Jeg leter etter vielsen og evt. aner til Michel/Mikkel Larsen og Maren Hansdatter. De skal ha fått sitt første barn rundt 1787, iflg FT 1801 for Halsetaunet, Strinda.
De fikk følgende barn
- Ingeborg, f ca 1787. Komfirmert 1803, Halsetaunet, Strinda. Hun var fadder i Elens første barns dåp i 1820.
- Hans, f 1790, Frøseth, Strinda. Komfirmert 1805, Halsetaunet, Strinda
- Elen f 1792, Frøseth, Strinda. Komfirmert 1808, Halsetaunet, Strinda.
- Lars f 1784, Frøseth, Strinda. Komfirmert 1812, Halset, Strinda
Som dere ser, så er "tradisjonen" med første guttebarn navngitt etter morfar, og andre guttebarn etter farfar holdt godt i hevd.
Så mellom 1794 og 1801 (FT 1801 Halsetaunet lister hele gjengen) så flyttet de fra Frøseth til Halsetaunet. BB for Strinda lister bare Mikkel Larsen som bruker da han leier gården, en praksis jeg forstår ikke er uvanlig på gårder i Strinda.
Det som er klart er at Ellen Mikkelsdatter gifter seg med møller Peder Larsen Frøseth den 21 september 1820 i Bakke kirke. Under FT1801 så var han i tjeneste på Lunden i Leinstrand, og han var komfirmert som Peder Larsen Lunden i 1799. Det var derimot en mølle på Frøseth og det kan godt være at det var der de møttes.
Er det noen som vet noe om Mikkel Larsen, Maren Hansdatter eller Peder Larsen i forbindelse med gårdene Frøseth eller Halsetaunet ? Jeg har kontroll på etterslekt etter Elen, hun er min 3xtipp.
Mvh
Petter Stene
Giftemål Mikkel Larsen/Maren Hansdatter, Frøset/Halsetaunet
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Giftemål Mikkel Larsen/Maren Hansdatter, Frøset/Halsetau
Jeg har funnet et barn til:
Ole, født 1805, døpt 8 september 1805i Bakke kirke, Strinda. Konfirmert 6 mai 1821 i Lade kirke, Strinda.
I tillegg vet jeg at Mikkel Larsen døde 11 november 1829 på Halsetaunet. Det ble skiftet etter han, men skifteutlodningsprotokollen ( som er den som ligger på nett for perioden ) inneholder ikke navn på arvinger. Det gjør derimot skiftedokumentene, som jeg har fått fotografert av på Statsarkivet i Trondheim. (Takk takk, Per-Olav!!). Der ble alle barna + enken listet opp som arvinger, men det var et falittbo, så det ble lite med arv til dem.
I tillegg fant jeg noe merkelig når jeg så i Tiller bygdebok under gården Haugen på side 225:
"Bispestolen hadde hatt bygselretten på Haugen fra gammelt av. Mannen på gården fikk bygselseddelen, og når han døde, fikk enka overta den til hun giftet seg. Men biskop Bang i Trondheim ville ikke følge lovlig praksis. Den 20 september 1786 ga biskopen bygselseddel på Haugen til Mikkel Larsen Fladaas fra Leinstrand."
Enka protesterte og vant på tinget i 1788. Dette skal være omtalt i justisprotokollen. Er jo påfallende at "min" Mikkel Larsen Fladaas giftet seg tidligere på året 1786. Nærliggende å tenke samme person.
Mvh
Petter Stene
Ole, født 1805, døpt 8 september 1805i Bakke kirke, Strinda. Konfirmert 6 mai 1821 i Lade kirke, Strinda.
I tillegg vet jeg at Mikkel Larsen døde 11 november 1829 på Halsetaunet. Det ble skiftet etter han, men skifteutlodningsprotokollen ( som er den som ligger på nett for perioden ) inneholder ikke navn på arvinger. Det gjør derimot skiftedokumentene, som jeg har fått fotografert av på Statsarkivet i Trondheim. (Takk takk, Per-Olav!!). Der ble alle barna + enken listet opp som arvinger, men det var et falittbo, så det ble lite med arv til dem.
I tillegg fant jeg noe merkelig når jeg så i Tiller bygdebok under gården Haugen på side 225:
"Bispestolen hadde hatt bygselretten på Haugen fra gammelt av. Mannen på gården fikk bygselseddelen, og når han døde, fikk enka overta den til hun giftet seg. Men biskop Bang i Trondheim ville ikke følge lovlig praksis. Den 20 september 1786 ga biskopen bygselseddel på Haugen til Mikkel Larsen Fladaas fra Leinstrand."
