Qvigstad, Hoelseie, Kraby, Fladerudbakken og Sperdsrudeie

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj07985
Sted: TRØGSTAD

Qvigstad, Hoelseie, Kraby, Fladerudbakken og Sperdsrudeie

Legg inn av gj07985 » 17. november 2008 kl. 9.41

I jakten på Ole Kristian Krabys aner, står hans mor som Klara Kristiansdatter/Clara Kristiansdatter Qvigstad med foreldrene Kristian Knudson og Oline Pedersdatter Qvigstad i dåpen til Klara, mens det i dåpen til Ole Kristian står Hoelseie bak navnene på disse tre.

Om noen vet opprinnelsen til disse navn, og hvorfor man skiftet navn stadig vekk på denne tiden. Foreldrene til Klara bor i 1865 på en gård som heter Fladerudbakken.

Navnet Kraby er også et mysterium siden Ole Kristians far er oppgitt å være Anton Evensen Sperdsrudseie. Og er Sperdrudseie også et gårdsnavn?

Googlet Qvigstad og traff en amerikansk kvinne med dette etternavn, hun er etterkommer av en Kristian Torstenson Flaterudbakken f. 1826 i Torgundrudskogen. Hvor kommer navnet Qvigstad inn?

Mange tråder å nøste.. takknemlig for innspill!
:)
Gro Kjenner

gj07985

Re: Qvigstad, Hoelseie, Kraby, Fladerudbakken og Sperdsrudei

Legg inn av gj07985 » 18. november 2008 kl. 9.24

Jeg fant en barnedåp hvor Martha Larsdatr var fadder til barnet, der stod bosted som Qvigstadeie, konkluderer derved med at -eie er en eldre betegnelse for eiendom? Har enda ikke funnet Kristian Knudsons tilknytning til Hoelseie, ei eller gården det evt er snakk om.
Fladerudbakken er jo grei, den kommer opp på 1865-tellingen, men finner den ikke i 1900.

Vel, jakten fortsetter snart, men nå må jeg rekke en deadline som er om 14 dager..

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 18. november 2008 kl. 10.01

Hei :)

Fint om du kommer med datoer for dåp, lenker etc, slik at andre lettere kan sette seg inn i saken. Blir ellers først leting etter det du vet....
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 18. november 2008 kl. 10.06

Ser nå at du har den info i innlegg under Ø.Toten ref Ole Kristian Kraby her.

Det med ulike gårdsnavn kommer av at de benyttet de stedsnavn der de bodde under de ulike kirkelige handlinger, som du refererer til. Folk flyttet på seg flere ganger i løpet av et liv...

Hoelseie, er vel et bruk under gården Hoel. Endelsen -eie ble ofte benyttet ved bruk/husmannsplasser under en større gård. I andre kanter av landet benyttes -hagen, -vald etc etc...

Klaras foreldre i FT1900 på Holsstuen(Holshaagan)

Du finner selv mange kilder på websiden til Gjøvik og Toten Slektshistorielag :)

Kan Sperdrudeie være et bruk under Spærsrud ?

Gårdsmatrikkelen er bra å lete i om du er på jakt etter hovedbruk eller underbruk :idea:
Vennlig hilsen Gry

gj07985

Legg inn av gj07985 » 8. desember 2008 kl. 11.21

Takk for tips!

Har hatt en deadline på et prosjekt jeg driver med, derfor har jeg ikke vært her inne og sjekket før nå. Dette var supert! Takk skal du ha! :D

Dette skal jeg følge opp! Jakten på opprinnelsen til min oldefars etternavn, fortsetter! Har ennå ikke funnet ham på 1900-telling, han må ha hett noe annet da. Men hva? Og var Anton Evensen virkelig faren? Kraby har så langt ikke dukket opp i etterforskningen, annet enn at det var det han het når han fikk barn, og når han døde. Leter etter vigselen hans i Vestre Aker, men har ikke funnet den. Mormor døpt i Østre Aker i 27, der står det at han og Kristi Sell giftet seg i Vestre Aker kirke, dette var i 21. :)

mvh
Gro Kjenner

Svar

Gå tilbake til «Vestre Toten»