Even Schielderup, far til Margrethe Kristine, gift Grind

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj08303
Sted: RØROS

Even Schielderup, far til Margrethe Kristine, gift Grind

Legg inn av gj08303 » 8. januar 2009 kl. 18.19

Hei!

Kan noen hjelpe meg, jeg søker etter Even Schielderup og hans aner.

Han var far til Margrethe Kristine Schielderup (1761-1841) gift med Lars Olsen Grind (1754-1797) på Røros. Han må da antakelig være født før 1740.

Takknemlig for alle tips!

Mvh Odd

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Re: Even Schielderup, far til Margrethe Kristine, gift Grind

Legg inn av Marie Tollan » 8. januar 2009 kl. 23.47

Hei!
Jeg har Jens Andersen Schjelderup (f 1697 død etter 1763) g 1730? m Margrete Henriksdt Flor (død før 1744) registrert som Evens foreldre, men her vet jeg ikke mye om kilder/dokumentasjon, så ta alt med mange klyper salt.
Prøver å sende deg ei pers. meld. med noen flere (sannsynlige) forfedre.
Marie

gj08303

Legg inn av gj08303 » 9. januar 2009 kl. 15.59

Hei Marie!

Tusen takk for hurtig svar! Det var avklarende. Kommer tilbake hvis jeg lurer på noe mer. Ha en fin dag!

Mvh Odd

Brukeravatar
dn24061

Legg inn av dn24061 » 29. april 2010 kl. 14.40

Jeg har i et år prøvd å finne bevis på hvem som var Evens mor, Anna Klem eller Margrethe Henriksdtr. Flor.

Her fant jeg skiftet etter Margrethe Kristine Henriksdatters halvsøster Karen Heinrichsdtr. Klein. Kan det være at Klein og Klem er forvekslet og er det samme etternavnet? Se:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2532#ovre

Remi Pedersen sier under temaet Schielderup 8. januar 2009 at moren til Even Jensen Schielderup var Anna Klem:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 459#378459

Jeg vil tro, ut fra dette skiftet og fordi hun benevnes "halvsøster", at Marie Tollans innlegg må være riktig og at Evens mor var Margrethe Henriksdtr. Flor og ikke Anna Klem.

Vil gjerne ha tilbakemelding på om min konklusjon er korrekt!

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. mai 2010 kl. 13.50

Skiftet kan lese her: Lenke Dato og sidetall er feil i databasen til Stastsarkivet i Kongsberg.

Dersom vi går ut fra at opplysningene i skiftet er korrekte, så vil konklusjonen bli at verken Margrethe Henriksdatter Flor eller Anna Klem er riktig. Det riktige navnet må derimot være Margrethe Kirstine Henrichsdatter Klein.

Hvilket betyr at både jeg og Marie tar feil. Det er godt mulig for min del, da mine kilder er langt fra gode, og Marie har sagt det samme. Kanskje ikke så rart at damen har vært vanskelig å finne dersom navnet har vært så feil.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. mai 2010 kl. 14.00

Navnet bekreftes ved hennes begravelse i Tolga desember 1744: Siste på venstre side.

Da er det bare å klare å finne en vielse mellom dem. Det kan se ut til at Margrethe Kirstine kommer fra Vestfold, og kanskje Tønsberg-området. Jeg har nøyaktig dåpsdato / -sted på barna Anne Kirstine, Andreas og Even Meldal. Anne som er eldst av disse tre er døpt i Holmestrand 5. nov. 1732, og de 2 andre er også døpt i Holmestrand. Dersom Johannes og Jens også er barn av Jens Anderssen Schjelderup, så har jeg ennå ikke funnet dåpen deres.

Johannes er nevnt å være 35 år gammel ved sin begravelse 10. mai 1767 i Vingelen, Tolga.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. mai 2010 kl. 14.27

Dersom vi har funnet riktig Magrethe Kirstine Henrichsdatter Klein, så døpes hun her i St. Laurentii kirke i Tønsberg den 14. oktober 1700: Venstre side.

