Rubreg-filer - kan de konverteres?
Moderator: MOD_Kildereg
-
- Sted: BODØ
Rubreg-filer - kan de konverteres?
Som koordinator for kilderegistreringen i Nordland har jeg kommet i kontakt med et medlem som sitter på noen avskrifter gjort i det gamle DOS-programmet Rubreg. Hvordan kan vi gjøre disse registreringene mulig å lese med mer moderne programmer, og eventuelt sende dem inn i riktig format til Digitalarkivet?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Re: Rubreg-filer - kan de konverteres?
Nå kjenner ikke jeg til Rubreg, men det er vel kanskje mulig å eksportere data ut til tekstfiler. Disse kan nok manipuleres slik at det kan importeres i en database og derfra eksporteres til KyrreML.
Har du selv tilgang på Rubreg og tilhørende "databasefiler"? Hadde vært moro å sett de filene det gikk an å få ut av programmet.
Har du selv tilgang på Rubreg og tilhørende "databasefiler"? Hadde vært moro å sett de filene det gikk an å få ut av programmet.
-
Jeg fikk tilsendt diverse filer, også programmet Rubreg. Tror alt er med, så du skal få lov til å prøve det ut. Også enda en fra DISchat har sagt seg villig, så da får vi se hva dere eventuelt finner ut 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Remi Trygve Pedersen
Jeg finner dette, Per-Olav: Lenke til info om Rubreg.
Der står bl.a.:
"Eksport og Import
Data fra en RubReg-fil kan eksporteres til vanlige tekstfiler og med fritt valgte felt- og postskiller. Man kan enten eksportere alle feltdata eller data fra utvalgte felt i fritt valgt rekkefølge.
Data kan også importeres fra vanlige tekstfiler med gitte felt- og postskiller. Siden det etterhvert finnes en god del maskinregistrerte kilder, er dette en nokså vanlig måte å legge data inn i en RubReg-fil på, men den forutsetter at man har satt opp et skjema med den feltrekkefølge man forventer å finne i importfilen.
Ved import og eksport brukes et såkalt utvekslingsformat der data er pakket sammen mellom felt- og postskilletegn. Feltskillet skal være et ikke-alfanumerisk tegn, tabulator eller CR (Carriage Return). Postskillet skal være et ikke-alfanumerisk tegn eller CR alene eller et ikke-alfanumerisk tegn fulgt av CR.
Med disse valgmulighetene kan man finne riktig utvekslingsformatet for de fleste programmer som har tilsvarende eksport- og importfunskjoner. De dekker også alle de varianter som er og har vært i bruk ved rubrikkdefinert kilderegistrering i norsk sammenheng. "
Dette betyr at du kan eksportere en txt-fil fra Rubreg, importere den i Augustus 1, eksportere den til txf-fil for så å importere den inn i Augustus 2.
Hilsen Remi
Der står bl.a.:
"Eksport og Import
Data fra en RubReg-fil kan eksporteres til vanlige tekstfiler og med fritt valgte felt- og postskiller. Man kan enten eksportere alle feltdata eller data fra utvalgte felt i fritt valgt rekkefølge.
Data kan også importeres fra vanlige tekstfiler med gitte felt- og postskiller. Siden det etterhvert finnes en god del maskinregistrerte kilder, er dette en nokså vanlig måte å legge data inn i en RubReg-fil på, men den forutsetter at man har satt opp et skjema med den feltrekkefølge man forventer å finne i importfilen.
Ved import og eksport brukes et såkalt utvekslingsformat der data er pakket sammen mellom felt- og postskilletegn. Feltskillet skal være et ikke-alfanumerisk tegn, tabulator eller CR (Carriage Return). Postskillet skal være et ikke-alfanumerisk tegn eller CR alene eller et ikke-alfanumerisk tegn fulgt av CR.
Med disse valgmulighetene kan man finne riktig utvekslingsformatet for de fleste programmer som har tilsvarende eksport- og importfunskjoner. De dekker også alle de varianter som er og har vært i bruk ved rubrikkdefinert kilderegistrering i norsk sammenheng. "
Dette betyr at du kan eksportere en txt-fil fra Rubreg, importere den i Augustus 1, eksportere den til txf-fil for så å importere den inn i Augustus 2.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
-
Hei til deg også Remi
Det har jeg allerede prøvd ut, men Augustus 1 nektet importen. Det stemte tydeligvis ikke med hva den forventet.
Vi diskuterer på chatten nå. Skal komme tilbake til det vi eventuelt finner ut.

