Er det noen som kjenner til gården Skar i Hemsedal.(E 1)
Moderator: MOD_Buskerud
-
- Sted: OSLO
Er det noen som kjenner til gården Skar i Hemsedal.(E 1)
Hei
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.
Jeg er på jakt etter bilder fra gården Skar og de gamle folka som hadde den på 40 og 50 tallet.
Jeg hvet at han ene het Engebret .... Skar og at det var to søstre av han som drev den. Mulig jeg kan finne ut mer om han.
Det hadde hvert kjempe fint om jeg kunne få kontakt med noen som hvet om hvor jeg kan henvende meg, eller som selv sitter på noen gamle bilder av denne gården og disse menneskene.
Dette er egentlig et hemmelig oppdrag, min far, Odd, fyller 75 år til høsten og jeg har tenkt å overaske han med noen bilder fra den tiden.
Skulle det være noen som leser dette og har bilder av han fra den tiden der oppe tar jeg gjerne imot det også.
Han kom til denne gården under krigen og var der til i noen og femti, derfor er det viktig at han ikke får rede på dette, selv om dere som leser dette kansje hvet hvem han er.
Venter i spenning på om noen klarer å hjelpe meg med dette.
Med hilsen
E M Fjeld
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.
Jeg er på jakt etter bilder fra gården Skar og de gamle folka som hadde den på 40 og 50 tallet.
Jeg hvet at han ene het Engebret .... Skar og at det var to søstre av han som drev den. Mulig jeg kan finne ut mer om han.
Det hadde hvert kjempe fint om jeg kunne få kontakt med noen som hvet om hvor jeg kan henvende meg, eller som selv sitter på noen gamle bilder av denne gården og disse menneskene.
Dette er egentlig et hemmelig oppdrag, min far, Odd, fyller 75 år til høsten og jeg har tenkt å overaske han med noen bilder fra den tiden.
Skulle det være noen som leser dette og har bilder av han fra den tiden der oppe tar jeg gjerne imot det også.
Han kom til denne gården under krigen og var der til i noen og femti, derfor er det viktig at han ikke får rede på dette, selv om dere som leser dette kansje hvet hvem han er.
Venter i spenning på om noen klarer å hjelpe meg med dette.
Med hilsen
E M Fjeld
Sist redigert av Else Marie Fjeld den 7. februar 2010 kl. 17.06, redigert 1 gang totalt.
Re: Er det noen som kjenner til gården Skar i Hemsedal.
Heisann
- trivelig tanke og idé; å ville overraske og glede far sin sånn!
Håper inderlig at "de rette" ser dette, og at du vil få god hjelp
Tida flyr, og omgivelsene endres, og dét ofte svært raskt, også.
Ca. hvor mange-og-femti år var han blitt da han flyttet fra Skar, da mon tro? Uansett; om han kom dit mellom 1940 og 1945, og dersom han flyttet derfra ca. i 1988, så... Noen i bygda/grannelaget husker sikkert din far godt. Noen derfra som du/dere kan invitere til jubileums-feiring, også, kanskje...?
- trivelig tanke og idé; å ville overraske og glede far sin sånn!
Håper inderlig at "de rette" ser dette, og at du vil få god hjelp

Tida flyr, og omgivelsene endres, og dét ofte svært raskt, også.
Ca. hvor mange-og-femti år var han blitt da han flyttet fra Skar, da mon tro? Uansett; om han kom dit mellom 1940 og 1945, og dersom han flyttet derfra ca. i 1988, så... Noen i bygda/grannelaget husker sikkert din far godt. Noen derfra som du/dere kan invitere til jubileums-feiring, også, kanskje...?

-
Hei Kristine
ja, jeg håper indelig at noen rette leser dette.
Far flyttet fra Nitttedal til Hemsedal. Han flyttet fra Hemsedal og inn til Høybråten i 1956, han var da rundt 25 år.
