
Marta f. 1821 g.1850 m. Anders Nilsen Lunde-Selland
Botolv f.1824
Ingebjørg f. 1830
Foreldrene til Ola : Per Larson Haugstølen, f. 1755, d. 1803 gift 1778 med Marta Olsdtr. Årmot, f. 1751 , d. 1841.
De hadde 4 sønner som var døpt Ola. Den eldste f. 1779, og den yngste f. 1793, vokste opp.
Haugstølen 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=406#ovre
Muligens Ole Pedersen i 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6620#ovre
Marta Botolfsdtr 1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6706#ovre
-
Det ser ut til at flere av samme slekt flyttet nordover, dette må være onkel til Marta og Botolv som flyttet i 1838. Ola Person f. 1793 g. 1829 med Kari Eriksdtr. (el Eilivsdtr.)
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=158#ovre
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=158#ovre
Flott, Britt.
Kommer du lenger bak i tiden - fra Peder Larsen Haugstølen?
Hermod
Kommer du lenger bak i tiden - fra Peder Larsen Haugstølen?
Hermod
-
Jeg skal se om jeg finner mer info om Botolv Olsen. Men det blir ikke før i neste uke. Kommer tilbake da med ev. aner. Britt
Takker igjen.
Hermod
Hermod
Britt.
Jeg ville bare si at jeg har fjernlånt Vossestrand-boka slik at du slipper å lete fram for meg.
Men hvis du hadde flere opplysninger om Botolv Olsen, er jeg glad for det. Takk igjen for all hjelp.
Hermod
Jeg ville bare si at jeg har fjernlånt Vossestrand-boka slik at du slipper å lete fram for meg.
Men hvis du hadde flere opplysninger om Botolv Olsen, er jeg glad for det. Takk igjen for all hjelp.
Hermod
-
Nå har jeg sett på alle med navnet Ole Nilsen på Voss, som får barn i tidsrommet 1820-1830 og ingen av de har en sønn med navnet Botolv.
Det finnes en Botolv Olsen f. 1828, hans foreldre var Ole Eilivson, Årmot og Gudve Botolvsdtr. Bystølen. De ser ut til å ha flyttet til Store Skiple i Raundalen, Voss.
Kanskje lurt å se nærmere på ham for å være helt sikker.
Ellers så er det vel mest sannsynlig at det er Botolv Olsen Giljarhus som er din mann. Men hundre prosent kan en jo ikke være.
Mvh. Britt
Det finnes en Botolv Olsen f. 1828, hans foreldre var Ole Eilivson, Årmot og Gudve Botolvsdtr. Bystølen. De ser ut til å ha flyttet til Store Skiple i Raundalen, Voss.
Kanskje lurt å se nærmere på ham for å være helt sikker.
Ellers så er det vel mest sannsynlig at det er Botolv Olsen Giljarhus som er din mann. Men hundre prosent kan en jo ikke være.
Mvh. Britt
Takk, Britt.
Selv om en aldri kan være helt sikker, så må det nesten være denne mannen (f. 1824). I Ættebok for Vossestrand står det ingenting bak han, mens det står noe om hvor de har dratt på nesten alle de andre. Men, men....
Takk uansett, Britt. Ætteboka var i hvert fall god!
Hermod
Selv om en aldri kan være helt sikker, så må det nesten være denne mannen (f. 1824). I Ættebok for Vossestrand står det ingenting bak han, mens det står noe om hvor de har dratt på nesten alle de andre. Men, men....
Takk uansett, Britt. Ætteboka var i hvert fall god!
Hermod
-
Ætteboka har litt feil. Det står at søsteren til Botolf og mannen hennes dro til Amerika, men kirkeboka sier Nordland, det samme gjelder onkelen.
Javisst, det husker jeg ikke.
-
Litt nye opplysninger : Botolv Olsen ble konfirmert i Bergen , Nykirken.
Prøvde å legge inn lenke , men maskinen ville ikke.
Du finner ham i kirkebok for Nykirken 1840-1851 side 12, nr. 15. Han var 18 år.
Da er det mulig at han reiste nordover fra Bergen og det er derfor han ikke finnes blandt utflyttede på Voss.
Prøvde å legge inn lenke , men maskinen ville ikke.
Du finner ham i kirkebok for Nykirken 1840-1851 side 12, nr. 15. Han var 18 år.
Da er det mulig at han reiste nordover fra Bergen og det er derfor han ikke finnes blandt utflyttede på Voss.
Jeg har lett og lett etter hans konfirmasjon. Det var flott at du fant den!! Tusen takk, Britt.
Hermod
Hermod