Guri Amundsdatter på Nes

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn08953
Sted: RAUFOSS

Guri Amundsdatter på Nes

Legg inn av dn08953 » 11. august 2008 kl. 20.42

Etterkommere av Guri Amundsdatter på Nes.

13.12.1914 fikk Guri Amundsdatter ei datter som ble døpt Aslaug Oline. Aslaug Oline ble født utenfor ekteskap. Faren var Emil Edvardsen Søberg fra Nes Hedmark. Emil er min farfar. Min far, Sverre ble født i 1917 og var også født utenfor ekteskap. Emil giftet seg senere, men hadde altså to barn med forskjellige mødre før han ble gift.

Guri Amundsdatter bodde på det aktuelle tidspunkt på Nes, Hedmark. Emil bodde i Kvamseie/Lyusveen. (Nes Ministerialbok 1906-1929 og Nes Klokkerbok 1890-1932)

Jeg har prøvd å finne ut mer om Guri Amundsdatter og datteren Aslaug Oline, men uten særlig hell. Jeg tror at jeg kanskje har funnet Guri Amundsdatter i folketellingen for 1900 på gården Kvaalen i Nord Fron. Det stemmer med navn og fødselsår, men kan selvsagt være en annen person. Jeg har vært i kontakt med familien Kvaalen, og de har ingen kjennskap til at deres Guri Amundsdatter hadde barn.

Min teori er at det er riktig person jeg har funnet i folketellingen, men at barnet er blitt adoptert/satt bort. På den tiden var det forbundet med stor skam å få et barn utenfor ekteskap, og Guri Amundsdatter har kanskje holdt dette skult for sin familie.

Datteren Aslaug Oline er min fars halvsøster og min tante. Jeg regner med at moren Guri Amundsdatter er gått bort, men datteren Aslaug Oline kanskje er i live enda eller har etterkommere.
Er det noen som kan hjelpe meg i denne saken?

Svein Frislie

dn05604
Sted: NES PÅ HEDMARK

Re: Guri Amundsdatter på Nes

Legg inn av dn05604 » 12. august 2008 kl. 0.26

Det var endel trafikk mellom Valdres og Nes. Iføge fødselen i 1914 skulle Guri være f. 1887. Da er der ikke mange alternativer. Dette er en god kandidat. Nå blir det å se om hun ble gift der eller om hun flyttet.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... amn=f00542

Liv Marit Haakenstad
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av Liv Marit Haakenstad » 12. august 2008 kl. 15.47

Det er ingen Guri Amundsdatter her.

Men det finnes en på Navarskør under Nordaaker i Nord-Aurdal - se http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1718#ovre

Her er den du henviste til i Nord-Fron - se http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=503#ovre

Det finnes en på Utaaker - Nedretræet i Skånevik (Hordaland), født 1888 - se http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=475#ovre

En Guri Elise finnes på Øre i Møre og Romsdal - se http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... amn=f01558

Hilsen
Liv Marit Haakenstad

dn05604

Legg inn av dn05604 » 12. august 2008 kl. 16.58

Beklager..la inn feil link. Det var denne Gurid som Liv Marit har link til jeg mente å legge inn. Det er vel henne det er mest aktuellt å se nærmere på, om hun giftet seg der eller flyttet til Nes...Gurid blir fort til Guri. Fant foreløpig ingen Guri(d) Amundsdatter gift til 1920 i Nord Aurdal. Hun kan ha giftet seg i Sør-Aurdal..eller være død... Vet du hvor Aslaug Oline er konfirmert? Kanskje det står noe mer fakta om mora der?

Liv Marit Haakenstad
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av Liv Marit Haakenstad » 12. august 2008 kl. 18.30

Hei igjen!
Hvor bodde familien i 1928? Aslaug Oline vil være konfirmert etter 1928, men jeg finner dem ikke på Stavsjø. Da er hun 14 år. Jeg ser at Sverre Frislie var født og død på Stavsjø. Du bør kontakte Statsarkivet i Hamar og spørre om det finnes noe krav om barnbidrag i saken. Kanskje er hun konfirmert på Nes eller i Helgøya Kirke. Men disse ligger ikke ute så langt frem som Stavsjø. Det kan være det finnes noe om dem i bygdeboka. Gunnhild Kolstad har skrevet denne. Nes Historielag finnes her http://www.nes-historielag.org/.

Jeg vil ikke ta for god fisk at hun er fra Aurdal. Det bør undersøkes nærmere.

Barnet kan ikke være adoptert bort i 1900, da det ikke er født, og selv Guri vil bare være 13 år.

Hilsen
Liv Marit Haakenstad

dn08953

Legg inn av dn08953 » 12. august 2008 kl. 19.37

Jeg vet ikke hvor det ble av Aslaug Oline. Jeg har sett i de kirkebøkene på Nes som er tilgjengelig på nettet uten å finne noe. Hvis Aslaug Oline og mora fortsatte å bo på Nes er det mest sannsynlig at hun sognet til Nes eller Helgøya kirke, ikke Stavsjø. Jeg har sett etter i den aktuelle bygdeboka for Nes, men finner henne ikke på noen av de plassene som ligger i nærheten av Lyusveen.

Hvis mora, Guri Amundsdatter, er den samme jeg fant i Nord Fron så døde hun ugift iht. familien Kvaalen. Det høres fornuftig ut å kontakte Statsarkivet på Hamar ang. barnebidrag. Jeg skal samtidig søke litt mer i Valdres.

Svein

dn08953

Legg inn av dn08953 » 14. august 2008 kl. 9.04

Hei!

Tipset om Valdres var ikke så dumt allikevel. Jeg har funnet igjen datteren Aslaug Oline som konfirmant i Nord Aurdal. Foreldrenes navn stemmer. Hun ble konfirmert 7. april 1929. Hun brukte da navnet Aslaug Oline Navarskjør.

Jeg regner med at det nå kan gå lettere for å finne eventuelle etterkommere etter henne.

Svein

dn05604

Legg inn av dn05604 » 16. august 2008 kl. 0.47

Flott Svein! Jeg var nesten sikker på at Valdres var stedet for Guri. (gurid).

gj13052
Sted: Oslo

Legg inn av gj13052 » 15. februar 2011 kl. 16.42

Hei du. Guris datter Aslaug Høgden lever så vidt jeg vet fortsatt, i Rogne i Øystre Slidre. Hun vokste opp hos besteforeldrene sine på husmannsplassen Navarskør, Guri kom dit med henne da hun var ett år. Besteforeldrene het Anne Mikkelsdatter og Amund Helgesen. Aslaug ble gift med Gudbrand Høgden som døde i 1971. De fikk fem sønner, deriblant Kåre Høgden som bor i Oslo. Ellers heter de blant annet Arne, Gunnar og Sverre. Jeg besøkte henne for ca tre år siden. Selv vokste jeg opp Noraker gård i Aurdal, og Navarskør er en av husmannsplassene der.

Svar

Gå tilbake til «Ringsaker»