Ja, det er store forandringer bare siden det jeg kan huske fra 1966, da leide vi hytte, far bygget egen hytte i 1977, et lite stykke lenger nede i dalen, men desverre kjenner jeg lite til de som bor der, Jeg hvet at far har mange barndomsvenner ennå igjen der oppe, men den eldre garde tynnes raskt ut.
Vi har ikke så mange billder fra tiden hans der oppe, jeg har hele historien hans om livet og arbeidet, for ikke å snakke om slitet det var for en skoleelev å ha fjøs, og seterstell allene, men savner noen bilder til dette.
Har foresten funnet ut at han Engebret muligens het Jacobsen.
Sønn av Jacob Engetretsen f,1834 og Tore Knudsdtr. f 1842
De andre søstrene het Birgit f.1872, Margit f. 1875 og Anne f.1881, og Engebret f 1885.
Mener far fortalte en gang at ingen av disse giftet seg.
Hilsen
E M Fjeld
ja, jeg håper indelig at noen rette leser dette.
Far flyttet fra Nitttedal til Hemsedal. Han flyttet fra Hemsedal og inn til Høybråten i 1956, han var da rundt 25 år.
Ja, det er store forandringer bare siden det jeg kan huske fra 1966, da leide vi hytte, far bygget egen hytte i 1977, et lite stykke lenger nede i dalen, men desverre kjenner jeg lite til de som bor der, Jeg hvet at far har mange barndomsvenner ennå igjen der oppe, men den eldre garde tynnes raskt ut.
Vi har ikke så mange billder fra tiden hans der oppe, jeg har hele historien hans om livet og arbeidet, for ikke å snakke om slitet det var for en skoleelev å ha fjøs, og seterstell allene, men savner noen bilder til dette.
Har foresten funnet ut at han Engebret muligens het Jacobsen.
Sønn av Jacob Engetretsen f,1834 og Tore Knudsdtr. f 1842
De andre søstrene het Birgit f.1872, Margit f. 1875 og Anne f.1881, og Engebret f 1885.
Mener far fortalte en gang at ingen av disse giftet seg.
Hilsen
E M Fjeld
Her er Engebret.
2174915 Engebret Skar 2106 1885 1708 1957 2908 1957 m A 01 018 Hemsedal.
Begravet sammen med
2174916 Jakob Engebretsen Skar 1834 1918 1105 1918 m A 01 018 Hemsedal Hemsedal Hemsed
Mvh Hanne
2174915 Engebret Skar 2106 1885 1708 1957 2908 1957 m A 01 018 Hemsedal.
Begravet sammen med
2174916 Jakob Engebretsen Skar 1834 1918 1105 1918 m A 01 018 Hemsedal Hemsedal Hemsed
Mvh Hanne
2175288 Margit Skar Jakobsdatter 1211 1875 0301 1955 0802 1955 k A 15 008
2175289 Birgit Skar Jakobsdatter 1872 2511 1949 0312 1949 k A 15 009 Hemsedal.
Ser ut som ingen av disse er gifte. Så det stemmer nok det din far fortalte.
Mvh Hanne
2175289 Birgit Skar Jakobsdatter 1872 2511 1949 0312 1949 k A 15 009 Hemsedal.
Ser ut som ingen av disse er gifte. Så det stemmer nok det din far fortalte.
