Jeg leter etter
Helene Simonsdatter`s aner (også info om henne). Noen som vet noe mer ?
Født: 1775
Ekteskap: Daniel Andersen den 11 Okt 1803 i Hoff, Hedmark
Død: 2 Mai 1818 43 år gammel
Har lett i Hof: 1750-1789, Ministerialbok for årene 1773 - 1776 uten å finne henne. fødsels og døds-datoene er hentet fra Familysearch.org, og er dermed svært usikre. Jeg finner der 2 innføringer som kan passe til Denne helene og aktuelle årstall for hennes fødsel er da enten 1773 eller 1775 (tar med en stor klype salt).
Ekteskapet hennes har jeg derimot funnet:
Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste 1803, side 244
Helene giftet seg med Daniel Andersen, sønn av Anders Andersen Veteläinen og Lisken Danielsdatter, den 11 Okt 1803 i Hoff, Hedmark. (Daniel Andersen ble født i 1778 i Tyskeberget, Aasnes, Hedmark, døpt den 12 Apr 1778 i Peistorpet, Aasnes, Hedmark og døde i 1856 i Tyskeberget, Aasnes, Hedmark..)
Barn
Elene Danielsdatter
Født: 1810
Døpt: 24 Mar 1811, Sandsundet, Aasnes
Ekteskap: Hans Hansen den 30 Des 1835 i Hof Kirke, Hedmark 7
Død: 1877 67 år gammel
Anne Danielsdatter
Født: 1818
Helene Danielsdatter
Født: 1825
Alle finnes i folketellingen i 1801 for Hof
Hellene Simonsdatter
Moderator: MOD_Hedmark
Re: Hellene Simonsdatter
Hei Tor.
Helene i FT 1801: Toverud Nordre
På FS finner jeg denne: Døpt 13.desember 1772
Original kirkebok for samme dåp: Siste dåp før Aasnes 17.Dec. Hellena
Gjør du et foreldresøk på dette paret får du opp flere døpte barn(søsken til denne Helene) og flere opplysninger.
Et søk på FS for vielse gir denne som muligens er verd å undersøke bedre: Vielse i Hof 14.november 1752
Helene i FT 1801: Toverud Nordre
På FS finner jeg denne: Døpt 13.desember 1772
Original kirkebok for samme dåp: Siste dåp før Aasnes 17.Dec. Hellena
Gjør du et foreldresøk på dette paret får du opp flere døpte barn(søsken til denne Helene) og flere opplysninger.
Et søk på FS for vielse gir denne som muligens er verd å undersøke bedre: Vielse i Hof 14.november 1752
Lillian Kristiansen
Takk for det
. Klarer du å tyde gårdsnavnene ?

Hei, finner en Siemen Mogensen som gifter seg 14. nov. 1752 som oppgitt i FS, men for meg ser det ut som om han giter seg med ei Ragnild Eriksdatter. Du er hjertlig velkomen til å motsi meg.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1752, side 55, 5. copulerede
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1752, side 55, 5. copulerede
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Hei igjen.
På ditt første innlegg etter mitt svar - jeg er ikke godt nok kjent der nede i Odalen, men på den dåpen til Hellena står det nok Siollie - i dag muligens Sørli.
Motsier ingenting jeg for FS er full av "tydefeil" - også i dette tilfellet. Jeg hadde ikke funnet frem originalen annet enn til Hellenas dåp. Det står ihvertfall Ragnhild på den vielsen du henviser til, men feil navn på bruden har vi sett før - også i originale kirkebøker
Uansett om du foretar et foreldresøk og sjekker alle de barna så ser du at Simon/Simen Mogensen er gift med Eli Jonsdatter. Da blir det å lete seg bakover fra denne dåpen til Sigri som er født 1753: Øverst høyre side
Bruk FT 1801 for om mulig å finne gårdsnavn eller Rygs gårdsregister. Du kan også legge ut dåpen på Hjelp til tyding her på forumet - da kommer det nok inn noen med lokalkundskap som hjelper deg videre.
LYKKE TIL
På ditt første innlegg etter mitt svar - jeg er ikke godt nok kjent der nede i Odalen, men på den dåpen til Hellena står det nok Siollie - i dag muligens Sørli.
Motsier ingenting jeg for FS er full av "tydefeil" - også i dette tilfellet. Jeg hadde ikke funnet frem originalen annet enn til Hellenas dåp. Det står ihvertfall Ragnhild på den vielsen du henviser til, men feil navn på bruden har vi sett før - også i originale kirkebøker

Uansett om du foretar et foreldresøk og sjekker alle de barna så ser du at Simon/Simen Mogensen er gift med Eli Jonsdatter. Da blir det å lete seg bakover fra denne dåpen til Sigri som er født 1753: Øverst høyre side
Bruk FT 1801 for om mulig å finne gårdsnavn eller Rygs gårdsregister. Du kan også legge ut dåpen på Hjelp til tyding her på forumet - da kommer det nok inn noen med lokalkundskap som hjelper deg videre.
LYKKE TIL

Lillian Kristiansen
Takk for det. Da gjenstår det bare å ønske godt nytt år siden dette blir mitt siste innlegg i 2008. 

- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Garden de bor på ved Hellenes dåp er Siøllie, eller Sjøli i Åsnes.
Vielsen det vises til er fra en skadet del av kirkeboka, og det man ser er halvdelen fra to forskjellige sider, og man kan der ikke se noe navn på kona, bare at Simens bosted begynner med vest.. Heldigvis forteller trolovelsen s. 49 mer:
Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1752, side 48-49.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Vi ser her at Simen er på vestre Gjerdrumseje (i Våler). Dette vestre Jerdrumseie er garden Monsrud som ble røddet av Simens foreldre.
Jeg har noe på Simens foreldre, om enn en del usikkert. Send en e-post til akom(at)broadpark.no, så kan jeg sende det.
Vielsen det vises til er fra en skadet del av kirkeboka, og det man ser er halvdelen fra to forskjellige sider, og man kan der ikke se noe navn på kona, bare at Simens bosted begynner med vest.. Heldigvis forteller trolovelsen s. 49 mer:
Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1752, side 48-49.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Vi ser her at Simen er på vestre Gjerdrumseje (i Våler). Dette vestre Jerdrumseie er garden Monsrud som ble røddet av Simens foreldre.
Jeg har noe på Simens foreldre, om enn en del usikkert. Send en e-post til akom(at)broadpark.no, så kan jeg sende det.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien