Hvor ble det av Johannes Olai Bredal Grøtting f 1893

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj07056
Sted: MELHUS

Hvor ble det av Johannes Olai Bredal Grøtting f 1893

Legg inn av gj07056 » 7. november 2008 kl. 21.57

Leter etter etterkommere eller andre som kan kaste lys over min oldefars skjebne.

Johannes Olai Bredal (Grøtting) ble født 4. august 1893 på Stranden gård, Grøttingen, Stoksund i Sør-Trøndelag.

Ellers vet jeg følgende:

-I følge bygdeboka for Bjørnør, Stranda, under Grøttingen, Stoksund, var Johannes gift og bosatt i Gildeskål, skilt, deretter flyttet til Sørlandet.

-I følge bygdeboka for Nærøy, Litjl-Enget under Lund var Johannes gift og bosatt i Sandefjord.

Han var uansett gift med min oldemor Agnes Jentine Johansen/Johansdatter (f. 1895 av Johan Oluf Ingebrigtsen Lund og Kaia Hartvikka Hansdatter).
De ble skilt eller flyttet iallefall fra hverandre, antagelig mellom 1925 og 1930? De bodde på Inndyr i Gildeskål, Nordland. De fikk to barn: Hjalmar f. 1917 og min farmor Klara Oliva f. 1920.

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg mer om hva som skjedde. Den tiden var jo ikke skilsmisse særlig vanlig. :!: Er det mulig å finne ut mer om dette?
Hvor dro Johannes? Hvordan livnærte han seg? Stemmer det at han havnet i Sandefjord? Giftet han seg på nytt? Fikk han flere barn? :?:

Svært takknemlig for all hjelp, da dette er et aldri så lite mysterium for meg :?

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Hvor ble det av Johannes Olai Bredal Grøtting f 1893

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 8. november 2008 kl. 11.16

Hei Rikke

I DIS gravminner finner jeg en Johannes Grøtting begravet 5/11-1970 i Nybo, Sandar i Sandefjord.
Kan dette være din oldefar?

I samme grav:
Lisbeth Grøtting begravet 16/1-1943
Ragnhild Marie Grøtting begravet 8/11-1996

Henne finner jeg også igjen i Digitalarkivets register over dødsfall i Norge, her kommer også hennes fødselsdato fram.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 06240#ovre

Ta kontakt med kirkelig fellesråd i Sandar for å spørre om de kan gi mer opplysninger om denne Johannes for å bekrefte/avkrefte om det er din oldefar.
[email protected]

Mvh
Marit

gj07056
Sted: MELHUS

Legg inn av gj07056 » 8. november 2008 kl. 13.28

Det er slett ikke umulig at dette er min oldefar, når man ser på dødsdato. Tusen takk for tipset! :) Et fint grunnlag for videre undersøkelser.

Roald Lind Hanssen
Sted: BODØ

Legg inn av Roald Lind Hanssen » 19. desember 2008 kl. 0.12

Hei du
Hjalmar har jo etterkommere som framdeles bor på inndyr, opplysn får du sikkert på biblioteket-de er supre på slekt.
Jeg er født og oppvokst på Nordarnøy i Gildeskål, og Johan og Kaia kjente jeg godt.
Jeg har kanskje mange slike "prateopplysninger" om slik jeg husker dem om du er intr.
Hjalmar var min sløydlærer.
hilsen Roald Lind Hanssen, Bodø tlf 99354600

Svar

Gå tilbake til «Gildeskål»