Mvh Hanne
47 Hemsedals 3 60 7 Skar n 6 6 6 j j n n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
521 1 Jakob Engebretsen m b Hf g Gårdbruger S 1834 T N S
522 Thore Knutsdatter k b Hm g Gårdbrugerkone (Kreaturstel og husstel) 1842 T N S
523 Birgit Jakobsdatter k b D ug Datter (Husgjerning) 1872 T N S
524 Margit Jakobsdatter k b D ug Datter (Husgjerning) 1875 T N S
525 Anne Jakobsdatter k b D ug Datter (Husgjerning) 1881 T N S
526 Engebret Jakobsen m b S ug Søn (Gårdsarbeide) 1885 T N S
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
521 1 Jakob Engebretsen m b Hf g Gårdbruger S 1834 T N S
522 Thore Knutsdatter k b Hm g Gårdbrugerkone (Kreaturstel og husstel) 1842 T N S
523 Birgit Jakobsdatter k b D ug Datter (Husgjerning) 1872 T N S
524 Margit Jakobsdatter k b D ug Datter (Husgjerning) 1875 T N S
525 Anne Jakobsdatter k b D ug Datter (Husgjerning) 1881 T N S
526 Engebret Jakobsen m b S ug Søn (Gårdsarbeide) 1885 T N S
Hei igjen
Så flott at du har funnet ut om henholdsvis Engebret, Jacob, Tore og avkommene deres: Birgit, Margit, Anne og Engebret. Tenk om ingen av dem giftet seg noengang, som du mener at din far kanskje fortalte... Eller: Kanskje det nå dukker opp noen etterkommere, også ved hjelp av noen velvillige sjeler...?
Bodde noen av disse på stedet da din far hadde tilhold der? Kanskje de kjente hverandre litt?
Kirkevergen der kan kanskje fortelle ett og annet. Mens andre sådanne holder på taushetsplikten. Ellers vet jeg ikke om kirkeverger virkelig er pålagte å holde tett om eksempelvis hvem som fester de respektive gravstedene.
Tillater meg å minne om at TS ønsker seg og altså hovedsakelig håper på bilder (nevnt fire ganger i innlegget) av stedet... *spent*

Så flott at du har funnet ut om henholdsvis Engebret, Jacob, Tore og avkommene deres: Birgit, Margit, Anne og Engebret. Tenk om ingen av dem giftet seg noengang, som du mener at din far kanskje fortalte... Eller: Kanskje det nå dukker opp noen etterkommere, også ved hjelp av noen velvillige sjeler...?

Bodde noen av disse på stedet da din far hadde tilhold der? Kanskje de kjente hverandre litt?
Kirkevergen der kan kanskje fortelle ett og annet. Mens andre sådanne holder på taushetsplikten. Ellers vet jeg ikke om kirkeverger virkelig er pålagte å holde tett om eksempelvis hvem som fester de respektive gravstedene.
Tillater meg å minne om at TS ønsker seg og altså hovedsakelig håper på bilder (nevnt fire ganger i innlegget) av stedet... *spent*
Sist redigert av dn22799 den 25. juli 2008 kl. 1.44, redigert 2 ganger totalt.
Skjekk med kirkevergen i Hemsedal, da får du vite hvem som har ansvar for gravene. 

På kirke kontoret får du adresser de bodde på, lettere å nøste da. Så er det jo bare å spørre naboer eller de som bor på gården i dag. . Gårdens nr er jo 3 60 7.
Lykke til. Mvh Hanne
Lykke til. Mvh Hanne
Håper svaret var greit Else. Ofte lurt å vite hvem gård det er før man finner bilde. Å da er det jo greit med graver. Der finner men jo somregel arvinger også.
Mvh Hanne
Mvh Hanne

Hei. Se boka:Else Marie Fjeld skrev:Jeg er på jakt etter bilder fra gården Skar og de gamle folka som hadde den på 40 og 50 tallet.
Norske gardsbruk: Buskerud fylke, Bind 1 - utgitt 1948
Redaktører: O.T. Bjanes, Wilhelm Dietrichson og Lars Berg, Sidetall: 1054 sider.
(Dekker herredene Ådal, Ål, Flå, Flesberg, Gol, Hemsedal, Hol, Hole, Hurum, Kongsberg,
Krødsherad, Lier og Modum).
På side 471 i dette bindet finner du et bilde av gnr.60, bnr.7 - Skar, Nordre i Hemsedal.
Der er også opplysninger om gården. Areal, besettnig, når husene er bygd o.l.
Eier var Engebret J. Skar f. 1885, sønn av Jacob og Tora Skar. Engebret kjøpte garden av faren i 1915.
Bildet er på kun 7,2 x 5 cm. Jeg har desverre ikke lov å legge dette bildet ut på åpent nett,
men sender det som PM.
Norske gardsbruk: Buskerud fylke, Bind 3- utgitt 1995. Flå, Gol, Hemsedal, Hol, Krødsherad, Nes, Ål.
Redaktør: Svein Knut Granum. Sidetall: 816 s. ISBN 82-91124-03-5.
har på side 266 et bilde og omtale av gården slik den ser ut i dag. Tunet er flyttet 100 meter og
nye hus er bygd. (Engebret hadde garden til 1955 , død 1957).
Dersom du kontakter historielaget i Hemsedal, mulig de har noen gamle bilder. Eller et bedre bilde
enn dette jeg scannet.
Adressen til Hemsedal Bygdearkiv og Historielaget finner du her: Lenke.
Si fra dersom ikke vedlegget i PM lar seg åpne.
Mvh Ellef Ellefsen.
-
Hei alle som har svart på denne.
Mange takk så langt, jeg skal ta kontakt med Hemsedal bygdearkiv, det har jeg ikke tenkt på.
Har ikke fått åpnet PM en du sendte, litt usikker på hvordan jeg gjør det, har ikke hvert formye utpå dette opplegget. Mangler en del opplæring her skjønner jeg, men det kommer vel etter hvert.
Nok en gang takk til dere som har hjulpet til.
Med hilsen E M Fjeld
Mange takk så langt, jeg skal ta kontakt med Hemsedal bygdearkiv, det har jeg ikke tenkt på.
Har ikke fått åpnet PM en du sendte, litt usikker på hvordan jeg gjør det, har ikke hvert formye utpå dette opplegget. Mangler en del opplæring her skjønner jeg, men det kommer vel etter hvert.
Nok en gang takk til dere som har hjulpet til.
Med hilsen E M Fjeld
Det er forståelig at du ikke har fått åpnet PM jeg lovde sende.Else Marie Fjeld skrev:Har ikke fått åpnet PM en du sendte,
Et eller annet er feil hos meg, slik at jeg har ikke får sendt noen PM, med vedlegg.
Dersom jeg får fikset feilen skal jeg sende bildet.
Mvh Ellef.
Gjorde bildet mindre, og fikk sendt det som PM.
Dersom du klikker på bildet blir det større.
(Kvaliteten er ikke den beste. Forhåpentligvis har bygdearkivet et langt bedre)
Eller kanhende noen med bedre IT-kunnskap og bedre scanner enn meg, har dette bindet Norske Gardsbruk slik at de sender deg en PM.
Mvh Ellef.
Dersom du klikker på bildet blir det større.
(Kvaliteten er ikke den beste. Forhåpentligvis har bygdearkivet et langt bedre)
Eller kanhende noen med bedre IT-kunnskap og bedre scanner enn meg, har dette bindet Norske Gardsbruk slik at de sender deg en PM.
Mvh Ellef.
-
Hei Ellef
Nå har jeg fått sett på bildet, det er ikke så gal kvalitet på det synes jeg, har printet det ut også, ble helt brukbart.
Mange takk for hjelpen, dette skal det bli artig å legge fram for han far, det var vel slik det så ut der oppe i starten han var der kan jeg tenke meg.
Jeg har sett et maleri av gården, men det er malt fra den andre siden.
mange takk for hjelpen så langt
Med hilsen
E M Fjed
Nå har jeg fått sett på bildet, det er ikke så gal kvalitet på det synes jeg, har printet det ut også, ble helt brukbart.
Mange takk for hjelpen, dette skal det bli artig å legge fram for han far, det var vel slik det så ut der oppe i starten han var der kan jeg tenke meg.
Jeg har sett et maleri av gården, men det er malt fra den andre siden.
mange takk for hjelpen så langt
Med hilsen
E M Fjed
-
Hei Ellef
Takk nok en gang for et kjempe fint bilde du har sendt meg.
Med Hilsen
E M Fjeld.
Takk nok en gang for et kjempe fint bilde du har sendt meg.
Med Hilsen
E M Fjeld.