Det har jeg allerede prøvd ut, men Augustus 1 nektet importen. Det stemte tydeligvis ikke med hva den forventet.
Vi diskuterer på chatten nå. Skal komme tilbake til det vi eventuelt finner ut.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
Nå har to datafolk fra DISchat jobbet litt, men det ser ut til å være noe krevende å få til. Det er ikke likt Augustus sine tekstfiler, og blir dermed ikke mulig å få inn der med det første. De prøver videre, så skal vi se hva de sier om noen dager.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Jeg har skrevet et C program på Linux boksen min som tar og setter sammen linjer som ender på = med den foregående linjen. Da vil / være kolonneskilletegn og # er post-slutt markør. Dette vil gjøre det mulig å ta filen som produseres og importere den inn i Excel for videre massasje. Bl.a må =XX endres til norske tegn. Dette kan gjøre vha søk og erstatt.
=9B ø
=86 å
=8F Å
Må nesten sjekke resten av filen for Ø,æ, Æ og jeg lurer på om en ä/Ä er inni der også. Jeg sjekket ikke flere enn de tre som brukes mest...
Den input filen jeg har (1500.txt) inneholder data for flere skjema, så det er litt vrient å importere det i Excel direkte. Jeg hadde ønsket meg en eksportfil per skjema, så kan jeg produsere tekstfiler for import i Excel.
Du har min mail, PO.
Mvh
Petter Stene
=9B ø
=86 å
=8F Å
Må nesten sjekke resten av filen for Ø,æ, Æ og jeg lurer på om en ä/Ä er inni der også. Jeg sjekket ikke flere enn de tre som brukes mest...
Den input filen jeg har (1500.txt) inneholder data for flere skjema, så det er litt vrient å importere det i Excel direkte. Jeg hadde ønsket meg en eksportfil per skjema, så kan jeg produsere tekstfiler for import i Excel.
Du har min mail, PO.
Mvh
Petter Stene
-
Hei Petter
Skal se hva jeg finner, men husker jeg riktig var det bare en tekstfil som fulgte med. Den var eksportert fra Rubreg, og det programmet skjønner jeg meg ikke så mye på
Skal sende deg alt jeg har

Skal sende deg alt jeg har

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Vidar Holum
- Sted: KLØFTA
- Kontakt:
Hei
her finner dere litt gammel info om RUBREG og evaluering for KROA:
http://www.kroa.net/kroa/konsept/valg.htm
her finner dere litt gammel info om RUBREG og evaluering for KROA:
http://www.kroa.net/kroa/konsept/valg.htm
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
Høres ut som en fil eksportert fra Rubreg burde kunne importeres til MS Access. Jeg har implementert Kyrre XML eksport i en Access base som vi bruker for å registrere kirkebøker, og kan muligens da forholdsvis enkelt konvertere felt-for-felt til Kyrre, forutsatt at det ikke er for store avvik mellom innholdet i feltene i det registrerte og Kyrre. Augustus 2 klarer vel så å implementere det meste som er i Kyrre XML, men ikke alt.
Jeg takler are døpte,konfirmete, viede og begravde.
Kan kontaktes som geir.thorud på getmail.no
Jeg takler are døpte,konfirmete, viede og begravde.
Kan kontaktes som geir.thorud på getmail.no
-
Hei Geir
Jeg er på ferie til begynnelsen av august. Skal se på saken da

Jeg er på ferie til begynnelsen av august. Skal se på saken da

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Det er en liten ting. Rubreg hadde begrensninger på antall tegn per post. Derfor har registrator gjort enkelte forkortinger, f.eks 1754 er blitt 754 etc. Men hvis dette kan tas hensyn til under konverteringen, så er jo alt greit.
Mvh
Petter Stene
Mvh
Petter Stene
Hvis 754 er ført i et separat felt er dette fort gjort å fikse, så lenge man har vært konsekvent. Det er vel neppe veldig mange felt med årstall. Dere bør lage en liste over slike finurligheter.
Bruker RUBREG 4G eller ble dette gjort før 4G?
Bruker RUBREG 4G eller ble dette gjort før 4G?
-
Jeg vet ikke når 4G kom på banen, men Rubreg kom ut i 1994 mener jeg. Du har kanskje bedre oversikt over 4G Geir?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
- Kontakt:
Her er litt historikk om 4G hos Dovre Data Arkiv. 4G ble utarbeidet i 1990-1991 ifølge den siden.
Da kan vi bekrefte at RubReg filer kan konverteres. Vi har med stor suksess konvertert sju skjema (nesten 20000 poster) inn til Excel for videre massasje og Per-Olav ser på mulighetene for å få disse over i publiserbart format.
Vi kjører et program jeg har laget (må kjøres på Linux) for å få alle kolonnene tilhørende en post i RubReg på en linje, og deretter importeres filen i Excel ved å bruke / som skilletegn, og DOS (Nordic) som språk. Deretter skal bare # (post slutt markør i RubReg) fjernes, overskrift inn, og så en gjennomgang av innholdet for å se at det ser bra ut.
Ta kontakt om det er noe som skal konverteres.
Mvh
Petter Stene
Vi kjører et program jeg har laget (må kjøres på Linux) for å få alle kolonnene tilhørende en post i RubReg på en linje, og deretter importeres filen i Excel ved å bruke / som skilletegn, og DOS (Nordic) som språk. Deretter skal bare # (post slutt markør i RubReg) fjernes, overskrift inn, og så en gjennomgang av innholdet for å se at det ser bra ut.
Ta kontakt om det er noe som skal konverteres.
Mvh
Petter Stene