Remi
Remi Pedersen

Brukeravatar
dn24061

Legg inn av dn24061 » 12. mai 2010 kl. 20.58

Takk Remi, da kan jeg vel kutte Floor-grenen fra familietreet mitt!

Tenkte at hun allikevel kunne vært Floor ut fra at hun benevnes halvsøster. Men disse referansene sier vel at så ikke er tilfelle.

Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å lese de gamle håndskriftene.

1. Hvis noen kan hjelpe meg med å tyde navnene som står i dine lenker, så er jeg takknemlig for det!

2. Hvis noen også vet noe mer om hennes foreldre og aner (navn/år/biografi), så ville også det vært meget kjærkomment!

Remi: Hvis vi ikke får nok respons her under Røros, kunne vi kanskje legge inn mine ønsker under Schjelderup? Eller evt. opprette et eget emne om "Heinrich Klein" under Vestfold?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. mai 2010 kl. 23.58

Tror kanskje du skal legge ut et nytt emne under Tønsberg, Vestfold angående Hendrich Klein og datteren Margretha Kirstina. Jeg har ikke funnet vielsen deres i St. Laurentii. Moren hennes dør i 1706 og faren er død før 1709 i følge databasen over skifter fra Tønsberg og Holmestrandsom du har linket til tidligere.

Begravelsen i Tolga: 5. Begravet Margrete Chirstine Henrichsd. Klein gl. 44 aar 1 Maaned, død d. 12 Decemb.

Året er 1744.

Dåpen i St. Laurentii, Tønsberg: d. 14 9bris [November 1700] døbt Mons. Hendrich Kleenis og Kirstine Hansdaatter liden daatter Margretha Kirstina. Faddere: ..........?? (kanskje Sk.holder, men tvilsomt??) Madtz Gregersøn, Urban Lorentzøn, Margrethe Maria Vinterbergs, Kirsten Anders Gregersøns og Magnille Hendrichsdaater.

Margretha Kirstina er i følge skiftet til sin mor i 1706 på digitalarkivets database eneste barn i dette ekteskapet. Dette er Hendrich sitt 2. ekteskap, og han flere barn i fra første. Hendrich ser ut til å være død før 1709 i følge et annet skifte han er nevnt i i samme databasen. Altså blir Margretha Kirstina foreldreløs ca. 8-9 år gammel. Trolig vokser hun da opp hos en av halvsøsknene siden de ser gamle nok ut til å være voksne, eller hun vokser opp hos en av foreldrene sine søsken. Jeg har ikke klart å finne noen informasjon mellom 1706 ved mors skifte og dåpen av et av hennes barn i 1732 i Holmestrand. De er ikke gift i Tønsberg, kan være gift i Holmestrand, elelr et annet sted i Vestfold. mange kirkebøker å leite igjennom.

Det hadde også vært interessant å finne ut av hvor Jens fikk sin gullsmedutdanning. Han må ha gått i lære et sted, og det hadde vært interessant å finne ut av når han flyttet til Holmestrand/Vestfold.

Som vanlig, så gir løsning på et problem bare flere nye spøsrmål. :)

Remi
Remi Pedersen

Brukeravatar
dn24061

Legg inn av dn24061 » 13. mai 2010 kl. 8.42

Hei igjen, og takk så langt!

Prøver da en etterlysning under Tønsberg. Lager en oppsummering der basert på det du har skrevet, håper det er ok!

Mvh Odd

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 13. mai 2010 kl. 10.59

Til Margretha Kirstinas dåp: Der leser jeg første fadder som Hr. Tolder Madtz Gregersøn.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn24061

Legg inn av dn24061 » 13. mai 2010 kl. 13.04

Takk til deg også Else! Da har jeg lagt ut Klein under Tønsberg med link hit!

Svar

Gå tilbake til «Røros»