Enka protesterte og vant på tinget i 1788. Dette skal være omtalt i justisprotokollen. Er jo påfallende at "min" Mikkel Larsen Fladaas giftet seg tidligere på året 1786. Nærliggende å tenke samme person.
Mvh
Petter Stene
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Michel Larssen Fladaas og Maren Hansd. H.....? ble viet i Melhus kirke 20 juni 1786.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16246&idx_id=16246&uid=ny&idx_side=-63
Mvh Aud
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16246&idx_id=16246&uid=ny&idx_side=-63
Mvh Aud
Takk Aud,
Jeg hadde det giftemålet. glemte bare å skrive datoen.
Det står:
Michel Larsen Fladaas, Maren Hansd Husebye
Forlovere: Simon Fladaas, Ole Rørum
De giftet seg i 20 juni 1786, året etter kom Ingeborg på Husebye, Hans på Frøseth i 1790, Elen på Frøseth i 1792, Lars på Frøseth i 1794 og Ole på Halsethaunet i 1805. Alle disses dåp og konfirmasjon har jeg.
Jeg har forøvrig blogget litt om dette siste jeg fant i Tiller bygdebok.
Så om noen vet mer om Michel Larsen Fladaas eller Maren Hansdatter Husebye, deres datter Elen Michelsdatter og hvordan hun endte opp tilbake på Frøseth igjen i 1820 når sønnen Lars ble født... så nøl ikke med å ta kontakt. Peder Larsen Lunden er også forløpig en liten gåte. Men det er mange kirkebøker å gå gjennom i områdene der for å være sikker på at man tatt med alt.
Mvh
Petter Stene
Jeg hadde det giftemålet. glemte bare å skrive datoen.
Det står:
Michel Larsen Fladaas, Maren Hansd Husebye
Forlovere: Simon Fladaas, Ole Rørum
De giftet seg i 20 juni 1786, året etter kom Ingeborg på Husebye, Hans på Frøseth i 1790, Elen på Frøseth i 1792, Lars på Frøseth i 1794 og Ole på Halsethaunet i 1805. Alle disses dåp og konfirmasjon har jeg.
Jeg har forøvrig blogget litt om dette siste jeg fant i Tiller bygdebok.
Så om noen vet mer om Michel Larsen Fladaas eller Maren Hansdatter Husebye, deres datter Elen Michelsdatter og hvordan hun endte opp tilbake på Frøseth igjen i 1820 når sønnen Lars ble født... så nøl ikke med å ta kontakt. Peder Larsen Lunden er også forløpig en liten gåte. Men det er mange kirkebøker å gå gjennom i områdene der for å være sikker på at man tatt med alt.
Mvh
Petter Stene
Står masse mer her, og det rett mot Røros:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=66072
Mvh
Petter Stene
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=66072
Mvh
Petter Stene
Jeg følger opp med ytterligere relevant informasjon.
Mikkel Larsen var veldig involvert i skiftet ettet Lucia Hansdatter i 1793 (og Hans Hansen når han døde under skiftebehandlingen til hustruen Lucia). De to var foreldrene til Maren Hansdatter.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 08 , 1790-1797, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24741/348/
Skiftet går fra side 344a til 348b.
I tillegg dør en av søsknene til Maren, Ann Hansdatter i 1798 og Mikkel og Maren er nevnt også der. Skiftet fordeller hvor søsknene til Maren befant seg etter at foreldene døde.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 09 , 1797-1802, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24742/108/
Skiftet går fra side 103b til 105a.
Mvh
Petter Stene
Mikkel Larsen var veldig involvert i skiftet ettet Lucia Hansdatter i 1793 (og Hans Hansen når han døde under skiftebehandlingen til hustruen Lucia). De to var foreldrene til Maren Hansdatter.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 08 , 1790-1797, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24741/348/
Skiftet går fra side 344a til 348b.
I tillegg dør en av søsknene til Maren, Ann Hansdatter i 1798 og Mikkel og Maren er nevnt også der. Skiftet fordeller hvor søsknene til Maren befant seg etter at foreldene døde.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 09 , 1797-1802, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24742/108/
Skiftet går fra side 103b til 105a.
Mvh
Petter Stene