Legg inn
av 9244 » 19. oktober 2008 kl. 23.53
Hei
Denne Elling Olsson Grutsæter er min farfars farfar og jeg har lett etter hans aner i mange år før jeg med god hjelp fikk et gjennombrudd.
Hans foreldre var Ole Trondsen Lien f. 1790 og "gardtaus" Ane Ellingsdt. Grutsæter f.1790
Ole Trondsen Lien ble født i 1790 eller 1791 på en husmannsplass under Lium på Horg i Gauldalen. I 1801 var familien til Ole Trondsen kommet til Sandholdtet på Horg. Ingen av denne familien bodde i Sandholdtet i 1815. I 1825 var imidlertid Nils Trondsen ( bror til Ole Trondsen) bosatt i Sandholdt som inderst. Han brukte muligens den samme plassen som foreldra hadde hatt.
Ole Trondsen ble konfirmert i Meldal i 1807 ( 23. søndag etter Trinitatis) da skrev han seg som Ole Trondsen Aamod fra Lieløkke. 16 aar gammel. Han har tydeligvis fått seg arbeid på en av Åmot-gardene som ligger på grensa mellom Meldal og Orkdal kommune. En onkel av ham var gift i Åmotssagen ( Ola Nilsen. 1761 g.m. Marit Nilsdt. f. 1751)
Den 21. januar 1818 i Meldal ble Ole Trondsen Lien trolovet med pige Ane Ellingsdatter Grutsæter. Forløftingsmænder var Ole Lein og Torger Reesmoen
Den 5. oktober 1818 ble inderst Ole Trondsøn Lien (30år) gift med Ane Ellingsdatter Grutsæter (27 år). Forlovere var Ole Lein og Torger Reesmoen.
Jeg tror at Ole Trondsen på denne tiden er kommet til Grutsæter smelteverk og fått seg arbeid der.
Barn: Thore. født 28. januar 1818. døpt 8. februar. Faddere: Anders Andersøn Houen, Peder Nilsen Skaarelie. Ole Knudsen Moen. Maren Olsdt. Houen. Ingeborg Vallenstind. Bachen
Barn: Berret, født 5. juni1819. døpt 20, juni 1819. Faddere: Brithe Olsd. Buum, Marit Olsd. Buum, Ingbor Andersd. Fjellhou, Ole Rasmusen Stavelie, Elling Ingebretsd. Svartvand.
Barn: Elling, født 22. desember 1821, døpt 6. januar 1822. Faddere: Ole Olsen Grevstad, Thore Lorentsen Blomlie, Ole Olsen Buum, Ane Knudsd. Buum, Ane Arnsd. Grevstad.
Anne Ellingsdt. døde og Ole Trondsen ble oppattgift med Marit Gudbrandsdt. Lien f. 1793
Barn: Gunhild f. 1827
Barn: Anne f. 1829
Ole Trondsen døde 1. september 1845 og ble begravet den 7. september 1845. Han ble 54 år gammel
Ole Trondsen Grutsæter kjøpte garden Grutsæter av Partisipantene og fikk skjøte 19 juli 1845. Han var dermed selveiende bonde.
Foreldre til Ole Trondsen var Berit Nilsdt Espås f. 1764 på garden Espås i Tømmesdalen i Gauldalen, og Trond Nilsen
Foreldre til Anne Ellingsdt Grutsæter var Elling Arntsen Svartvatnet f. 1759 på gården Svartvatnet. og Berit Halvarsdt. Djupa f.1761 på husmannsplasen Djupa II
Med hilsen
Kari-Elin R. Lillemo