Thore Andersen Sogge

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Rønning
Sted: TRONDHEIM

Thore Andersen Sogge

Legg inn av Tore Rønning » 29. januar 2009 kl. 17.07

Hei.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne noe om ham? Han er f. ca 1772, konfirmert 18 år gammel i 1790 og gift 7 mars 1811, med Gjertrud Olsdatter Sylte f. 2 april 1782. Han har en sønn John (Jo) som er født 11 oktober 1823. Jo har en uekte sønn med min stammor Anne Toresdatter Krangnes og, i følge gard og ættesoga fra surnadal, er Jo Toresen Sogge oppgitt å være fra Ytre Einmoen.

Så ut fra konfirmasjon 1790 skal han være født ca 1772, men her stopper det. Er han født i Ytre Einmoen (der sønnen sies å være fra) og hvor er i såfall det? Finner ikke noe i kirkebøker eller folketellinger som kan gi en indikasjon.

Finner heller ikke navnene på Thore Andersen Sogge eller John Toresen Sogge i folketellingen fra 1801, og ikke Thore Andersen Sogge som født. (Alle opplysningene jeg har funnet, har jeg funnet i kirkebøkene for surnadal)

med vennlig hilsen

Tore Rønning

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Thore Andersen Sogge

Legg inn av Erling Myrbostad » 29. januar 2009 kl. 17.59

Hei,

Skal gjøre et forsøk. Du finner ham forøvrig i Heimer i Surnadal, bind I, side 373 på plassen Ytre Einmoen under Sogge, slik du trodde. Tore Anderssen Hommelstad som han kalte seg da han byksla plassen i 1811 var gift med Gjertrud Olsdatter Sylte fra plassen Einhaugen (Oppistua), f. 1782. Sjå heimar i Surnadal bind II, s. 369. Tore og Gjertrud hadde 8 barn, deriblandt sønnen Jo Toresen, også kalla Sterk-Jo.

Kan også nevne at foreldra til Tore Anderssen var Anders Toresen Hommelstad, født på garden Hommelstad i Surnadal i 1730, og gift 1769 med Maret Toresdatter Øye, Klokkargarden, f. 1745. De flytta til Heinset i Valsøyfjorden og bosatte seg der, og Tore Andersen voks opp der, og er trolig også født der. Han er født i 1776 står det i bygdebøkene i Surnadal, men jeg har ikke sjekket om dette er rett. Han hadde i alle fall 3 søstre, hvorav to var gift i Surnadal. Bror til Maret Toresdatter, Ola Toresen Øye, slo seg forøvrig også ned på Hendset.

Si fra hvis du ønsker mer utfyllende opplysninger.

mvh Erling

Tore Rønning

Legg inn av Tore Rønning » 29. januar 2009 kl. 18.31

Hei.

Tusen takk for god hjelp. Ser bla nå hvor Hommelstad kommer fra. Har sett navnet som fadder i noen av dåpene jeg har funnet. Jeg skal sortere ut det jeg har funnet, samt gå på biblioteket og se i heimar i surnadal (den får vi ikke låne) og se hva jeg finner. Jeg skal komme tilbake til deg om jeg trenger mer utfyllende opplysninger :D (går ut fra de 8 barna står nevnt i heimar i surnadal? eller om jo toresen fikk flere barn? )

igjen takk for opplysningene.

med vennlig hilsen
Tore

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 29. januar 2009 kl. 20.06

Hei igjen,

De 8 barna står nevnt i Heimar i Surnadal, ja. Om Jo står bl.a.: Jo, f. 1823, gift i Rindal 1863 med Anne Jonsd. Rindal. Dei utv. til Amerika med borna: Trine, f. 1866, Jon, f. 1868, Gjertrud, f. 1869.

litt lenger ned står og at Jo og Ane Toresd. Kragnes hadde sonen Lars, f. 1851.

Mye att og fram med denne slekta, så du får bare be om hjelp dersom du har problemer med å finne alt i tilgjengelige bøker. Jeg sitter på ganske mye lokalstoff her på Nordmøre.

Erling

Tore Rønning

Legg inn av Tore Rønning » 29. januar 2009 kl. 20.23

Hei igjen.

Ja at det er mye att og fram i slekten skal du få meg til å tro. Har lenge stoppet på John Toresen Sogge (Jo) men plutselig dukket det opp litt her og der. Det er kjekt og endelig kunne finne ut noe man har søkt etter lenge, og spesielt når det er så mye att og fram. Har bl.a. kikket i kb og sett etter thore andersen sogge, men finner ikke noe verken på 1772 eller 1776. Det første jeg finner er som nevnt konfirmasjon i 1790 18 år gammel i surnadal. men nå har jeg fått ny intensitet, så nå skal jeg finne ut av det.... håper jeg.

Ellers takker jeg for god hjelp og skal som nevnt komme tilbake til deg om jeg lurer på noe, for det er mye av slekten min fra surnadal, både sogge, krangnes og sylte bla.

med vennlig hilsen
Tore

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»