Opplysninger om fødselen
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Oddvar Munro-Jenssen
- Sted: JAKOBSLI
- Kontakt:
Opplysninger om fødselen
De fleste av oss finner fram til fødselsdato ved å gå via kirkebok og klokkerbok. Men er det mulig å gå lenger tilbake i tid, altså til informasjon om selve fødselen? Her tenker jeg på når tid på døgnet barnet var født og hvor mange merker det veide. Jeg vet at noen slike opplysninger kan finnes i gamle familiebibeler, men jeg tenkte mer på andre offentlige dokument enn KB hvis det fantes på den tiden (eksempel fødselsattester) 

Re: Opplysninger om fødselen
Hei !
Jeg fikk en såkalt , - anmeldelse på min far - 1921 Kristiania fra Oslo Byarkiv.
Det var en kopi av et skjema som skulle leveres til helserådet innen 8 dager etter fødselen.
Der sto det dato , klokkeslett , foreldrenes navn , fødselsår og bopel, Evnt født utenom ekteskap. Hvor mange barn moren tidligere hadde født. om lege ble tilkalt , jordmorens underskrift , fosterets leie/stilling osv , men ikke vekt eller lengde.
Hilsen Mona
Jeg fikk en såkalt , - anmeldelse på min far - 1921 Kristiania fra Oslo Byarkiv.
Det var en kopi av et skjema som skulle leveres til helserådet innen 8 dager etter fødselen.
Der sto det dato , klokkeslett , foreldrenes navn , fødselsår og bopel, Evnt født utenom ekteskap. Hvor mange barn moren tidligere hadde født. om lege ble tilkalt , jordmorens underskrift , fosterets leie/stilling osv , men ikke vekt eller lengde.
Hilsen Mona
Hei.
Jordmorprotokoller inneholder som regel mere info vedrørende mor og barnet. Men jeg tror det kan være ganskje forskjellig hva som er ført inn her også. Av det jeg husker i en jeg så på fra rundt 1910 så var det kolloner for morens navn, født i eller utenfor ekteskap, hvor mange barn moren tidligere hadde født, fosterts leie, om lege var tilkaldt, opplysninger vedrørende mor og barn etter fødselen (her kunne vekt lengde noen ganger være notert).
Jordmorprotokollene gir forøverig ingen info. vedrørende far.
Jordmorprotokoller inneholder som regel mere info vedrørende mor og barnet. Men jeg tror det kan være ganskje forskjellig hva som er ført inn her også. Av det jeg husker i en jeg så på fra rundt 1910 så var det kolloner for morens navn, født i eller utenfor ekteskap, hvor mange barn moren tidligere hadde født, fosterts leie, om lege var tilkaldt, opplysninger vedrørende mor og barn etter fødselen (her kunne vekt lengde noen ganger være notert).
Jordmorprotokollene gir forøverig ingen info. vedrørende far.
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
Takk for svar, Mona og Erlend. Er jordmorprotokollene på statsarkivene eller er de andre steder?
Hvordan er det med tilgjengeligheten til protokollene?
Er de delt inn på kommune eller amt/fylke?
Hvordan er det med tilgjengeligheten til protokollene?
Er de delt inn på kommune eller amt/fylke?
Noen har spurt om jordmorprotokollene før, se denne linken: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker og link: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker Som man leser av svaret der, så er det litt leting før man finner...
med hilsen Erlend
med hilsen Erlend
Den siste linken skulle være: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
Takker for svaret